Lasta slutsteg "för hårt"

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Olle Johanson
PAR-20
PAR-20

Lasta slutsteg "för hårt"

Inlägg av Olle Johanson »

Tänkte bara kolla hur skadligt eller ej det är att lasta ner ett slutsteg lite för tufft

Måste köra tre toppar på ett slutsteg ( ska köras tre per sida). Vill givetvis ha så lika ljud på alla lådor. Parallell koppling av toppar blir ca 3 ohm och tänkt att brygga steget. Dock kommer jag inte behöva spela mer än max 60 %. Med andra ord borde det inte bli för varmt. Är det andra aspekter att ta hänsyn till ? Steget ska vara stabilt att brygga i 4 ohm.

Alternativ två är att köra två parallellt på ena kanalen och en ensam på den andra kanalen . Men det lär bli svårt att få alla lådorna att spela exakt lika och då finns det väl andra problem som kan uppstå..

Vad säger era kloka huvuden ?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Re: Lasta slutsteg "för hårt"

Inlägg av Hasse Queisser »

Olle Johanson skrev:Alternativ två är att köra två parallellt på ena kanalen och en ensam på den andra kanalen . Men det lär bli svårt att få alla lådorna att spela exakt lika och då finns det väl andra problem som kan uppstå..
Gainen kommer inte att ändras för att du lastar kanalerna olika. Det kommer alltså att spela lika starkt oberoende av hur många högtalare per kanal du har (inom stegets specifikationer vill säga). Skillnaden kommer endast att bli att den kanalen med mer last klipper tidigare.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Olle Johanson
PAR-20
PAR-20

Hej och tack för ditt svar. Menar du att det inte blir nån skillnad mellan lådorna ? Ena kanalen jobbar på ca 4 ohm med två parallellkopplade toppar och andra kanalen bara en och arbetar vid 8 ohm.
I mitt okynniga sinne känns det som att det inte kommer bli riktigt lika. Det viktiga är att det inte blir utsläckningar mellan topparna :)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Olle Johanson skrev:Hej och tack för ditt svar. Menar du att det inte blir nån skillnad mellan lådorna ? Ena kanalen jobbar på ca 4 ohm med två parallellkopplade toppar och andra kanalen bara en och arbetar vid 8 ohm.
I mitt okynniga sinne känns det som att det inte kommer bli riktigt lika. Det viktiga är att det inte blir utsläckningar mellan topparna :)
Nej, det kommer inte bli någon skillnad. Steget ger dubbel spänning i 4 ohm mot i 8 ohm (tills du kommer till gränsen för vad steget kan ge i en viss impedans), vilket delas på antalet högtalare. Samma spänning till varje högtalare alltså.

Skillnaden kommer först när du driver steget så pass hårt att den tyngre lastade kanalen inte orkar längre medans den med lättare last fortsätter (teoretiskt ska ett steg ge dubbel spänning vid halverad impedans, men ofta begränsas detta av att nätdelen inte riktigt orkar leverera ström till det fullt ut). Så länge du arbetar i nivåer bägge kanaler orkar driva linjärt så är det ingen skillnad.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

liten undran
styr inte steget ut spänning och i sådantfall lika spänning oavsätt last (tills nått inte orkar med) oberoende av belastning

men effekten som steget levererar mera effekt vid lägre ohm tal

(ohms lag borde gälla i detta fallet eller är det nått jag missar)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Niklas Elste skrev:liten undran
styr inte steget ut spänning och i sådantfall lika spänning oavsätt last (tills nått inte orkar med) oberoende av belastning

men effekten som steget levererar mera effekt vid lägre ohm tal

(ohms lag borde gälla i detta fallet eller är det nått jag missar)
Brainfart. Dubbla effekten. Spänningen (gainen) är naturligtvis samma, men med tyngre last drar man mer ström vilket med samma spänning ger en högre uteffekt. Tack för rättningen.

Är man som jag ingen teoretiker utan någon som vet hur det funkar av erfarenhet och sedan tar reda på varför så blir det lite branfarts i begreppen ibland.

Resultatet är dock fortfarande att det inte hörs någon skillnad med olika antal högtalare på kanalerna, då de två som ligger på samma kanal delar på den dubbla effekten en halvering av impedansen ger (tills en begränsning av max uteffekt uppnås på den kanal med tyngst last, vilket ofta är för att nätdelen egentligen är underdimensionerad).

Olle Johanson
PAR-20
PAR-20

Låter så rimligt. Älskar dina uttryck ;) Då anser jag att mitt problem vara löst. Känns som att du har mer koll än de flesta :)

Tack

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

jag vill läggat till ett litet utropstecken
det finns steg som känner lasten och sänker utsignalen när du kopplar på fler högtalare förmodligen nån skydds funktion

exempel du har en högtalare inkopplad och sen kopplar du på en till i samma utg så blir volymen lägre i den första

Skriv svar