Karaoke

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

Karaoke

Inlägg av Anton Jonsson »

hej

har funderingar på att skaffa mig en karaokeanläggning för uthyrning.
Min fråga är då:
måste man ha licenser eller liknande för Karaoke-skivorna man hyr ut då ?
hur gör ni som hyr ut anläggningar ?

lite bra och veta innan men köper på sig en massa skivor och liknande.

tacksam för svar :)

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Tips är att skaffa dig orginal som du sedan lägger in på dator. Mycket smidigare att arbeta med dator + att du slipper ha med dig en massa dyra skivor.Så länge du har orginalen så bör du ha ryggen fri så vitt ja vet.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Presentation: Tidigare tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB. Numera tekniker på Moretec AB sedan Juni 2024.
Kontakt:

Inlägg av Christopher Berg »

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att även om du har orginalen så får man inte kopiera skivorna utan tillverkarens godkännande..?

Enligt någon lag får du inte ens bränna ut en blandning av dina (t.ex.) itunes-köpa låtar.. men enligt en annan lag så får du göra det eftersom du har köpt dom och har rätt till att använda dom i t.ex. din mp3-spelare eller CD-stereo..

Denna diskution togs upp på www.djportal.se för ett tag sen..
Alla lagar och regler säger emot varandra innom detta.. Så det är väldigt svårt att få ett exakt svar på hur man får göra..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Christopher Rosenstam skrev:Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att även om du har orginalen så får man inte kopiera skivorna utan tillverkarens godkännande..?

Enligt någon lag får du inte ens bränna ut en blandning av dina (t.ex.) itunes-köpa låtar.. men enligt en annan lag så får du göra det eftersom du har köpt dom och har rätt till att använda dom i t.ex. din mp3-spelare eller CD-stereo..

Denna diskution togs upp på www.djportal.se för ett tag sen..
Alla lagar och regler säger emot varandra innom detta.. Så det är väldigt svårt att få ett exakt svar på hur man får göra..
Itunes-köpta låtar får du inte bränna ut, du har inte köpt rätten att ha dom på CD, en CD-skiva som du köpt har du däremot rätt att ha en backup på ifall skivan skulle gå sönder.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Den diskussionen skulle jag vilja läsa. Länk?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Pontus Ringholm
PAR-20
PAR-20
Presentation: arbetsökande för fullt och hoppas hitta jobb inom ljus branchen...

Peace

Inlägg av Pontus Ringholm »

köper du skivan så får DU använda den till vad du vill.
Du får inte hyra ut skivan eller på annat vi gå vinst på den.
Det är också olagligt med spridning etc. men du får kopiera in den på en dator och använda den på det viset.

Om jag nu inte har missuppfattat det hela...

Peace

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Jag antar att upphovsrättslagen gäller:
http://www.regeringen.se/sb/d/1920
http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsrätt
Så som ovanstående, du får inte tjäna på det, om inte skaparen ger sitt medtycke.
Man lär sig så länge man lever...

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

Ok :/
men hur gör då ni som hyr ut karaokanläggningar ?
vore jättesjyst ifall ni ville dela med er av era idéer :)

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20

Funderade på det, man kanske kan ta betalt för hyran av bara kareoke-anläggningen och sedan "låna ut" skivorna? Men juridik är inte min starka sida.

Användarvisningsbild
Pontus Ringholm
PAR-20
PAR-20
Presentation: arbetsökande för fullt och hoppas hitta jobb inom ljus branchen...

Peace

de som hyr ut kareokeanläggningar hyr inte ut skivorna i sig. de skickar med den gratis när de hyr utrustning av med, och på så vis tjänarman inga pengar på skivorna...

EDIT: de skickar inte med dem gratis... menade mer att de lånar ut dem.

Peace

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

ok det kanske kan vara ett alternativ :)
men är det lagligt då ?
finns det något lagligt sätt att göra det på ?

Användarvisningsbild
Pontus Ringholm
PAR-20
PAR-20

Peace

Enligt ©-lagen, så får Du göra ipricip vad du vill med skivan så läne som du inte använde DEN till att tjäna pengar eller prida den olagligt.
Och om då företaget köper 15x av en skiva så är det företaget som lånar ut skivorna till privatpersoner, dock så bör ju de som lånar av dej lämna tillbaka det eftersom det är företaget som äger det.

Peace

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Presentation: Tidigare tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB. Numera tekniker på Moretec AB sedan Juni 2024.
Kontakt:

Inlägg av Christopher Berg »

@Jakob
iTunes erbjuder ju även DRM-fri musik.. lite dyrare men, men inte med något DRM-skydd DRM=Digital Rights Management

@Per
Jag satt och letade efter den tidigare idag... Dock är inte djportal någon sökvänlig sida, i mitt tycke är det knappt ett forum längre..! :/
Ska försöka hitta råden om det..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

Oscar Edvardsson skrev:Funderade på det, man kanske kan ta betalt för hyran av bara kareoke-anläggningen och sedan "låna ut" skivorna? Men juridik är inte min starka sida.

går inte heller eftersom det är ett offentlig framförande men om du eller arrangören betalar till berörd intresse organisation kan du säkert spela hur mycket kareoke skivor som helst, vart som helst.

mig veterligen är det video på dessa skivor och då är det ju inte musik så då blir det inte stim heller utan jag tror det är copy swede som bevakar filmens intressen.

men det är ju nästan samma sak om du är dj för då måste någon ha betalat till stim för att musiken skall få framföras. dessutom tror jag STIM egentligen kräver att man skall skicka in en rapport med vilken musik som har spelats så att berörda upphovsmän får ta del av pengarna

men man skall skilja på att framföra något och hyra ut det. tex video butiker måste ju ha speciella kopior som är till för uthyrning bör vara lika dant för kareoke skivor.

Du får väll ringa distributions bolagen för dina skivor och ta reda på hur landet ligger så får du säkert ett bra svar. Eller ring eller maila copy swede.

Men det var några år sedan jag läste upphovsrätt så jag minns inte allt.

Annars kan säkert per här på forumet reda ut alla jurdisika detaljer.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

Pontus Ringholm skrev:Enligt ©-lagen, så får Du göra ipricip vad du vill med skivan så läne som du inte använde DEN till att tjäna pengar eller prida den olagligt.
Och om då företaget köper 15x av en skiva så är det företaget som lånar ut skivorna till privatpersoner, dock så bör ju de som lånar av dej lämna tillbaka det eftersom det är företaget som äger det.

Peace
men pontus titta på vilken dvd skiva som helst så står det klart och tydligt i den lilla varnings texten att så får man inte göra. dessutom så finns det ingen copyright lag i sverige. den heter Upphovsrättslagen.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56

Inlägg av Gustaf Gagge »

Christopher Rosenstam skrev:@Jakob
iTunes erbjuder ju även DRM-fri musik.. lite dyrare men, men inte med något DRM-skydd DRM=Digital Rights Management
men det är ju skydd. det betyder ju inte att du får göra vad du vill med den.

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20

Gustaf Gagge skrev:dessutom så finns det ingen copyright lag i sverige. den heter Upphovsrättslagen.
Lite OT, men den har samma tecken. Men nej, Copyright har ingen juridisk dignitet i Sverige. Men den gör i princip samma sak som upphovsrätten.
Gustaf Gagge skrev:går inte heller eftersom det är ett offentlig framförande men om du eller arrangören betalar till berörd intresse organisation kan du säkert spela hur mycket kareoke skivor som helst, vart som helst
Sant.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Christopher Rosenstam skrev:@Jakob

@Per
Jag satt och letade efter den tidigare idag... Dock är inte djportal någon sökvänlig sida, i mitt tycke är det knappt ett forum längre..! :/
Ska försöka hitta råden om det..
DRM har inget med rättigheterna att göra, DRM är bara ett sätt att skydda musik och anledningen till att det finns en version utan är för att alla spelare inte kan spela upp DRM-skyddad musik.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Jakob Carlsson skrev: DRM är bara ett sätt att [s]skydda[/s] musik
Blockera, förstöra etc, knappast skydda.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Jakob Carlsson skrev:
DRM har inget med rättigheterna att göra, DRM är bara ett sätt att skydda musik och anledningen till att det finns en version utan är för att alla spelare inte kan spela upp DRM-skyddad musik.
DRM är väl om något ett försök, om än missriktat, från rättighetshavarna att kontrollera rättigheterna på digitalt material? Då har det väl i allra högsta grad med rättigheterna att göra?

Upphovsrätten är i princip global idag. Alla länder som ratificerat Bern-konventionen har mer eller mindre samma huvuddrag och det är de flesta. Lokala skillnader finns, som vanligt är USA de som sticker ut mest. Den ideella upphovsrätten är i USA överlåtbar vilket den inte är i Sverige. Vi i Sverige har längre skydd efter upphovsmannens frånfälle än vad konventionen föreskriver.

Annars har nog Gustav svarat rätt så med sanningen överensstämmande en bit upp i tråden. Man löser normalt sett sånt här genom licenser, STIM är en organisation som jobbar med sådant för musikupphovsmän. CopySwede är en paraplyorganisation som också jobbar med utövande konstnärer dvs musiker och skådespelare som inte nödvändigtvis är upphovsmän.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar