Oscar Edvardsson skrev:Funderade på det, man kanske kan ta betalt för hyran av bara kareoke-anläggningen och sedan "låna ut" skivorna? Men juridik är inte min starka sida.
går inte heller eftersom det är ett offentlig framförande men om du eller arrangören betalar till berörd intresse organisation kan du säkert spela hur mycket kareoke skivor som helst, vart som helst.
mig veterligen är det video på dessa skivor och då är det ju inte musik så då blir det inte stim heller utan jag tror det är copy swede som bevakar filmens intressen.
men det är ju nästan samma sak om du är dj för då måste någon ha betalat till stim för att musiken skall få framföras. dessutom tror jag STIM egentligen kräver att man skall skicka in en rapport med vilken musik som har spelats så att berörda upphovsmän får ta del av pengarna
men man skall skilja på att framföra något och hyra ut det. tex video butiker måste ju ha speciella kopior som är till för uthyrning bör vara lika dant för kareoke skivor.
Du får väll ringa distributions bolagen för dina skivor och ta reda på hur landet ligger så får du säkert ett bra svar. Eller ring eller maila copy swede.
Men det var några år sedan jag läste upphovsrätt så jag minns inte allt.
Annars kan säkert per här på forumet reda ut alla jurdisika detaljer.