Lite begagnade grejjer

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 12:55
Presentation: Driver verksamhet som hyr ut och levererar helhetslösningar med ljud, ljus och bild.
Ort: Gävle

Lite begagnade grejjer

Inlägg av Johan Lindberg »

Fick förfrågan idag om jag rekomenderar det här PA:t till en krog här i Gävle. Lokalen rymmer ca 200 personer. Dom ska även köra livespelningar med ganska stora artister.

4 St Behringer 18" subbar
2 St Behringer 15" + 1" driver toppar.
2 St behringer 12" + driver till monitorer.
1 St Phonic xp 3000 slutsteg till basarna.
1 St Phonic xp 2000 till topparna och monitor.
1 St Behringer 2*31 bands eq.
1 St Behringer delningsfilter
1 St Behringer effektprosessor.
1 St Rack case på hjul som allt sitter monterat i.
1 St Spirit Folio Rack pack mixer.
Den har 10mick pre amps. 2 stereo in, 6st sends,
svepbart mid på mick kanalerna.
4 st subgrupper.

Skulle ni rekommendera detta eller ska dom satsa på något annat PA,
Det kanske är någon som har något PA till salu som skulle passa?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Inte en enda av prylarna du nämner funkar till ens den enklaste formen av live-uppträde. Gör om, gör rätt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1890
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Per är lika hård, brutal och ärlig som vanligt =)

Även om det inte var det svaret du önskade så har han rätt, det skulle kanske fungera till något enklare men inte till "ganska stora artister".

Krögaren kommer nog inte bli så glad när du lägger fram ett vettigare förslag (som kostar x antal gånger mer pengar) och han kanske ändå kommer välja det billiga Behringerpaketet, men då har du ändå inte rekommenderat det och du slipper ha det på ditt samvete!

Men förhoppningsvis så lyssnar han på dig!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Håller med Per. Tycker nog ni ska satsa på något mycket bättre än Behringer. Inte för att jag har något emot behringer men när det gäller scenuppträdanden med "stora" artister som du skrev i inlägget så passar inte behringer in där.

Om det var en krog de skulle va intallerat i. Vad blir det för spelare och mixer. (Om det nu skulle vara det).

MVH Emil

Användarvisningsbild
Johan Lindberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 12:55
Presentation: Driver verksamhet som hyr ut och levererar helhetslösningar med ljud, ljus och bild.
Ort: Gävle

Inlägg av Johan Lindberg »

Om det var en krog de skulle va intallerat i. Vad blir det för spelare och mixer. (Om det nu skulle vara det).
Det vet jag inget om än.


Någon som har något förslag på utrustning som skulle passa?

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

svårt att ge några bra förslag på utrustning utan att veta riktigt vart budgeten ligger?

Om det är intressant har jag ett par dubbel 18" basar och ett par enkla 12" toppar jag skulle kunna sälja. Alla komponenter är Beyma.
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Om krögaren är inne på denna linje... och diskuterat med någon kompiskompis, gör en kreditupplysning, det första du gör, innan du överhuvudtaget gör någonting mer. Vill dom ha det billigt brukar det finnas betalningsanmärkningar och dåligt med pengar.

Ett tips från mig som bor i samma stad och nekat flera installationer i år p g a att kunderna har väldigt kraftiga betalningsanmärkningar.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Lite begagnade grejjer

Inlägg av Jakob Carlsson »

Johan Lindberg skrev:Fick förfrågan idag om jag rekomenderar det här PA:t till en krog här i Gävle. Lokalen rymmer ca 200 personer. Dom ska även köra livespelningar med ganska stora artister.

4 St Behringer 18" subbar
2 St Behringer 15" + 1" driver toppar.
2 St behringer 12" + driver till monitorer.
1 St Phonic xp 3000 slutsteg till basarna.
1 St Phonic xp 2000 till topparna och monitor.
1 St Behringer 2*31 bands eq.
1 St Behringer delningsfilter
1 St Behringer effektprosessor.
1 St Rack case på hjul som allt sitter monterat i.
1 St Spirit Folio Rack pack mixer.
Den har 10mick pre amps. 2 stereo in, 6st sends,
svepbart mid på mick kanalerna.
4 st subgrupper.

Skulle ni rekommendera detta eller ska dom satsa på något annat PA,
Det kanske är någon som har något PA till salu som skulle passa?
Soundcraft Spirit Folio? Det är ju en helt okej mixer. Vad är det för effektprocessor från Behringer som planeras? Dom har en som jag jobbat med som är helt ok för pengarna men man får ju vad man betalar för.

Vad är "ganska stora artister"? Är det typ Snook eller är det lokala demoband som har ett gäng trogna fans?

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag är inte ute efter att göra reklam nu eller dyligt..
Men Nöjespoolen i Gävle brukar fixa majoriteten av alla krog-jobb i Gävle.
Så att hyra den utrustning och tekniker som behövs på vaje gigg är nog en bättre lösning tycket jag.

Då slipper krogägaren bla.
-Service på grejerna
-Vara tekniker själv
-Sälja alla grejer när han stänger krogen eller går i konkurs

Att istället få en proffsig skredarsydd lösning varje gång med ordentlig utrustning låter bättre enligt mej.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Toiva Savolainen skrev:Jag är inte ute efter att göra reklam nu eller dyligt..
Men Nöjespoolen i Gävle brukar fixa majoriteten av alla krog-jobb i Gävle.
Så att hyra den utrustning och tekniker som behövs på vaje gigg är nog en bättre lösning tycket jag.

Då slipper krogägaren bla.
-Service på grejerna
-Vara tekniker själv
-Sälja alla grejer när han stänger krogen eller går i konkurs

Att istället få en proffsig skredarsydd lösning varje gång med ordentlig utrustning låter bättre enligt mej.
Låter som en vettig lösning istället för att köpa en anläggning med 90% Behringer- för det låter väldigt osäkert.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1392
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Phonic

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag måste försvara Xp3000-steget.

Jag har testat det steget som ett disco-bas-steg.

För de pengarna lirar det på riktigt bra och ska det ändå sitta i en installation så gör det inget att det väger mycket.

Det är inte världens dynamik och om man ändå hade tänkt köra en behringer-budget så känns det inte som att det är stegen som sviker först.

Dock skulle jag aldrig sätta ett phonic-steg på nåt annat en sub.

Willy Björkbacka
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 19:04
Ort: Norsjö Västerbotten

Inlägg av Willy Björkbacka »

Vi kör 4 Behringersubbar till vårt coverband. Dom saknar ungefär allt jag skulle önska. Inget tryck, spelar "sladdrigt". Fungerar som bäst till ett amatörcoverband för upp till 200 besökare (försöker då intala mig det *hoppar* ). Mycket att bära för lite studs.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1074
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

alltså vad ni behöver för prylar har väl rätt mkt att göra med vilka "rätt stora artister" som kommer.. om det är track-akter eller band. en variant är ju att installera högtalare och hyra in mixplats/micar/monitorer/kablage vid behov. men det känns som att det är vanligare att man gör en installation inriktad mot disco och kompletterar med en hel ljudanläggning vid liveframträdanden.

be en firma som håller på med liveljud och inte bara discoinstallationer kolla på det tycker jag. och se till att ha koll på exakt vad prylarna skall användas till.

willy: hellre 2 bra subbar än 4 som är sådär tycker jag nuförtiden :)

Willy Björkbacka
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 19:04
Ort: Norsjö Västerbotten

Inlägg av Willy Björkbacka »

JA! Håller med till fullo, vi kommer att uppgradera, hade det i planerna redan i sommras, men det sket sig. Får se hur vi ligger till med spelningar i sommar. Får vi bara råd så blir det en helt ny rigg.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster