Lite begagnade grejjer
- Johan Lindberg
- PAR-20

- Inlägg: 54
- Blev medlem: lör 22 sep 2007, 12:55
- Presentation: Driver verksamhet som hyr ut och levererar helhetslösningar med ljud, ljus och bild.
- Ort: Gävle
Lite begagnade grejjer
Fick förfrågan idag om jag rekomenderar det här PA:t till en krog här i Gävle. Lokalen rymmer ca 200 personer. Dom ska även köra livespelningar med ganska stora artister.
4 St Behringer 18" subbar
2 St Behringer 15" + 1" driver toppar.
2 St behringer 12" + driver till monitorer.
1 St Phonic xp 3000 slutsteg till basarna.
1 St Phonic xp 2000 till topparna och monitor.
1 St Behringer 2*31 bands eq.
1 St Behringer delningsfilter
1 St Behringer effektprosessor.
1 St Rack case på hjul som allt sitter monterat i.
1 St Spirit Folio Rack pack mixer.
Den har 10mick pre amps. 2 stereo in, 6st sends,
svepbart mid på mick kanalerna.
4 st subgrupper.
Skulle ni rekommendera detta eller ska dom satsa på något annat PA,
Det kanske är någon som har något PA till salu som skulle passa?
4 St Behringer 18" subbar
2 St Behringer 15" + 1" driver toppar.
2 St behringer 12" + driver till monitorer.
1 St Phonic xp 3000 slutsteg till basarna.
1 St Phonic xp 2000 till topparna och monitor.
1 St Behringer 2*31 bands eq.
1 St Behringer delningsfilter
1 St Behringer effektprosessor.
1 St Rack case på hjul som allt sitter monterat i.
1 St Spirit Folio Rack pack mixer.
Den har 10mick pre amps. 2 stereo in, 6st sends,
svepbart mid på mick kanalerna.
4 st subgrupper.
Skulle ni rekommendera detta eller ska dom satsa på något annat PA,
Det kanske är någon som har något PA till salu som skulle passa?
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Inlägg: 1890
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
Per är lika hård, brutal och ärlig som vanligt =)
Även om det inte var det svaret du önskade så har han rätt, det skulle kanske fungera till något enklare men inte till "ganska stora artister".
Krögaren kommer nog inte bli så glad när du lägger fram ett vettigare förslag (som kostar x antal gånger mer pengar) och han kanske ändå kommer välja det billiga Behringerpaketet, men då har du ändå inte rekommenderat det och du slipper ha det på ditt samvete!
Men förhoppningsvis så lyssnar han på dig!
Även om det inte var det svaret du önskade så har han rätt, det skulle kanske fungera till något enklare men inte till "ganska stora artister".
Krögaren kommer nog inte bli så glad när du lägger fram ett vettigare förslag (som kostar x antal gånger mer pengar) och han kanske ändå kommer välja det billiga Behringerpaketet, men då har du ändå inte rekommenderat det och du slipper ha det på ditt samvete!
Men förhoppningsvis så lyssnar han på dig!
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Emil Enander
- PAR-30

- Inlägg: 121
- Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
- Ort: Kinna
Håller med Per. Tycker nog ni ska satsa på något mycket bättre än Behringer. Inte för att jag har något emot behringer men när det gäller scenuppträdanden med "stora" artister som du skrev i inlägget så passar inte behringer in där.
Om det var en krog de skulle va intallerat i. Vad blir det för spelare och mixer. (Om det nu skulle vara det).
MVH Emil
Om det var en krog de skulle va intallerat i. Vad blir det för spelare och mixer. (Om det nu skulle vara det).
MVH Emil
- Johan Lindberg
- PAR-20

- Inlägg: 54
- Blev medlem: lör 22 sep 2007, 12:55
- Presentation: Driver verksamhet som hyr ut och levererar helhetslösningar med ljud, ljus och bild.
- Ort: Gävle
-
Erik Boson
- PAR-20

- Inlägg: 70
- Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
- Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
- Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
- Kontakt:
- Leif Baltazars
- PAR-64

- Inlägg: 921
- Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Om krögaren är inne på denna linje... och diskuterat med någon kompiskompis, gör en kreditupplysning, det första du gör, innan du överhuvudtaget gör någonting mer. Vill dom ha det billigt brukar det finnas betalningsanmärkningar och dåligt med pengar.
Ett tips från mig som bor i samma stad och nekat flera installationer i år p g a att kunderna har väldigt kraftiga betalningsanmärkningar.
Ett tips från mig som bor i samma stad och nekat flera installationer i år p g a att kunderna har väldigt kraftiga betalningsanmärkningar.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Inlägg: 613
- Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
- Ort: Lund
Re: Lite begagnade grejjer
Soundcraft Spirit Folio? Det är ju en helt okej mixer. Vad är det för effektprocessor från Behringer som planeras? Dom har en som jag jobbat med som är helt ok för pengarna men man får ju vad man betalar för.Johan Lindberg skrev:Fick förfrågan idag om jag rekomenderar det här PA:t till en krog här i Gävle. Lokalen rymmer ca 200 personer. Dom ska även köra livespelningar med ganska stora artister.
4 St Behringer 18" subbar
2 St Behringer 15" + 1" driver toppar.
2 St behringer 12" + driver till monitorer.
1 St Phonic xp 3000 slutsteg till basarna.
1 St Phonic xp 2000 till topparna och monitor.
1 St Behringer 2*31 bands eq.
1 St Behringer delningsfilter
1 St Behringer effektprosessor.
1 St Rack case på hjul som allt sitter monterat i.
1 St Spirit Folio Rack pack mixer.
Den har 10mick pre amps. 2 stereo in, 6st sends,
svepbart mid på mick kanalerna.
4 st subgrupper.
Skulle ni rekommendera detta eller ska dom satsa på något annat PA,
Det kanske är någon som har något PA till salu som skulle passa?
Vad är "ganska stora artister"? Är det typ Snook eller är det lokala demoband som har ett gäng trogna fans?
- Toiva Savolainen
- PAR-46

- Inlägg: 313
- Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
- Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Jag är inte ute efter att göra reklam nu eller dyligt..
Men Nöjespoolen i Gävle brukar fixa majoriteten av alla krog-jobb i Gävle.
Så att hyra den utrustning och tekniker som behövs på vaje gigg är nog en bättre lösning tycket jag.
Då slipper krogägaren bla.
-Service på grejerna
-Vara tekniker själv
-Sälja alla grejer när han stänger krogen eller går i konkurs
Att istället få en proffsig skredarsydd lösning varje gång med ordentlig utrustning låter bättre enligt mej.
Men Nöjespoolen i Gävle brukar fixa majoriteten av alla krog-jobb i Gävle.
Så att hyra den utrustning och tekniker som behövs på vaje gigg är nog en bättre lösning tycket jag.
Då slipper krogägaren bla.
-Service på grejerna
-Vara tekniker själv
-Sälja alla grejer när han stänger krogen eller går i konkurs
Att istället få en proffsig skredarsydd lösning varje gång med ordentlig utrustning låter bättre enligt mej.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Erik Boson
- PAR-20

- Inlägg: 70
- Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
- Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
- Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
- Kontakt:
Låter som en vettig lösning istället för att köpa en anläggning med 90% Behringer- för det låter väldigt osäkert.Toiva Savolainen skrev:Jag är inte ute efter att göra reklam nu eller dyligt..
Men Nöjespoolen i Gävle brukar fixa majoriteten av alla krog-jobb i Gävle.
Så att hyra den utrustning och tekniker som behövs på vaje gigg är nog en bättre lösning tycket jag.
Då slipper krogägaren bla.
-Service på grejerna
-Vara tekniker själv
-Sälja alla grejer när han stänger krogen eller går i konkurs
Att istället få en proffsig skredarsydd lösning varje gång med ordentlig utrustning låter bättre enligt mej.
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Inlägg: 1392
- Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
- Kontakt:
Phonic
Jag måste försvara Xp3000-steget.
Jag har testat det steget som ett disco-bas-steg.
För de pengarna lirar det på riktigt bra och ska det ändå sitta i en installation så gör det inget att det väger mycket.
Det är inte världens dynamik och om man ändå hade tänkt köra en behringer-budget så känns det inte som att det är stegen som sviker först.
Dock skulle jag aldrig sätta ett phonic-steg på nåt annat en sub.
Jag har testat det steget som ett disco-bas-steg.
För de pengarna lirar det på riktigt bra och ska det ändå sitta i en installation så gör det inget att det väger mycket.
Det är inte världens dynamik och om man ändå hade tänkt köra en behringer-budget så känns det inte som att det är stegen som sviker först.
Dock skulle jag aldrig sätta ett phonic-steg på nåt annat en sub.
-
Willy Björkbacka
- PAR-20

- Inlägg: 39
- Blev medlem: fre 13 jul 2007, 19:04
- Ort: Norsjö Västerbotten
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Inlägg: 1074
- Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Ort: Umeå
- Kontakt:
alltså vad ni behöver för prylar har väl rätt mkt att göra med vilka "rätt stora artister" som kommer.. om det är track-akter eller band. en variant är ju att installera högtalare och hyra in mixplats/micar/monitorer/kablage vid behov. men det känns som att det är vanligare att man gör en installation inriktad mot disco och kompletterar med en hel ljudanläggning vid liveframträdanden.
be en firma som håller på med liveljud och inte bara discoinstallationer kolla på det tycker jag. och se till att ha koll på exakt vad prylarna skall användas till.
willy: hellre 2 bra subbar än 4 som är sådär tycker jag nuförtiden
be en firma som håller på med liveljud och inte bara discoinstallationer kolla på det tycker jag. och se till att ha koll på exakt vad prylarna skall användas till.
willy: hellre 2 bra subbar än 4 som är sådär tycker jag nuförtiden
-
Willy Björkbacka
- PAR-20

- Inlägg: 39
- Blev medlem: fre 13 jul 2007, 19:04
- Ort: Norsjö Västerbotten
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster

