Gul trailer på vift i Gävle...

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag förstår inte riktigt, bara för att man inte är stor inom branschen så får man inte ha en åsikt? De allra flesta som besöker någon form av arrangemang är ju där som helt ”vanliga” privatpersoner, man är där för att ha en trevlig kväll. Får inte dessa personer då ha en åsikt om ljudvolymen på arrangemanget?

”Nej, vi ignorerar gästernas åsikt, för de vet inte vad de pratar om igentligen.”

Om nu Robert tyckte att det var högt så tyckte han det, tyckte fler att det också var högt så tyckte de också det och vad jag vet så är Sverige ett fritt land med fria åsikter, så varför kasta skit på Robert för det?

Visst får man räkna med att det kan vara högt på en konsert, ta med proppar! Men man får ju anpassa ljudvolymen efter arrangemanget. Är det ett arrangemang riktat mot en yngre eller familjemålgrupp får man kanske tänka lite annorlunda än att bara köra ”som man alltid har gjort”.

Är fullständigt medveten om att det inte bara går att sänka utljudet då det är mycket annat som inverkar, direktljud från scen, avstånd etc, en ljudteknikers jobb blir ju alltid en kompromiss mellan en massa olika faktorer, ibland blir kompromissen bättre och ibland sämre.

Sedan att man tar de ”stora teknikerna” i försvar direkt och menar att det aldrig gör fel, att de aldrig spelar för högt, att de aldrig spelar för lågt, att de aldrig…. Ska man inte klaga på ett arrangemang bara för att det är en känd tekniker? Alla måste lära sig att ta emot kritik, även de som har varit med ett tag, annars kan man inte fortsätta utvecklas.

Timmy > Vad spelar det för roll vad man gör för typer av gig, får man inte ha en åsikt för det? Alla som har sett på melodifestivalen kanske inte får ha en åsikt, för de har aldrig gjort ett sådant gig? Alla besökare som går på en festival får inte ha en åsikt, för de har ju aldrig jobbat som tekniker på en?

Självklart ska man lära sig av de ”större” namnen, men jag tror det blir otroligt tråkigt om man bara ser dem som gudar, och allt vad de gör och säger är alltid 100% perfekt och stämmer alltid till 100%. Gör man alltid som dem och om man gör som det alltid har gjorts tidigare, då stannar utvecklingen av.

Tomas> Robert skrev väl att han och de personerna han tillfrågade tyckte att det var för högt? Men Robert och hans vänner kanske var av de 1-4% som alltid är tjuriga, sitter i ett hörn och alltid tycker det är för högt? (dessa brukar oftast vara äldre herrar med käpp) :wink:

Det är en väldans massa prat om respekt och att man är ute på hal is när man kritiserar någon större inom branschen, men som jag har skrivit tidigare så är det en självklarhet att man måste få framföra sin åsikt, oavsett vem det är den framförs till! Det handlar också om respekt, vågar ingen klaga så sitter de ju där och tror att alla är nöjda och glada, och sedan blir det massa skitsnack bakom ryggen i stället, det är väl bättre att ta upp åsikterna direkt med personen i fråga?

Visst, nu kan ni börja skälla på mig för att jag är totalt ovetande och inte har en aning om vad jag pratar om, varsågoda, gör gärna det, men lär er ta emot kritik, oavsett vem som framför den!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Nicke du har rätt det här är löjligt...!

Robert, klart du får tycka vad du vill fel av mig.!! ¨
Men förstå min poäng, det är väldigt svårt att ta det du säger på annat sätt än du gnäller,jag tror inte björn spelade starkare än tillåtet. Problemet är ju då att du likt många med dig inte kanske är vana vid eller trivs med den typen av volym oavsett mix..
Det förstår jag, har varit på massor av gig där man inte förstått vitsen i att spela så starkt, men så länge ljudteknikern håller sig inom dom gränsvärden som finns så är det ju en smakfråga. Vill bandet/artisen se och låta cool eller vill man ha cafe norrköping...?

Ian:
Klart man ska ifrågasätta, men att dissa folk som jobbat längre med det här än en annan levt är vanskligt.
Det finns ju oftast en anledning till varför man spelar starkt eller varför man strobbar en lampa eller varför man använder färgen grön. Som betraktare har man sällen hela bilden klar för sig, det är väldigt lätt att "tycka" då...!!
Jag menar spelar en gitarrist svinstarkt på en konserthus scen så är det ju svårt att få en bra ljudbild. För en lekman är det ju då ljudteknikerns fel..!

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Morgan Brown skrev:Robert, klart du får tycka vad du vill fel av mig.!!
Men förstå min poäng, det är väldigt svårt att ta det du säger på annat sätt än du gnäller,jag tror inte björn spelade starkare än tillåtet. Problemet är ju då att du likt många med dig inte kanske är vana vid eller trivs med den typen av volym oavsett mix..
Det förstår jag, har varit på massor av gig där man inte förstått vitsen i att spela så starkt, men så länge ljudteknikern håller sig inom dom gränsvärden som finns så är det ju en smakfråga. Vill bandet/artisen se och låta cool eller vill man ha cafe norrköping...?
Morgan
Tack att jag får tycka vad jag vill. Synd att det ska behövas betraktas som "gnäll" när man kommer med kritik... Det kan ju faktiskt vara så att jag har rätt också.

Det kan vara möjligt att Björn höll sig inom riktlinjen för det påstods ju även Melodifestivalproduktionen göra och det var också onödigt högt.
Man behöver ju inte nödvändigtvis spela så högt bara för att man får.

Kan erkänna att jag inte springer på rockkonserter varje vecka, men varför ska mitt (och de jag pratade med) omdöme ifrågasättas? Du får det att låta att det är så självklart att jag inte är van med höga ljudvolymer... så är det inte, tvärtom. Om JAG tycker det är högt så är det garanterat bra många fler som tycker det är ännu högre.

Eftersom jag inte pratade med Björn så vet jag inte om det fanns någon orsak till att det behövdes spelas så högt.. Kanske var Rutgers basstärkare som gick på fullt på scen eller nått. Men jag vet ju sedan tidigare att det går att köra med bra nivå i arenan med liveband utan att öronen blöder.

Som Jonas och några till varit inne på... man måste faktiskt kunna anpassa volymen till vilken typ av publik det är. I fredags såg jag inte skymten av någon "Hultsfreds-publik", men ljudnivån var nog däremot därifrån.

Tycker faktiskt att det är ganska dåligt om man har den förlegade uppfattningen att man måste spela högt för att vara cool. Kör man lägre är det töntigt och blir Café Norrköping. Gäller den uppfattningen bara artister eller är det en och annan ljudtekniker som tycker så också? Man börjar ju fundera...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Calle Brattberg »

Hur salt är för salt? Vilken färg är grön? Hur stark är en chili? Det kanske är så att olika människor uppfattar saker olika? Märker man att man inte gillar stark mat kanske man inte skall äta en massa chili?

Om man uppfattar ljud starkt, kanske man skall ha öronproppar? tycker man att solen sticks i ögonen så kanske solglasögon är en bra grej...

Alla uppfattar saker olika. Så är det. vad som sen är rätt eller fel får någon annan avgöra.
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

men varför ska mitt (och de jag pratade med) omdöme ifrågasättas?
Därför att du ifrågasätter omdömet på en av sveriges mest erfarna ljudtekniker på ett nedlåtande sätt till att börja med, varför kan inte någon få ifrågasätta dig då, i synnerhet när det handlar om en smaksak. Björn har ju inte egentligen gjort något fel, han har bara enligt din mening spelat lite för starkt...
Klart som fan du får ha en åsikt om det, men jag tycker det låter som du är väldigt konservativ. Och det handlar inte om rätt eller fel, du får det att låta som motorhead kom till din lilla arena och slaktade alla stackars käringar i publiken. Så kan det omöjligtvis ha varit.
Det kanske finns en anledning till varför det är Lehnberg som gör ljudet på ABBA och inte du..!Det har troligtvis inte att göra med hur starkt han spelar.

Så ifrågasätt gärna men du måste ju vara bered på att få mothugg.
Jag tycker det här är en av dom bästa diskussionerna som har varit på det här forumet på länge..Tack..!!

Och Jonas, har du någonsin hört något Björn har mixat..? Och hur det än är i den här branschen så anser i varje fall jag att dom äldre förtjänar en viss respekt. I synnerhet någon som i princip var först med PA verksamhet i detta lilla skitland. Har jag fel eller?
Det betyder ju inte att allt han gör är rätt, men man kan ju lära sig mycket av någon som jobbat i 100 år.

Morgan

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Men ge er för helvete!!!!

Visst, man ska respektera dom som har kört ljud i detta lilla skitland sen stenåldern, men då får fanimej dom (och deras groupies) respektera vad andra har att säga också! Bara för att dom hålt på så jävla länge betyder det inte att dom har rätt och att det alltid låter bra. Det kanske är deras (och deras groupies) uppfattning att det låter bra, medans andra kanske tycker att det låter piss.

Respektera varandra OAVSETT erfarenhet. Ta till er av vad andra har att säga; OAVSETT erfarenhet. Det är vad jag tycker iaf.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Håller med Morgan till 110%.

Så, nu var det sagt.

/Eric.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Är det inte bättre att Robert skickar ett mejl till Björn Lehnberg och säger att HAN tyckte volymen var lite hög på ABBA och kanske får en förklaring om det var något som ställde till att volymen blev lite högre eller något liknande?

Alla måste vi ju kunna ta lite kritik, däremot så ska man nog ta det hela med ansvarig person nu när han vet om vem det är, finns ingen anledning att hålla på så här från några parter.

Jag tänkte gå på Abba om två veckor när det är i chokladhuset här i stan så då får man väl se om det är hög volym eller lagom.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

När en turne var i Övik med melodifestivalen så fick dom ju inte så bra beröm för ljudet.
Om jag inte missminner mig så vart det lite skriverier i ortstidningen över ljudbilden på fredagens rep.. Sidoläktarna var ju ett "skrän" och många klagade om jag inte minns fel.
Själv var jag inte där så jag skriver vad jag har hört.

Lördagen var jag dock där på parkett framför scen och där var ljudet inte riktigt bra mixat...kanske det beror på att man måste ta hänsyn till tvljudet för att inte få återkoppling. Va vet jag. Men balansen var ju inte bra, mycket bas...i vissa fall var övre mellan så stark att man fick ont i öronen.

Så allt beror nu inte på att man är ovan åhörare å måste ha öronproppar å att alla uppfattar saker olika!

Kan det inte beror på riggning av PA, akustik, tekniker, backtracks hur dom är mastrad, en gittarist som gasar på osv???

Det är här kanske den "erfarne" teknikern ska gå in å säga till så det blir bra för "alla" åhörare??

Nästa fråga? Kan det vara så att alla "mästare" har överskattat sina LA samt frontfills och litar till 100% på dom så man sitter bara å mixar bakom sina genlec monitorer å glömmer bort omgivningen?

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Nicke: Melodifestivalen disskuteras inte här, och om du har frågor om hur Pa hängdes och ifrågasätter en av sveriges mest respekterade V-dosc systemtekniker nämligen Jocke Hammar så finns han på forumet och om du är snäll kanske han svarar på dina frågor via pm. Här pratas abba....
//Carpvik

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Bara för att dom hålt på så jävla länge betyder det inte att dom har rätt och att det alltid låter bra. Det kanske är deras (och deras groupies) uppfattning att det låter bra, medans andra kanske tycker att det låter piss.
Groupies? Respektera varandra var det ja...

Bara för att jag försvarar någon i en hypotetisk diskussion om hur starkt man ska spela..inte hur starkt man får spela utan hur starkt man bör spela enligt nån världsmästare som håller till på det här forumet....! Så länge man inte spelar högre än man får rent lagligt vilket enligt min mening inte är så starkt så är det väl inget att snacka om eller?
Sen kan man ju alltid ha åsikter om hur det låter men ja just det, det är ju också en smaksak...!

Nicke: precis, det finns massa anledningar till att det kan låta apa, sen finns det ju folk som vill att det ska låta precis som på skivan, gör det inte det så är det också dåligt eller...?
Tycker dock inte melodin kan jämföras med ett livegig då det är en TV sändning och ingenting annat..!Tråkigt om folk inte gillar det men hey det var ju bra tv i varje fall..!

Morgan

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Robban, det står ju i artikeln som du postade länk till vem som kör Abba. Det är ju Uffe ju! :wink:

Sedan är det väl så att här i landet lagom-är-bäst har vi vid varje fotbollsVM nio miljoner förbundskaptener helt plötsligt som vet bäst, och ändå är det en helt annan kille som sitter på bänken bredvid laget och coachar. Mycket märkligt...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Christoffer Carpvik skrev:Nicke: Melodifestivalen disskuteras inte här, och om du har frågor om hur Pa hängdes och ifrågasätter en av sveriges mest respekterade V-dosc systemtekniker nämligen Jocke Hammar så finns han på forumet och om du är snäll kanske han svarar på dina frågor via pm. Här pratas abba....
Diskuterar vi Abba??? Seröst så handlar väl tråden om ett gul släp som stod på trekvarten i en vägkorsning??

Skämt åsido så var mitt inlägg lite blandat bla melodifestivalen och sen en liten allmän fundering om "problem" vid höga eller konstiga mixar!!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag håller med Magnus. Lägg av!!!

Detta är ett debatt forum och då ska man va öppen för andras åsikter. Jag vet själv hur påhoppad jag blev för jag tyckte att ljuset på melodifestivalen inte va bra. Men det va mitt tycke det e bara för er att akseptera det. Här har vi några som tyckte att ljudet va alldeles för högt och då e det deras tycke och då måste ni akseptera det.

På ett debatt forum ska man väll alla vara lika det ska väll inte vara så ju mer anlitad och känd man e ju mindre får man ifrågasättas. Alla har vi fel och brister eller? Jag har mina brister och ni har era.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Timmy Andréason
PAR-20
PAR-20
Presentation: Frilansande ljustekniker som försökte sluta. Det gick dock inget bra så nu gör jag div insatser med jämna mellanrum.

Inlägg av Timmy Andréason »

Jonas>>> Lugna puckar nu. Jag överdrev en hel del i det jag skrev.

Alla har rätt att ha en åsikt. Men min poäng är att många som arbetar med ljud och ljus gör det på hobby nivå. Och alla är professorer i ämnet efter första jobbet. Jag vill inte påstå att ngn som haft en åsikt nu är inkompetent. Men jag tror iaf att de flesta har otroligt mycket att lära av dem som faktiskt är anlitade för att genomföra de stora spelningarna. Lägg sen till lite egna åsikter och vips så kan man ha fått en ganska bra produkt. Och jag håller med om att det oxå skapar utveckling.

F ö håller jag med Morgan, ljudvolym är inte mycket att diskutera sålänge man håller sig under gränsvärdena.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Timmy Andréason skrev:F ö håller jag med Morgan, ljudvolym är inte mycket att diskutera sålänge man håller sig under gränsvärdena.
Då är det mao helt okej att köra full fart hela tiden, bara man håller sig inom gränsen. Va bra, för det kommer nog tant Agda 82 att tycka om.
//Magnus - Fegge & Mattes

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Då är det mao helt okej att köra full fart hela tiden, bara man håller sig inom gränsen. Va bra, för det kommer nog tant Agda 82 att tycka om.
Men...

Vad föreslår du då ett moraliskt gränsvärde grundat på den typ av publik man tror kommer dyka upp?
Jag tycker att det är bra att det finns gränsvärden för ljudstyrka i synnerhet när det gäller arrangemang med unga människor. Men är lösningen att alla barn upp till 13 bara får vara bakom mixplats på gig?
Om man går på en konsert oavsett musik så får man ju räkna med att det kommer låta...

Morgan

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Morgan:

Det du talar om är intressant, jag håller med om att samtycke borde på något sätt vara inblandat i detta. Dvs, jag som vuxen människa borde rimligtvis inse att om jag går på rockkonsert så kommer jag utsättas för ljudtryck som kanske är lite starkare än framför TV:n en lördagskväll. Inser jag detta och ändå väljer att gå och lyssna så har jag samtyckt till att utsättas för dessa ljudtryck. Detta resonemang fungerar dock bäst i ett ansvarssammanhang och sämre när det gäller vad den betalande delen av världen egentligen tycker om det man betalat dyra pengar för.

Jag tror ändå att de allra flesta är nöjda med sina upplevelser på de konserter som ges i Sverige. Att man får någon eller några med avvikande smak som tycker att det är fel på ett eller annat sätt borde vara i princip omöjligt att undvika.

Respekt för de som har hållit på sen vi andra inte ens fanns är väl bra, men även dessa herrar måste väl tåla att ifrågasättas. Det är ju det som ger en utveckling mot att bli ännu bättre. Om inte ifrågasättandet hade funnits inom vetenskapen hade vi fortfarande trott att jorden är platt och att solen snurrade kring jorden. Överdriven respekt för auktoriteter är bara fånigt, att man däremot skall respektera duktiga yrkesmän är en helt annan sak och lika självklar som att man kanske inte börjar argumentera mot sin kirurg när han håller på med ett ingrepp. Att sen en osnuten tonåring (eller osnuten vuxen för den delen) som inte har en aning om hur "det stora gigget" (tm) fungerar genom att ställa fel frågor och vara obstinat mest gör bort sig själv är en helt annan sak och något som är svårt att undvika. Det kanske till och med är en positiv sak med ett sådant här forum att dessa saker kan ventileras?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Morgan Brown skrev:Så länge man inte spelar högre än man får rent lagligt vilket enligt min mening inte är så starkt så är det väl inget att snacka om eller?
Den ljudtekniker som jobbar efter den devisen får svårt med försörjningen utanför metal- och hiphopgenren... :D

Naturligtvis är ljudnivå relevant att diskutera. Min uppfattning är att det ryms rätt mycket rock'n roll i 100 dB Leq, medan andra menar att det är en strypsnara som gör det helt omöjligt att överhuvudtaget njuta av annan musik än operett. Diskussionsunderlag finns alltså, och det som kan tyckas bara vara en fråga om tycke och smak visar sig rätt snart ha ganska uppenbara ramar. Den som exempelvis försöker mixa symfoniorkester, tradjazz eller visfestival på 100 dB Leq har garanterat gjort det för första och sista gången. 8)

Vad man ofta glömmer är att det finns en huvudsaklig anledning till att vi som jobbar med "sånt här" jobbar med "sånt här - nämligen att det finns en betalande publik. Det verkar finnas någon luddiguppfattning om att något kan låta för högt fast det egentligen inte är det. För varje enskild medlem av publiken som tycker att ljudnivån är för hög, så *är* den för hög. Detta helt oavsett vad ljudteknikern heter, vilket strängt taget är helt ovidkommande. De som tycker ljudnivån är för stark kommer dels att berätta det för alla sina bekanta, och dels tänka sig för både en och två gånger innan de betalar >500 kr för en konsertbiljett igen.

Det finns ingen generell anledning att räkna med att "det kommer att låta" bara för att det är livekonsert. Med ett rockband på klubbgig, ja. Med en countryartist på visfestival utomhus, nej. Som exempel.

Per J har en relevant poäng i resonemanget om kompromisser och svårigheten i att tillfredsställa allas smak avseende ljudnivå, men i mina öron gäller att för starkt alltid är mer fel än för svagt.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Per:

Precis, jag tycker det är en av dom intressantaste diskussioner vi har haft på det här forumet, men folk verkar ju bara bli sura och buttra när man ifrågasätter saker. FÖR SISTA GÅNGEN ALLA HAR RÄTT TILL EN ÅSIKT...
Detta är ett högst relevant problem för delar av vår bransch och det kommer bli än mer så framöver. Ska man som arrangör tvingas avgränsa delar av publiken baserat på ålder om man vill erbjuda all sin publik chansen att se konserten. Eller ska man tvinga ljudtekniker att hålla 96dB leq överallt så barn under 13 kan se gig...?följdfrågan är ju då behöver man spela starkare än så? Behöver man ha valmöjligheter alls?
Till saken hör också att hade det inte varit för ljudtekniker som tidigare genom åren spelat åt helvete för starkt så hade inte det här problemet uppstått. och lagstiftning hade ej behövts för att hålla gränser för ljudstyrka. Så Björn och alla andra gamla rävar är i högsta grad ansvariga för utvecklingen till där vi är idag, men frågan är hur långt detta ska behöva gå?
Sen är det ju självklart att man som ung ställer korkade frågor, är inte det hela idén med att var ung.? Ingen är ju född fullärd..!!

Mikael:
Den ljudtekniker som jobbar efter den devisen får svårt med försörjningen utanför metal- och hiphopgenren...
Min poäng var att det mer handlar om smak än om vad som är lagligt eller inte..!Och bevisligen så finns det ju det.. :)

Oerhört väl formulerat,
För varje enskild medlem av publiken som tycker att ljudnivån är för hög, så *är* den för hög.
Och en bra poäng, men har man inte som publik som per säger gett sitt samtycke till att bli utsatt för det. Det är ju i slutändan artistens och inte ljudteknikerns rykte som står på spel. Oavsett om det är country eller hårdrock.
och i mina öron är bra ljud bra oavsett hur starkt det är..!

Morgan

Skriv svar