”Nej, vi ignorerar gästernas åsikt, för de vet inte vad de pratar om igentligen.”
Om nu Robert tyckte att det var högt så tyckte han det, tyckte fler att det också var högt så tyckte de också det och vad jag vet så är Sverige ett fritt land med fria åsikter, så varför kasta skit på Robert för det?
Visst får man räkna med att det kan vara högt på en konsert, ta med proppar! Men man får ju anpassa ljudvolymen efter arrangemanget. Är det ett arrangemang riktat mot en yngre eller familjemålgrupp får man kanske tänka lite annorlunda än att bara köra ”som man alltid har gjort”.
Är fullständigt medveten om att det inte bara går att sänka utljudet då det är mycket annat som inverkar, direktljud från scen, avstånd etc, en ljudteknikers jobb blir ju alltid en kompromiss mellan en massa olika faktorer, ibland blir kompromissen bättre och ibland sämre.
Sedan att man tar de ”stora teknikerna” i försvar direkt och menar att det aldrig gör fel, att de aldrig spelar för högt, att de aldrig spelar för lågt, att de aldrig…. Ska man inte klaga på ett arrangemang bara för att det är en känd tekniker? Alla måste lära sig att ta emot kritik, även de som har varit med ett tag, annars kan man inte fortsätta utvecklas.
Timmy > Vad spelar det för roll vad man gör för typer av gig, får man inte ha en åsikt för det? Alla som har sett på melodifestivalen kanske inte får ha en åsikt, för de har aldrig gjort ett sådant gig? Alla besökare som går på en festival får inte ha en åsikt, för de har ju aldrig jobbat som tekniker på en?
Självklart ska man lära sig av de ”större” namnen, men jag tror det blir otroligt tråkigt om man bara ser dem som gudar, och allt vad de gör och säger är alltid 100% perfekt och stämmer alltid till 100%. Gör man alltid som dem och om man gör som det alltid har gjorts tidigare, då stannar utvecklingen av.
Tomas> Robert skrev väl att han och de personerna han tillfrågade tyckte att det var för högt? Men Robert och hans vänner kanske var av de 1-4% som alltid är tjuriga, sitter i ett hörn och alltid tycker det är för högt? (dessa brukar oftast vara äldre herrar med käpp)
Det är en väldans massa prat om respekt och att man är ute på hal is när man kritiserar någon större inom branschen, men som jag har skrivit tidigare så är det en självklarhet att man måste få framföra sin åsikt, oavsett vem det är den framförs till! Det handlar också om respekt, vågar ingen klaga så sitter de ju där och tror att alla är nöjda och glada, och sedan blir det massa skitsnack bakom ryggen i stället, det är väl bättre att ta upp åsikterna direkt med personen i fråga?
Visst, nu kan ni börja skälla på mig för att jag är totalt ovetande och inte har en aning om vad jag pratar om, varsågoda, gör gärna det, men lär er ta emot kritik, oavsett vem som framför den!