Köpråd: Ljudkort till laptop

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Köpråd: Ljudkort till laptop

Inlägg av David Wennberg »

Hej!

Jag är ute efter ett ljudkort till en bärbar dator. Kortet ska användas till att köra Smaart på en enkel laptop.

- det ska anslutas via usb
- litet och smidigt
- goda prestanda (inom rimliga gränser)
- två ingångar (ställbar innivå på kortet är ett plus, fantommatning är två plus)
- lågt pris

Någon som har bra tips? Begagnat är helt ok!

Jag har väl funderat åt hållet M-Audio Transit, men har inte så bra koll vad mer som finns.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

ESI quatafire, visserligen firewireinterface...vet inte hur mycket USB-interface det finns på marknaden...det var ont om dom ett tag...men jag gillar ESI:t...4 analoga in (2 med micpreamp och fantommatning) 2 digitala in (spdif), och 8 analoga ut + 2 digitala ut (oxå spdif). tror det ligger runt 3 tusen ink moms eller nåt sånt
Q.E.D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

För dyrt och inte usb, annars verkar det vara ett väldigt bra kort.

Jag klarar mig egentligen med en line in och en line out, det viktiga är att kortet ska gå att använda över usb, att det är ganska litet och att det inte kostar speciellt mycket.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vad är problemet med firewire?

USB finns i princip inte för flerkanalsljudkort pga en bunt designmissar i USB.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Den dator jag kommer använda ljudkortet till har inte firewire.

Användarvisningsbild
Mats Wennersten
Rookie
Rookie
Presentation: Ljudtekniker, Backlinetekniker med 28 års erfarenhet i turnébranchen, Har egen uthyrningsfirma
Kontakt:

Ljudinterface USB ?

Inlägg av Mats Wennersten »

Tjena Dawen !

Jag använder M-Audio USB-Pre, 2 kanaler in XLR & Tele, 2 kanaler ut, Phantomatning på XLR, Fungerar kanon med Smaart Live.
Säljs av Luthman och kostar strax över 1000 + moms.

MVH

/Skuggan

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Tack Skuggan, verkar intressant!

Johan Ohlsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Johan Ohlsson »

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92687 *clown*

Den har ju en stereoingång. Det är ju i praktiken två ingångar :-)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Joppe: Faktum är att jag har inte tittat på liknande ljudkort, fast inte från Biltema. Det blir nog att köpa ett lite rejälare kort som dessutom gör att smaartriggen är en separat del som inte behöver något mixerbord eller liknande för att fungera.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

dawen skrev:Den dator jag kommer använda ljudkortet till har inte firewire.
Det moddar man dit med ett PCI-kort eller PcCard-kort (om man kör en laptop). Jag gör så för att få min firewirelösa IBM att prata med mansaxels M-Audio.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

M-audio transit är skräp. Har ett kort som aldrig funkat ordentligt. Den optiska ingången funkade inte, så jag skickade in det till luthman. dom hittade inget fel på det. så fick jag tillbaka det med orden att det nog var min lap (och min stationära, och farsans lap.. eh) som var fel på. Och sen efter att garantitiden gått ut ett par månader senare tänkte jag prova det igen, och då startade det inte alls.

Skräp helt enkelt.

Jag skulle hålla mig borta från M-audio..:S

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

DavidG: Måndagsexemplar?

ian: Är det värt det? Datorn jag kommer använda är inte alltför snabb. Det blir ju några kronor till då dessutom.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

jo, men ett måndagsexemplar ska ju fortfarande funka efter en service.

dålig kompatiblitet och värdelös service är väl mina poänger.

dock är luthman trevliga och bra på alla sätt annars, men just den här avdelning verkar inte vara deras kopp te riktigt.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Om du ska ha fler än två kanaler är det värt det med firewirekort. Hela 300 spänn extra eller nåt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Nä, jag ska framför allt använda ljudkortet till Smaart, och det förbrukar bara två kanaler, såvitt jag vet.

Det skulle vara om man var sugen på att spela in direkt ut från bordet iofs. Du tror inte att detta skulle gå via USB? Datorn kommer inte användas till något annat under tiden och antagligen inte med usbmus utan bara touchpad.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

ja, det _går_ om man vill, men mängden hårdvara är rätt begränsad av tekniska designen av USB. 2in 2ut funkar, men mer än så är att hoppas på för mycket.

Det man egentligen vill ha är mLAN-kort i sin digitalmixer och sen köra FireWire direkt, utan att behöva gå via ADAT eller analogt.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Ett ljudkort som kostar lite men som o andra sidan kommer med en del mjukvara samt är ett ganska säkert kort är Digidesign Mbox.

Alternativt har ju Digigram en liten dosa med xlr in och ut (dock ej mikpreamps).

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

ian skrev:Det man egentligen vill ha är mLAN-kort i sin digitalmixer och sen köra FireWire direkt, utan att behöva gå via ADAT eller analogt.
Jepp, det är onekligen en bra tanke. Men yamaha måste jobba lite på sitt mlan-kort. jag har haft en del problem med det, sync-svårigheter, det är tungjobbat för datorn etc. Men då det väl funkar är det smidigt som fan
Q.E.D

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

dawen skrev:Nä, jag ska framför allt använda ljudkortet till Smaart, och det förbrukar bara två kanaler, såvitt jag vet.

Det skulle vara om man var sugen på att spela in direkt ut från bordet iofs. Du tror inte att detta skulle gå via USB? Datorn kommer inte användas till något annat under tiden och antagligen inte med usbmus utan bara touchpad.
Om du funderar på om en USB-mus eller inte skulle påverka din dators prestanda känns det redan där som att flerkanalsinspelning bara är att glömma..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Brolin: Det gör jag inte. Det jag funderade över var om datatrafiken över usb kunde påverkas beroende på om man använda bara ljudkortet över usb, eller fler prylar.

Det optimala vore om man dels kunde köra Smaart samt köra en enkel tvåkanalsinspelning samtidigt. Huruvida det ens går med kortet o.s.v. vet jag inte, eftersom jag är ganska dålig på sånt här (och mycket annat :wink:), det är därför jag frågar :)

Däremot vill jag inte ha ett mLan kort i min digitalmixer och köra firewire direkt och hej och hå. Med ett usbkort blir det enklare. Jag kan ansluta ljudkortet till vilken dator som helst i princip. Det är enkelt, och det uppskattar jag. Det ska dock inte vara så enkelt att det blir dåligt.

Vad jag förstått så fungerar det bra för Skuggan, så då ska det nog funka åt mig med :) ian skriver ju att 2 in och 2 ut borde vara lugnt, och det är ju faktiskt bara det jag behöver för att köra Smaart.

Skriv svar