Köpråd: Ljudkort till laptop
- David Wennberg
- PAR-64

Köpråd: Ljudkort till laptop
Hej!
Jag är ute efter ett ljudkort till en bärbar dator. Kortet ska användas till att köra Smaart på en enkel laptop.
- det ska anslutas via usb
- litet och smidigt
- goda prestanda (inom rimliga gränser)
- två ingångar (ställbar innivå på kortet är ett plus, fantommatning är två plus)
- lågt pris
Någon som har bra tips? Begagnat är helt ok!
Jag har väl funderat åt hållet M-Audio Transit, men har inte så bra koll vad mer som finns.
Jag är ute efter ett ljudkort till en bärbar dator. Kortet ska användas till att köra Smaart på en enkel laptop.
- det ska anslutas via usb
- litet och smidigt
- goda prestanda (inom rimliga gränser)
- två ingångar (ställbar innivå på kortet är ett plus, fantommatning är två plus)
- lågt pris
Någon som har bra tips? Begagnat är helt ok!
Jag har väl funderat åt hållet M-Audio Transit, men har inte så bra koll vad mer som finns.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Tobias Walka
- PAR-36

- Kontakt:
ESI quatafire, visserligen firewireinterface...vet inte hur mycket USB-interface det finns på marknaden...det var ont om dom ett tag...men jag gillar ESI:t...4 analoga in (2 med micpreamp och fantommatning) 2 digitala in (spdif), och 8 analoga ut + 2 digitala ut (oxå spdif). tror det ligger runt 3 tusen ink moms eller nåt sånt
Q.E.D
- David Wennberg
- PAR-64

- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

- Mats Wennersten
- Rookie

- Presentation: Ljudtekniker, Backlinetekniker med 28 års erfarenhet i turnébranchen, Har egen uthyrningsfirma
- Kontakt:
Ljudinterface USB ?
Tjena Dawen !
Jag använder M-Audio USB-Pre, 2 kanaler in XLR & Tele, 2 kanaler ut, Phantomatning på XLR, Fungerar kanon med Smaart Live.
Säljs av Luthman och kostar strax över 1000 + moms.
MVH
/Skuggan
Jag använder M-Audio USB-Pre, 2 kanaler in XLR & Tele, 2 kanaler ut, Phantomatning på XLR, Fungerar kanon med Smaart Live.
Säljs av Luthman och kostar strax över 1000 + moms.
MVH
/Skuggan
- David Wennberg
- PAR-64

-
Johan Ohlsson
- PAR-20

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92687 
Den har ju en stereoingång. Det är ju i praktiken två ingångar
Den har ju en stereoingång. Det är ju i praktiken två ingångar
- David Wennberg
- PAR-64

- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
David G. Åhman
- PAR-36

M-audio transit är skräp. Har ett kort som aldrig funkat ordentligt. Den optiska ingången funkade inte, så jag skickade in det till luthman. dom hittade inget fel på det. så fick jag tillbaka det med orden att det nog var min lap (och min stationära, och farsans lap.. eh) som var fel på. Och sen efter att garantitiden gått ut ett par månader senare tänkte jag prova det igen, och då startade det inte alls.
Skräp helt enkelt.
Jag skulle hålla mig borta från M-audio..:S
Skräp helt enkelt.
Jag skulle hålla mig borta från M-audio..:S
- David Wennberg
- PAR-64

-
David G. Åhman
- PAR-36

- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

Nä, jag ska framför allt använda ljudkortet till Smaart, och det förbrukar bara två kanaler, såvitt jag vet.
Det skulle vara om man var sugen på att spela in direkt ut från bordet iofs. Du tror inte att detta skulle gå via USB? Datorn kommer inte användas till något annat under tiden och antagligen inte med usbmus utan bara touchpad.
Det skulle vara om man var sugen på att spela in direkt ut från bordet iofs. Du tror inte att detta skulle gå via USB? Datorn kommer inte användas till något annat under tiden och antagligen inte med usbmus utan bara touchpad.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
ja, det _går_ om man vill, men mängden hårdvara är rätt begränsad av tekniska designen av USB. 2in 2ut funkar, men mer än så är att hoppas på för mycket.
Det man egentligen vill ha är mLAN-kort i sin digitalmixer och sen köra FireWire direkt, utan att behöva gå via ADAT eller analogt.
Det man egentligen vill ha är mLAN-kort i sin digitalmixer och sen köra FireWire direkt, utan att behöva gå via ADAT eller analogt.
"This is the updated input list"
-
David G. Åhman
- PAR-36

- Tobias Walka
- PAR-36

- Kontakt:
Jepp, det är onekligen en bra tanke. Men yamaha måste jobba lite på sitt mlan-kort. jag har haft en del problem med det, sync-svårigheter, det är tungjobbat för datorn etc. Men då det väl funkar är det smidigt som fanian skrev:Det man egentligen vill ha är mLAN-kort i sin digitalmixer och sen köra FireWire direkt, utan att behöva gå via ADAT eller analogt.
Q.E.D
- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
Om du funderar på om en USB-mus eller inte skulle påverka din dators prestanda känns det redan där som att flerkanalsinspelning bara är att glömma..dawen skrev:Nä, jag ska framför allt använda ljudkortet till Smaart, och det förbrukar bara två kanaler, såvitt jag vet.
- David Wennberg
- PAR-64

Brolin: Det gör jag inte. Det jag funderade över var om datatrafiken över usb kunde påverkas beroende på om man använda bara ljudkortet över usb, eller fler prylar.
Det optimala vore om man dels kunde köra Smaart samt köra en enkel tvåkanalsinspelning samtidigt. Huruvida det ens går med kortet o.s.v. vet jag inte, eftersom jag är ganska dålig på sånt här (och mycket annat
), det är därför jag frågar 
Däremot vill jag inte ha ett mLan kort i min digitalmixer och köra firewire direkt och hej och hå. Med ett usbkort blir det enklare. Jag kan ansluta ljudkortet till vilken dator som helst i princip. Det är enkelt, och det uppskattar jag. Det ska dock inte vara så enkelt att det blir dåligt.
Vad jag förstått så fungerar det bra för Skuggan, så då ska det nog funka åt mig med
ian skriver ju att 2 in och 2 ut borde vara lugnt, och det är ju faktiskt bara det jag behöver för att köra Smaart.
Det optimala vore om man dels kunde köra Smaart samt köra en enkel tvåkanalsinspelning samtidigt. Huruvida det ens går med kortet o.s.v. vet jag inte, eftersom jag är ganska dålig på sånt här (och mycket annat
Däremot vill jag inte ha ett mLan kort i min digitalmixer och köra firewire direkt och hej och hå. Med ett usbkort blir det enklare. Jag kan ansluta ljudkortet till vilken dator som helst i princip. Det är enkelt, och det uppskattar jag. Det ska dock inte vara så enkelt att det blir dåligt.
Vad jag förstått så fungerar det bra för Skuggan, så då ska det nog funka åt mig med