Mycket hellre stureplan än hultsfred...
Jag vill absolut inte ingå i någon pakt mot ideellt arbete.
Tycker mest det är intressant disskussion.

Mailinglista, men ja. Det är väldigt många som är ljuddesigners (tror antalet prenumeranter är runt 500 eller så) i någon grad, blandat mellan broadway/westend till region/communityteatrar med låg budget ("hur gör jag det här med 4 shotguns och en mackie?") till ljudkonsulter som gör installationsjobb. Och ett par konstruktörer (främst från Cadac och A&H) som brukar citeras av Måns.Newbee skrev:Då undrar jag vilka som är medlemmar på det forumet?
Sådana som vill bli ljuddesigner? Eller dom som är det?
Skulle nog bli viss skillnad i svaren då.
eller så slutar det med AES/IATSE/ESTA-standarder, om man är duktig både teoretisk och praktisk.Samtidigt finns det tillräckligt med personer som tycker det är enormt intressant att debattera allt med teori och dylikt..
Ofta slutar det utan resultat.

Men det är väl en studio-utbildning? Sådan utbildning är ju i princip värdelös live för den lär inte ut de två enskilt viktigaste sakerna vi bråkar med live:dawen skrev:Efter att ha träffat en del folk från SAE ute på gig så har jag fått lite fördomar mot det här med utbildade tekniker

Det beror på att även om det initialt är ett rejält avstånd dem (autodidakt och formell lärdom) emellan så är det ändå så att allt vi gör med teknik styrs av fysikens lagar, förenklat uttryckt (jag tar bort psykologin, för det är nåt som kommer med åren, inget som kan läras ut på samma sätt som fysik.), och därför så kan man på ett oerhört berikande sätt fördjupa sin insikt i vad det är man håller på med om man förstår mekanismerna bakom. Att denna fördjupning inte alltid ges den respekt den borde förtjäna är i mångt och mycket ett resultat av ovan nämnda avstånd. Men bägge sidor har så oerhört mycket att vinna av att prata med varandra.Newbee skrev:Jag tycker att det finns en hel del tekniker med eller utan DI utbildning på detta forum som verkar älska att vältra sig i formler och liknande.
Det ska man konstant fråga sig själv, ja. Mina möten med de som faktiskt kan fysiken bakom är extremt lärorika -- och då var jag ändå den som försökte förstå mest på den tiden jag jobbade i branschen.Newbee skrev: Sen har jag träffat enormt mycket inkompetenta tekniker utan utbildning.
Kanske hör dit själv.
Det har du rätt i, absolut. Och rörläggning ska man icke förakta, jag vet att Arvika behöver vattenfolkNewbee skrev: Tror nog att "turnerande rocktekniker" har väldigt mycket att ta till sig av teatertekniker och viceversa..
Jag är ändå utbildad rörläggare....

Det du bortser från är att DI förutom att ge en grund i praktiskt tekniskt arbete också tittar på teatern som konstform. Man tittar mycket på hur ljudet fungerar konstnärligt i en pjäs, diskuterar musikval, mm. Allt är inte gain-before-feedback, liksom.ljushuvvet skrev:Det man lär sig praktiskt på DI, lär man sig på 3 månader om man turnerar.

Nej, absolut inte. Teater är PA-ljud, fast överkurs. I rock'n roll har du bra gain-before-feedback, du har ett ljud- och estetikideal som går ut på att det är fräckt med teknik som syns, och du slipper en hel massa finlir, så:Walka skrev:tycker det är menlöst att jämföra teater-ljud med "rock-ljud" över huvud taget. Finns fler paralleller med studio-världen i så fall...

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster