Hultsfredsfestivalen 2005 är slutsåld!

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag tycker att DI är en väldigt kompetent utbildning om man vill satsa på teaterteknik, eller att fördjupa sin kunskap inom det tekniska området.

Mycket hellre stureplan än hultsfred...

Jag vill absolut inte ingå i någon pakt mot ideellt arbete.

Tycker mest det är intressant disskussion. :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Efter att ha träffat en del folk från SAE ute på gig så har jag fått lite fördomar mot det här med utbildade tekniker :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Håller med om det där med "utbildade" Tekniker, i detstora hela inget problem med det teoretiskta kunnandet, men praktiken ser oftast helt annurlunda ut .Det man lär sig praktiskt på DI ,Lär man sig på 3månader om man turnerar,Sen finns det en massa andra saker på DI som säkert är bra men jag har träffat lite för många ex studenter där som hellre räknar på UV reaktansen hos en blåmes än hur man får deras ljusdesign genomförbar rent praktiskt

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Lightguy å andra sidan har ju praktiskt erfarenhet också :)

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Jag tycker att det finns en hel del tekniker med eller utan DI utbildning på detta forum som verkar älska att vältra sig i formler och liknande.

Sen har jag träffat enormt mycket inkompetenta tekniker utan utbildning.
Kanske hör dit själv. :oops:

Tror nog att "turnerande rocktekniker" har väldigt mycket att ta till sig av teatertekniker och viceversa..

Jag är ändå utbildad rörläggare.... :D

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

det som brukar komma fram i alla diskussioner på theatre-sound om "hur blir jag en bra teaterljuddesigner" brukar heta "gå en stabil civingutbildning, typ elektroteknik, och sedan en påbyggnad för teater"
"This is the updated input list"

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Då undrar jag vilka som är medlemmar på det forumet?

Sådana som vill bli ljuddesigner? Eller dom som är det?
Skulle nog bli viss skillnad i svaren då.

Det är lika viktigt på en teater som någon annanstans med praktiska erfarenheter.

Jag bygger den pyttelilla erfarenhet jag har på praktik, skulle önska att jag hade mer teoretiska kunskaper ibland.

Samtidigt finns det tillräckligt med personer som tycker det är enormt intressant att debattera allt med teori och dylikt..
Ofta slutar det utan resultat.

Så jag håller mig till min lilla kunskap som jag samlat på mig och fortsätter på min hobbynivå.

Svammel, svammel....

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36

Jag måste säga att jag kommer från "Rock"Branchen men jobbar numera på en "instutition" och har nog lärt mig en del där också...men tror nog att en del instutioner har en del att lära av rockbranchen. det kan vara ganska stelt på vissa ställen

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Och viceversa......

Stelt i rockbranchen är inte heller helt ovanligt...

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Newbee skrev:Då undrar jag vilka som är medlemmar på det forumet?

Sådana som vill bli ljuddesigner? Eller dom som är det?
Skulle nog bli viss skillnad i svaren då.
Mailinglista, men ja. Det är väldigt många som är ljuddesigners (tror antalet prenumeranter är runt 500 eller så) i någon grad, blandat mellan broadway/westend till region/communityteatrar med låg budget ("hur gör jag det här med 4 shotguns och en mackie?") till ljudkonsulter som gör installationsjobb. Och ett par konstruktörer (främst från Cadac och A&H) som brukar citeras av Måns.
Samtidigt finns det tillräckligt med personer som tycker det är enormt intressant att debattera allt med teori och dylikt..
Ofta slutar det utan resultat.
eller så slutar det med AES/IATSE/ESTA-standarder, om man är duktig både teoretisk och praktisk.
"This is the updated input list"

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Då är det väl så.

På det andra citatet.
Ja, det är väl tur att det är ni som har den dubbla kunskapen som får jobben.

Jag får lita till min praktiska erfarenhet och mina öron. Ibland är dom bra att ha...

Kanske ska plugga lite mer så att jag kan hänga med i era debatter om dessa standarder.

Eller hur är det nu....?
Bas, mellan, diskant...
Mer eller mindre.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Utan praktiskt erfarenhet och öron kommer man inte någonstans i den här branschen.

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

dawen skrev:Utan praktiskt erfarenhet och öron kommer man inte någonstans i den här branschen.
Nä för då blir man ljustekniker. :wink: Jag bjuder på den.

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

dawen skrev:Efter att ha träffat en del folk från SAE ute på gig så har jag fått lite fördomar mot det här med utbildade tekniker :roll:
Men det är väl en studio-utbildning? Sådan utbildning är ju i princip värdelös live för den lär inte ut de två enskilt viktigaste sakerna vi bråkar med live:

* Du får bara en chans. (Jag räknar inte "omstart" i spexsammanhang dit, det är mer en fråga om att göra en remix, improviserad i realtid.)

* Dina mikrofoner och högtalare är i samma rum.

När man förstått de två koncepten, först då kan man ägna sig åt att ta reda på om det ska vara en U47 eller C12 till att ta upp fnasslet från det egna navelluddet.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Newbee skrev:Jag tycker att det finns en hel del tekniker med eller utan DI utbildning på detta forum som verkar älska att vältra sig i formler och liknande.
Det beror på att även om det initialt är ett rejält avstånd dem (autodidakt och formell lärdom) emellan så är det ändå så att allt vi gör med teknik styrs av fysikens lagar, förenklat uttryckt (jag tar bort psykologin, för det är nåt som kommer med åren, inget som kan läras ut på samma sätt som fysik.), och därför så kan man på ett oerhört berikande sätt fördjupa sin insikt i vad det är man håller på med om man förstår mekanismerna bakom. Att denna fördjupning inte alltid ges den respekt den borde förtjäna är i mångt och mycket ett resultat av ovan nämnda avstånd. Men bägge sidor har så oerhört mycket att vinna av att prata med varandra.
Newbee skrev: Sen har jag träffat enormt mycket inkompetenta tekniker utan utbildning.
Kanske hör dit själv. :oops:
Det ska man konstant fråga sig själv, ja. Mina möten med de som faktiskt kan fysiken bakom är extremt lärorika -- och då var jag ändå den som försökte förstå mest på den tiden jag jobbade i branschen.
Newbee skrev: Tror nog att "turnerande rocktekniker" har väldigt mycket att ta till sig av teatertekniker och viceversa..

Jag är ändå utbildad rörläggare.... :D
Det har du rätt i, absolut. Och rörläggning ska man icke förakta, jag vet att Arvika behöver vattenfolk ;-) Campingplats och mat ingår!
--
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

ljushuvvet skrev:Det man lär sig praktiskt på DI, lär man sig på 3 månader om man turnerar.
Det du bortser från är att DI förutom att ge en grund i praktiskt tekniskt arbete också tittar på teatern som konstform. Man tittar mycket på hur ljudet fungerar konstnärligt i en pjäs, diskuterar musikval, mm. Allt är inte gain-before-feedback, liksom.
--
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

tycker det är menlöst att jämföra teater-ljud med "rock-ljud" över huvud taget. Finns fler paralleller med studio-världen i så fall...
Q.E.D

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36

Jag har nog tittat på jämförelsen på ljus sidan.... och självklart är det väll bra med en massa teori och historik, men när man väl står där med ett problem som INTE har stått nånstans i en bok..........då är ju praktik bättre tycker jag, har fler än en gång fått påpeka för Teoretiker att det där du vill göra inte är möjligt i praktiken,hur bra det än är på ett papper,har åkt turneer där ljusdesigners som bara har jobbat på en fast scen tidigare har gjort ljusdesign, och det är oftast inte så kul då dom inte har kunskapen att skapa något som både är snyggt och praktiskt i turne hänseende

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Walka skrev:tycker det är menlöst att jämföra teater-ljud med "rock-ljud" över huvud taget. Finns fler paralleller med studio-världen i så fall...
Nej, absolut inte. Teater är PA-ljud, fast överkurs. I rock'n roll har du bra gain-before-feedback, du har ett ljud- och estetikideal som går ut på att det är fräckt med teknik som syns, och du slipper en hel massa finlir, så:

I teater har du alla rock'n roll-problemen PLUS att..

* Det får inte synas att det är förstärkt.

*Det får inte höras att det är förstärkt. Om du drar ner reglarna
ska det låta likadant, fast svagare, och från samma ställe.

* Du kan i princip glömma sångmikrofoner med riktningskaraktäristik.
Rundtagande myggor (som inte får synas) är det enda du har att jobba
med.

* Förutom artisten som är som den är, har du regisssör, pjäsförfattare,
dirigent, och producent som alla har åsikter om ditt jobb, och vad värre
är, de har rätt att ha det.

* Du ska inte bara förstärka, du ska lära dig pjäsen så att du kan mixa
replik för replik, för man kan (till exempel) inte ha två skådespelare
med mygga upp mittemot varann -- det låter inte klokt.

* Det enda problemet man saknar är buller, men det är inte 100%
säkert.

Jag ser att vi troligen kommer att kunna diskutera det här from. i morron. Det ser jag fram emot...
--
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

mansaxel: Ta inte med någon grill bara :twisted:

Skriv svar