Det är MYCKET som händer när du ställer två lådor bredvid varandra. Tex är spridningen i de olika registren helt olika. Det medför att tex att för de lägre registren som är rundspridande sumeras lådornas ljudtryck så att du får dubbel verkningsgrad inom samma spridningsområde (dvs fortfarande sfäriskt). Lite högre upp är lådorna mer riktade och där ökas inte ljudtrycken (om du ställer lådorna med en vinkel som är i närheten av spridningen) utan du får samma ljudtryck med större spridningen än för en singellåda.Ingo skrev:Jag tror jag att jag märkt dom flesta saker som man kan märka när man stackar PA:n, flyger PA:n och använder PA:n på andra konstiga sätt. Men jag kan ha fel, det händer rätt ofta!
Vad är det för typ av kompenseringar som du menar skiljer sig beronde på om pa:t är LA eller PS? Jag ställer samma fråga som i mitt tidigare inlägg: vad är det för justeringsmöjligheter du menar förresten?
Om du nu stäler dig framför denna "stack" har du nu 6dB mer i de lägre registren med inte i de högre. Detta måste kompenseras.
Vad händer nu om du börjar stapla/hänga på fler lådor åt olika håll? Vid vilka register och vilka spridningsvinklar sumerar det?
För LA-system är detta relativt enkelt att räkna ut, för PS blir det lite roligare.
Absolut. Vad jag menade var att tillverkarnas ingenjörer ofta inte är tillräckligt erfarna av verkligheten utan behöver hjälp av folk som jobbar på fältet.Ingo skrev:Att just du skulle kunna slå Nexo/SSE eller Turbo/Brit Row eller någon annan av de stora tillverkarna/uthyrningsfirmorna på fingrarna när det gäller systemoptimering tror jag inte på. Du är alldeles för oerfaren jämfört med de boysen. Detsamma gäller mig och de flesta andra tekniker/ingenjörer i Sverige.
Det är ju tillverkare som har lyckade samarbeten med användare (tex de som du nämner) som lyckas bra.
Huvet på spiken. De element JBL gör är oftast de som har högst prestanda (högst ljudtryck, lägst distorsion mm) av de stora serietillverkarna. De är dessutom en av få elementtillverkare som lämnar tillräckligt mycket data om sina element för att man ska kunna göra en seriös bedömning av dem utan att behöva köpa ett exemplar och testa. De tillverkare som inte ens kan lämna data på sina element ratar jag direkt.Ingo skrev:Konstigt det där med JBL-människor. I min del av världen finns det en firma som drivs av en kille som har exakt samma inställning. Kan själv, alltså. Jag vill påpeka att han är mycket duktigt och har flera lyckade konstruktioner på sitt samvete. Men alla andra verkar ha insett att själv inte alltid är bäste dräng. Undrar om det har med JBLs brist på lyckade färdiga konstruktioner under lång tid att göra eller om det är att dom gör så bra element som lockar till experiment eller något annat som spelar in.
Dessutom har som du säger JBL:s egna konstruktioner inte varit så lysade. Enl de jag pratat med (som är mycket insatta) vill JBL inte konkurera med sina kunder (Clair mm).