Cardioid bas

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
JunkButLoud
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av JunkButLoud »

Ingo skrev:Jag tror jag att jag märkt dom flesta saker som man kan märka när man stackar PA:n, flyger PA:n och använder PA:n på andra konstiga sätt. Men jag kan ha fel, det händer rätt ofta!
Vad är det för typ av kompenseringar som du menar skiljer sig beronde på om pa:t är LA eller PS? Jag ställer samma fråga som i mitt tidigare inlägg: vad är det för justeringsmöjligheter du menar förresten?
Det är MYCKET som händer när du ställer två lådor bredvid varandra. Tex är spridningen i de olika registren helt olika. Det medför att tex att för de lägre registren som är rundspridande sumeras lådornas ljudtryck så att du får dubbel verkningsgrad inom samma spridningsområde (dvs fortfarande sfäriskt). Lite högre upp är lådorna mer riktade och där ökas inte ljudtrycken (om du ställer lådorna med en vinkel som är i närheten av spridningen) utan du får samma ljudtryck med större spridningen än för en singellåda.
Om du nu stäler dig framför denna "stack" har du nu 6dB mer i de lägre registren med inte i de högre. Detta måste kompenseras.
Vad händer nu om du börjar stapla/hänga på fler lådor åt olika håll? Vid vilka register och vilka spridningsvinklar sumerar det?
För LA-system är detta relativt enkelt att räkna ut, för PS blir det lite roligare.
Ingo skrev:Att just du skulle kunna slå Nexo/SSE eller Turbo/Brit Row eller någon annan av de stora tillverkarna/uthyrningsfirmorna på fingrarna när det gäller systemoptimering tror jag inte på. Du är alldeles för oerfaren jämfört med de boysen. Detsamma gäller mig och de flesta andra tekniker/ingenjörer i Sverige.
Absolut. Vad jag menade var att tillverkarnas ingenjörer ofta inte är tillräckligt erfarna av verkligheten utan behöver hjälp av folk som jobbar på fältet.
Det är ju tillverkare som har lyckade samarbeten med användare (tex de som du nämner) som lyckas bra.

Ingo skrev:Konstigt det där med JBL-människor. I min del av världen finns det en firma som drivs av en kille som har exakt samma inställning. Kan själv, alltså. Jag vill påpeka att han är mycket duktigt och har flera lyckade konstruktioner på sitt samvete. Men alla andra verkar ha insett att själv inte alltid är bäste dräng. Undrar om det har med JBLs brist på lyckade färdiga konstruktioner under lång tid att göra eller om det är att dom gör så bra element som lockar till experiment eller något annat som spelar in.
Huvet på spiken. De element JBL gör är oftast de som har högst prestanda (högst ljudtryck, lägst distorsion mm) av de stora serietillverkarna. De är dessutom en av få elementtillverkare som lämnar tillräckligt mycket data om sina element för att man ska kunna göra en seriös bedömning av dem utan att behöva köpa ett exemplar och testa. De tillverkare som inte ens kan lämna data på sina element ratar jag direkt.
Dessutom har som du säger JBL:s egna konstruktioner inte varit så lysade. Enl de jag pratat med (som är mycket insatta) vill JBL inte konkurera med sina kunder (Clair mm).

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

JunkButLoud skrev:Dessutom har som du säger JBL:s egna konstruktioner inte varit så lysade. Enl de jag pratat med (som är mycket insatta) vill JBL inte konkurera med sina kunder (Clair mm).
En liten undran är bara vilka parametrar som vägs in när ordet lysande används?

Och vilka konstruktioner?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Lo-mid och basaddition sker oavsett utstrålningskaraktäristik (ja det finns undantag). Detta kompenseras genom att använda en mycket sinnerik uppfinning kallad eq. Inget som nödvändigtvis sitter i processorn även om vissa har valt att göra kompensationen där. Luftabsorbtion är en annan sak som som ställer till det. Temperatur, luftfuktighet och avstånd är det som spelar in i detta fall. Vad är lösningen? Även här en eq. Optimering mellan sub och resten av systemet är en tidsdomänsfråga och detta är en sak som de flesta processorer (även med i princip helt låsta parameterar) klarar av att hantera. http://www.meyersound.com/products/elec ... /index.htm så här ser en variant ut på lösning, där behöver man inte ens kunna något...

Vad är det som är så unikt med JBL? Jag förstår forfarande inte vad är det är intrimmningar som är speciella som går att göra med ett helt öppet system.

Newbee: Crewcall var på 48 pers, 28 dök upp. Vi hade sex hump under rivet och 12 när vi lastade trucken. Gigget var väl slut ca 23:30 och jag var på hotellet runt 03 så det gick väl hyfsat snabbt ändå. Men ingen hade börjat med stolar och mattor då... Vad gillade du gigget?
Senast redigerad av 2 Gäst, redigerad totalt 0 gång.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

I ett forum kan jag väl säga att jag har väl mina egna åsikter angående en del Boogie Woogie..

[/list]

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vill också påpeka att de humparna som kom från Brandförsvaret var bland det bästa jag någonsin sprungit på. Fysiskt sett lämpade, kan klättra, förstår säkerhetsaspekterna osv. Grymma!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Tänk om det hade varit så lite oftare..

Användarvisningsbild
JunkButLoud
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av JunkButLoud »

Ingo skrev:Lo-mid och basaddition sker oavsett utstrålningskaraktäristik (ja det finns undantag). Detta kompenseras genom att använda en mycket sinnerik uppfinning kallad eq. Inget som nödvändigtvis sitter i processorn även om vissa har valt att göra kompensationen där. Luftabsorbtion är en annan sak som som ställer till det. Temperatur, luftfuktighet och avstånd är det som spelar in i detta fall. Vad är lösningen? Även här en eq. Optimering mellan sub och resten av systemet är en tidsdomänsfråga och detta är en sak som de flesta processorer (även med i princip helt låsta parameterar) klarar av att hantera. http://www.meyersound.com/products/elec ... /index.htm så här ser en variant ut på lösning, där behöver man inte ens kunna något...

Vad är det som är så unikt med JBL? Jag förstår forfarande inte vad är det är intrimmningar som är speciella som går att göra med ett helt öppet system.
Eftersom vi disskuterar ämnet ur ganska olika kunskapsbas tror jag inte att vi kommer så mycket längre. Därför föreslår jag att vi lägger ner nu. Lägga märke till att jag inte säger mer eller mindre kunskap utan olika.

Vad gäller Meyer burken såg det vid en snabb blick mest ut som "parametric-EQ for dummies".

------------------------------------------------------------
Meningsskiljaktigheter är en gammal fin sport.
Både underhållande och utbildande :)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu blir jag än mer intresserad av vad det är du är ute efter. Kan det vara så att du är ute efter ett annat perspektiv än brukarperspektivet? Om det är ett kontruktörperspektiv så gäller ju lite andra saker men det trodde jag inte vi diskuterade. Lycka till med att hyra ut något hemmabygge säger jag! Det fungerar inte på professionell nivå.

Om du inte inser hur kraftfull och genomtänkt LD3 är så håller jag med om att vi har olika kunskapsbas. För en systemtekniker är den ett fantastiskt verktyg som underlättar jobbet mycket, den gör det du efterfrågar genom att vrida på två rattar. Smart, smidigt och samma resultat oavsett vem som vrider. Den kompenserar för atmosfäriska störningar som någon så träffsäkert kallade det och för saker som händer när man hänger olika många högtalare av olika slag i en banan. Men du behöver självklart en bra parametrisk eq (t ex en CP10) för att göra system tuning dessutom.

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!

Inlägg av Samuel Nielsen »

Iden med låst system är väl att du ska kunna åka vart du vill i hela världen och det ska låta likadant över allt du kommer. Vilket jag tycker är en lysande ide om man har världen som arbets fält. Då vet man vad man får. Jag har jobbat på en firma som körde en del lite halv stora festivaler på ett nästan hemmabyggt system( chefen valde elementen och en konstruktör räknade ut lådan ) Bland annat så mötte jag Ingo första gången på en sådan festival och visst fick man stångas många gånger eftersom det inte stod EAW, Nexo el dyl på lådorna. Men så länge lådorna låter "lika" bra som ett proffs rigg så funkar det. Men man har ju rattat på mångt sämre system som någon hemma pudlare gjort...

Har insett att system tekniker är den viktigaste i en festival. Ett väl ställt PA kan få nästan vilket band som helst att låta bra även om teknikern inte håller så hög klass, men räddas av att riggen låter så bra.. So keep up the good work.. :D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Samme: Jag är nog inte benägen att hålla med där. Min åsikt är att ett bra PA inte räddar en dålig tekniker, snarare så att det är mindre maskerande för fel. En bra tekniker brukar dessutom kunna få halvsunkiga PA:n att låta helt okej.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

å andra sidan...om systemteknikern inte har skött sig och sett till att PA:t spelar efter sin kapacietet kan det bli jävligt knöligt att få till det...
Q.E.D

Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller med er båda. Systemteknikern är viktig, kommer man med en akt till en festival och riggen låter dåligt så är det lite man kan göra åt det hela. Är det dessutom en LA rigg så är det förmodligen i riggningen felet sitter och då är det än mindre att göra.

Men en helt linjär rigg är mindre förlåtande än en med en massa brister, det finns inget som maskar bort eventuella misstag. Första gången jag giggade på V-dosc så blev man lite lång i synen.... Det var inte så mycket marginaler åt något håll längre. Men är man yrkesman så är detta inget problem utan en fantastisk möjlighet att skapa saker som man aldrig varit i närheten av tidigare.

De system vi använder på jobbet är verktyg som alla andra verktyg. Jämför med snickarens hammare. Det är lättare att spika med en bra hamare och det går förmodligen snabbare och med mindre missar med en bra än en dålig. Men det går, om man är duktig, att slå i en spik med nästan vad som helst. Vill en snickare göra det? Nä, förmodligen inte, han vill ha en välbalanserad sak som gör som han vill.

Samma sak gäller PA:n jag vill att dom ska göra det jag förväntar mig. Vad dom heter spelar ingen roll, men heter dom EAW, d&b, Meyer, L-acoustic, Nexo eller liknande så är chansen betydligt mindre att det är helt uppåt väggarna. Problemet med proprietary konstruktioner är att man på alla nivåer utom den lägsta som Samme säger ALLTID kommer att få problem att visa att lådorna faktiskt är jämförbara med fabriksbygda system, vilket dom mycket väl kan vara.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Walka: Givetvis. Det jag kommenterade var inte systemteknikerns viktiga funktion, utan påståendet att det skulle vara mer förlåtande att mixa på en väl inställd rigg.

Samme: Du menar alltså att systemteknikern på en scen är viktigare än artister, publik och all teknik? :roll: :wink:

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!

Inlägg av Samuel Nielsen »

Dawen: Det är klart att jag menar... :D Nä, eller inte... Men har inte du kommit till ett P.A som i stort sätt låter så bra att man bara behöver mixa på nivåer och i stort sett inte alls använda EQ, kanske bara använda HP filtret, då hjälper det en dålig teckniker, men jag håller med om att en bra teckniker kan få vilken rigg som helst, har till och med hört en novanex låta bra...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Visst är halva jobbet gjort när PA:t låter som det ska och om mikplaceringarna är bra :)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

dawen skrev:Visst är halva jobbet gjort när PA:t låter som det ska och om mikplaceringarna är bra :)
Andra halvan handlar om att se till att ha en artist som låter bra ;-)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar