Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1890
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Jonas Larsson »

Om man vill skapa ett dansgolv på säg 100 kvm inne i en större lokal, är det bättre att placera 1 st baslåda i varje hörn av dansgolvet, eller är det bättre att placera dom "som vanligt", dvs på samma sida av lokalen?

Dels funderar jag på om ljudnivån blir jämnare, och mindre störande för övriga som befinner sig i den större lokalen, och dels om det blir jobbiga utsläckningar när alla spelar in mot mitten. Bör man fasvända de lådor som spelar mot varandra?

Lådorna kommer i princip stå helt öppet, så inga direkta väggar att ta hjälp av.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Om lokalen är stor nog (större än basfrekvensernas våglängd) så bör du ställa dem i ett
kluster för att undvika kamfiltereffekter.

I mindre lokaler så får du en jämnare nivå om du ställer dem en bit från varandra. Risk
för att det blir mycket bas i baren och lite på dansgolvet annars.

Tänk även på att om du ställer dem för långt från t ex en bakvägg så kan du få "utsläckning"
av vissa frekvenser på dansgolvet.

/M
_________________
T b a

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Per Johanson »

Popcornskål fram...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Haha, är det inte lika bra att du kommer med det rätta svaret direkt Per :D
Du väntar dig en rolig diskussion?
Flest inlägg när den dör vinner!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Per Johanson »

Som jurist använder man jobbigt ofta svaret "det beror på" när det gäller subplacering är svaret det samma. Det är en fråga om kompromisser som så mycket annat här i livet. Utan att bli långrandig så bifogar jag 4 st bilder som alla har samma förutsättningar; lokalen vi befinner oss i är oändligt stor (eller har i alla fall inga randytor), 62,5 Hz är frekvensen som vi tittar på och alla högtalare är Meyer HP700, en basreflexdubbelarton.
Klassisk lösning, man har något i lagom höjd att ställa topparna på och power alleyn är på plats...
Klassisk lösning, man har något i lagom höjd att ställa topparna på och power alleyn är på plats...
Discolösningen, inte speciellt jämnt, men man har ju återigen något att ställa topparna på.
Discolösningen, inte speciellt jämnt, men man har ju återigen något att ställa topparna på.
Sen frågade Jonas vad som händer vid polvändning av två. Detta är resultatet.
Sen frågade Jonas vad som händer vid polvändning av två. Detta är resultatet.
Svårt att se vad som händer på scen, annars en jämn och fin lösning...
Svårt att se vad som händer på scen, annars en jämn och fin lösning...
Om man ställer dem bredvid varandra så blir det så här.
Om man ställer dem bredvid varandra så blir det så här.
Jämt fördelade över 10 meter, vid andra avstånd ser det så klart annorlunda ut. Ingen bas utanför de 10 metrarna, men massor rakt fram.
Jämt fördelade över 10 meter, vid andra avstånd ser det så klart annorlunda ut. Ingen bas utanför de 10 metrarna, men massor rakt fram.
Vilket som är bäst? Ja, det beror ju på...
Senast redigerad av 3 Per Johanson, redigerad totalt 0 gång.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Niklas Elste »

vad händer om man ställer högtalarna osymetrisk?

Och om man ställer upp 4 högtalare på rad och delayar dom 2 yttre en aning hur blir täckningen då?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Per Johanson »

Tyvärr finns varken "osymetriskt" eller "en aning" som parametrar i Mapp Online... Berätta vad du vill veta så kanske jag orkar göra en prediktion och slänga upp en skärmdump.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Niklas Elste »

jo på smedjan har vi problem med för fasriktigt ljud

så i mitten blir det grymt mycket bas men på sidorna är det nästan dött typ som din första bild
men om man kör systemet osymmetriskt så blir ljudet mycket jämnare 1 subb på ena sidan och 2 på andra

det jag funderar på är att lägga subbarna i en rad och delaya dom 2 yttre för att få ljudet att spela mer i en halv sirkel

det borde bli som ett välvt kluster och spela ut ljudet jämnare

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Per Johanson »

För fasriktigt är väl inte riktigt vad det handlar om men jag förstår vad du menar. Vad är det för storlek på lokalen? Hur långt är det mellan högtalarna? Att flytta högtalare bakåt ger samma effekt som att lägga till ett delay.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Niklas Elste »

Scen eller rummets bredd 12 m
Scen eller rummets djup: 8,5 m
Normalt speldjup: 4 m
Normal scenöppning: 6 m

just nu 4 subbar 2 inbyggda i scenen och 2 ovanpå
men funderar på att bygga in dom 2 som är ovanpå inne i scenen oxo

Det går innte att flytta scen subbarna längre inn
just nu har vi driverack pa
för delning så det går nog att delaya tillräckligt

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Per Johanson »

Menar du att rummet är 12 m X 8,5 m och scenen är 6 m x 4 m?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Ett litet sidospår.

Mythbusters på Discovery gjorde ett exprement där de ville nå punkten då man på grund av låga ljudfrekvense så att man tömde ett lass i byxan. De satte ett gäng Meyer subbar i en ring runt en av personerna. Det de kom fram till att det blev en utsläkning inanför subbarna och de som stod utan för började må illa. Jag vill till läga att ingen gjorde på sig.

Jag skulle tro att det kommer att bli något liknande på ett dansgolv. Utsläckning av frekvenser på golvet och mycket utanför. Jag skulle ha satsat på att ha de längs en linje.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Rikard Åberg »

Per Johanson skrev:Menar du att rummet är 12 m X 8,5 m och scenen är 6 m x 4 m?

japp smedjan ser ut ungefär som bifogad bild.
ritningen är inte skalenlig, ritad väldigt snabbt i paint
ritningen är inte skalenlig, ritad väldigt snabbt i paint
smedjan.GIF (1.34 KiB) Visad 8371 gånger


utrymmet till vänster om scenen är loge, till höger om scen finns teknikförråd.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Mikael Hedman »

Var ju samma sak när dom försökte blåsa ut ett ljus med basar, flera i cirkel - ingenting, i rad - poff, så slocknade det!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Niklas Elste »

värst va du viste Rikard känner du möjligtvis inte K-son

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1890
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Jonas Larsson »

Men om man nu har en i varje hörn, och polvänder två på den ena sidan, blir det fortfarande utsläckning då?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Per Johanson »

Jonas: Jag har uppdaterat mitt svar med en bild på en polvänd lösning.

Niclas:

Är detta rätt? Jag har valt solida ytor runt om i rummet.
smedjan 1.jpg
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Anders Brandén »

När vi ändå är inne på fyrhörnade baskonfigurationer. Var det inte Metallica som hade någon speciallösning á la Meyersound? Fyra hörn, men varje låda skjutandes in i nästa. Hur hade de gjort denna, för jag tvivlar på att det inte var delay och lite sånt inblandat.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Niklas Elste »

Per Johanson skrev:
Är detta rätt? Jag har valt solida ytor runt om i rummet.
smedjan 1.jpg

jap ganska hårda sidoväggar bak väggen halva väggen dämpskivor

Föreställer bilden hur det skulle bli med 4 subbar över en jämn yta och dom 2 på hörnen delayade?

Eller är alla bara i fas?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?

Inlägg av Per Johanson »

Ah, die TM Bass array!

Får man svara med en länk?

http://www.meyersound.com/news/2009/tm_array_metallica/" onclick="window.open(this.href);return false;


Principen är rätt enkel, en punkt är bättre än flera och så använder man omnidirektiviteten på ett smart sätt. Att subbarna spelar in i varandra är bara för att få akustiska centrum så nära varandra som möjligt. Utsläckningen rätt ner är en bonus som mr Ulrich troligen är rätt glad över...
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster