Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Inlägg: 1890
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Om man vill skapa ett dansgolv på säg 100 kvm inne i en större lokal, är det bättre att placera 1 st baslåda i varje hörn av dansgolvet, eller är det bättre att placera dom "som vanligt", dvs på samma sida av lokalen?
Dels funderar jag på om ljudnivån blir jämnare, och mindre störande för övriga som befinner sig i den större lokalen, och dels om det blir jobbiga utsläckningar när alla spelar in mot mitten. Bör man fasvända de lådor som spelar mot varandra?
Lådorna kommer i princip stå helt öppet, så inga direkta väggar att ta hjälp av.
Dels funderar jag på om ljudnivån blir jämnare, och mindre störande för övriga som befinner sig i den större lokalen, och dels om det blir jobbiga utsläckningar när alla spelar in mot mitten. Bör man fasvända de lådor som spelar mot varandra?
Lådorna kommer i princip stå helt öppet, så inga direkta väggar att ta hjälp av.
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

- Inlägg: 554
- Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
- Presentation: __________________________________________________
- Ort: Luleå
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Om lokalen är stor nog (större än basfrekvensernas våglängd) så bör du ställa dem i ett
kluster för att undvika kamfiltereffekter.
I mindre lokaler så får du en jämnare nivå om du ställer dem en bit från varandra. Risk
för att det blir mycket bas i baren och lite på dansgolvet annars.
Tänk även på att om du ställer dem för långt från t ex en bakvägg så kan du få "utsläckning"
av vissa frekvenser på dansgolvet.
/M
kluster för att undvika kamfiltereffekter.
I mindre lokaler så får du en jämnare nivå om du ställer dem en bit från varandra. Risk
för att det blir mycket bas i baren och lite på dansgolvet annars.
Tänk även på att om du ställer dem för långt från t ex en bakvägg så kan du få "utsläckning"
av vissa frekvenser på dansgolvet.
/M
_________________
T b a
T b a
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Popcornskål fram...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Haha, är det inte lika bra att du kommer med det rätta svaret direkt Per 
Du väntar dig en rolig diskussion?
Du väntar dig en rolig diskussion?
Flest inlägg när den dör vinner!
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Som jurist använder man jobbigt ofta svaret "det beror på" när det gäller subplacering är svaret det samma. Det är en fråga om kompromisser som så mycket annat här i livet. Utan att bli långrandig så bifogar jag 4 st bilder som alla har samma förutsättningar; lokalen vi befinner oss i är oändligt stor (eller har i alla fall inga randytor), 62,5 Hz är frekvensen som vi tittar på och alla högtalare är Meyer HP700, en basreflexdubbelarton.
Vilket som är bäst? Ja, det beror ju på...
Vilket som är bäst? Ja, det beror ju på...
Senast redigerad av 3 Per Johanson, redigerad totalt 0 gång.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Niklas Elste
- PAR-64

- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
vad händer om man ställer högtalarna osymetrisk?
Och om man ställer upp 4 högtalare på rad och delayar dom 2 yttre en aning hur blir täckningen då?
Och om man ställer upp 4 högtalare på rad och delayar dom 2 yttre en aning hur blir täckningen då?
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Tyvärr finns varken "osymetriskt" eller "en aning" som parametrar i Mapp Online... Berätta vad du vill veta så kanske jag orkar göra en prediktion och slänga upp en skärmdump.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Niklas Elste
- PAR-64

- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
jo på smedjan har vi problem med för fasriktigt ljud
så i mitten blir det grymt mycket bas men på sidorna är det nästan dött typ som din första bild
men om man kör systemet osymmetriskt så blir ljudet mycket jämnare 1 subb på ena sidan och 2 på andra
det jag funderar på är att lägga subbarna i en rad och delaya dom 2 yttre för att få ljudet att spela mer i en halv sirkel
det borde bli som ett välvt kluster och spela ut ljudet jämnare
så i mitten blir det grymt mycket bas men på sidorna är det nästan dött typ som din första bild
men om man kör systemet osymmetriskt så blir ljudet mycket jämnare 1 subb på ena sidan och 2 på andra
det jag funderar på är att lägga subbarna i en rad och delaya dom 2 yttre för att få ljudet att spela mer i en halv sirkel
det borde bli som ett välvt kluster och spela ut ljudet jämnare
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
För fasriktigt är väl inte riktigt vad det handlar om men jag förstår vad du menar. Vad är det för storlek på lokalen? Hur långt är det mellan högtalarna? Att flytta högtalare bakåt ger samma effekt som att lägga till ett delay.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Niklas Elste
- PAR-64

- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Scen eller rummets bredd 12 m
Scen eller rummets djup: 8,5 m
Normalt speldjup: 4 m
Normal scenöppning: 6 m
just nu 4 subbar 2 inbyggda i scenen och 2 ovanpå
men funderar på att bygga in dom 2 som är ovanpå inne i scenen oxo
Det går innte att flytta scen subbarna längre inn
just nu har vi driverack pa
för delning så det går nog att delaya tillräckligt
Scen eller rummets djup: 8,5 m
Normalt speldjup: 4 m
Normal scenöppning: 6 m
just nu 4 subbar 2 inbyggda i scenen och 2 ovanpå
men funderar på att bygga in dom 2 som är ovanpå inne i scenen oxo
Det går innte att flytta scen subbarna längre inn
just nu har vi driverack pa
för delning så det går nog att delaya tillräckligt
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Menar du att rummet är 12 m X 8,5 m och scenen är 6 m x 4 m?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Ett litet sidospår.
Mythbusters på Discovery gjorde ett exprement där de ville nå punkten då man på grund av låga ljudfrekvense så att man tömde ett lass i byxan. De satte ett gäng Meyer subbar i en ring runt en av personerna. Det de kom fram till att det blev en utsläkning inanför subbarna och de som stod utan för började må illa. Jag vill till läga att ingen gjorde på sig.
Jag skulle tro att det kommer att bli något liknande på ett dansgolv. Utsläckning av frekvenser på golvet och mycket utanför. Jag skulle ha satsat på att ha de längs en linje.
Mythbusters på Discovery gjorde ett exprement där de ville nå punkten då man på grund av låga ljudfrekvense så att man tömde ett lass i byxan. De satte ett gäng Meyer subbar i en ring runt en av personerna. Det de kom fram till att det blev en utsläkning inanför subbarna och de som stod utan för började må illa. Jag vill till läga att ingen gjorde på sig.
Jag skulle tro att det kommer att bli något liknande på ett dansgolv. Utsläckning av frekvenser på golvet och mycket utanför. Jag skulle ha satsat på att ha de längs en linje.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Rikard Åberg
- PAR-30

- Inlägg: 178
- Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
- Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus
Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2 - Ort: Örnsköldsvik
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Per Johanson skrev:Menar du att rummet är 12 m X 8,5 m och scenen är 6 m x 4 m?
japp smedjan ser ut ungefär som bifogad bild.
utrymmet till vänster om scenen är loge, till höger om scen finns teknikförråd.
- Mikael Hedman
- PAR-36

- Inlägg: 256
- Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
- Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
- Ort: Sundsvall
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Var ju samma sak när dom försökte blåsa ut ett ljus med basar, flera i cirkel - ingenting, i rad - poff, så slocknade det!
- Niklas Elste
- PAR-64

- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
värst va du viste Rikard känner du möjligtvis inte K-son
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Inlägg: 1890
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Men om man nu har en i varje hörn, och polvänder två på den ena sidan, blir det fortfarande utsläckning då?
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Jonas: Jag har uppdaterat mitt svar med en bild på en polvänd lösning.
Niclas:
Är detta rätt? Jag har valt solida ytor runt om i rummet.
Niclas:
Är detta rätt? Jag har valt solida ytor runt om i rummet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Inlägg: 487
- Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
När vi ändå är inne på fyrhörnade baskonfigurationer. Var det inte Metallica som hade någon speciallösning á la Meyersound? Fyra hörn, men varje låda skjutandes in i nästa. Hur hade de gjort denna, för jag tvivlar på att det inte var delay och lite sånt inblandat.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
andersbranden.wordpress.com
- Niklas Elste
- PAR-64

- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Per Johanson skrev:
Är detta rätt? Jag har valt solida ytor runt om i rummet.
jap ganska hårda sidoväggar bak väggen halva väggen dämpskivor
Föreställer bilden hur det skulle bli med 4 subbar över en jämn yta och dom 2 på hörnen delayade?
Eller är alla bara i fas?
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Re: Placera 1 st baslåda i varje hörn eller alla på en sida?
Ah, die TM Bass array!
Får man svara med en länk?
http://www.meyersound.com/news/2009/tm_array_metallica/" onclick="window.open(this.href);return false;
Principen är rätt enkel, en punkt är bättre än flera och så använder man omnidirektiviteten på ett smart sätt. Att subbarna spelar in i varandra är bara för att få akustiska centrum så nära varandra som möjligt. Utsläckningen rätt ner är en bonus som mr Ulrich troligen är rätt glad över...
Får man svara med en länk?
http://www.meyersound.com/news/2009/tm_array_metallica/" onclick="window.open(this.href);return false;
Principen är rätt enkel, en punkt är bättre än flera och så använder man omnidirektiviteten på ett smart sätt. Att subbarna spelar in i varandra är bara för att få akustiska centrum så nära varandra som möjligt. Utsläckningen rätt ner är en bonus som mr Ulrich troligen är rätt glad över...
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster

