Valbart passivt och aktivt, Hur?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.

Valbart passivt och aktivt, Hur?

Inlägg av Mikael Hedman »

Har en högtalare (TurboSound TMS-2) med inbyggda passiva filter, vill kunna köra denna med dom andra som jag har som endast är aktiva, men vill även behålla filtren så jag kan köra den "single" om det skulle behövas! Förslag på hur göra?

Har för mig filtren var kopplade på detta sätt!
Se bifogad bild!

Så frågan är om jag bara kan sätta in en strömbrytare på ingående kablar (In Passivt) till filtren och sedan lägga in kablar direkt på elementen till det aktiva (In Aktivt)?

Tänkte mest på att det borde ju fungera, men vad händer om jag inte har samma delningsfrekvenser aktivt som det är passivt?
Bilagor
Delning.jpg
Delning.jpg (17.3 KiB) Visad 4374 gånger
Senast redigerad av 1 Mikael Hedman, redigerad totalt 0 gånger.

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Jonas Areskough »

Ja du ska ju ha strömbrytaren således så att kraften från slutsteget inte når filtret, dvs att du ska sätta den på kabeln från filtret till högtalaren på respektive bas, mid, hig. det räcker ju att bryta en pol på varje krets bara så har du mindre felmarginal. och det finns ju brytare med oberonde 2-8 poler så försök hitta en sådan så slipper du ha flera brytare

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag skulle sätta in en flerpolig brytare så jag lyfte bort helt det passiva filtret

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Jonas Areskough »

Ja och i annat fall så får han se till att det är samma polaritert (+eller-) som han tar bort så ska det ju inte vara ngt problem.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.

Jo visst borde en flerpolig fungera?!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Absolut!!

Jag vet inte riktigt hur filtret är uppbyggt! Du kan ha tur så är minus gemensam på alla elementen så där slipper du bryta!

Men det troliga är att diskant drivern är polvänd så då måste bryta både + och -

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36

Jo - är gemensamt på alla filter, och måste polvända diskanten vid aktivt, men det är ju bara att använda en flerpolig brytare och bryta båda kablarna in och kablarna till diskanten, så borde man ju vara safe!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

jo, låter rimligt

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Nicke Löfgren skrev:Jag skulle sätta in en flerpolig brytare så jag lyfte bort helt det passiva filtret
Jupp! Det låter säkert annars också men eftersom filtret inte har en aning vad som är in och ut från det så kommer delar av basen att "läcka" in i diskanten och vice versa.

Skriv svar