Hej. Jag har kört ett par livegig med Open Source-programmet QLC+ http://qlcplus.sourceforge.net/" onclick="window.open(this.href);return false; och en Enttec-dongel för DMX. Spontant är det ju trevligt med ett ljusbord för kostnaden av en dongel men avsaknaden av fysiska reglar är påtaglig när man kör live. QLC+ har dock flera möjliga möjligheter via MIDI mm så det kan ju lösas med Behringer etc. Programmet har ett bra bibliotek för olika armaturer och det är lätt att göra egna personality-filer eller redigera befintliga. Programmeringen är lite omständlig till att börja med, det tar ett tag att komma in i tänket även om jag inte heller har testat QLC innan. Man layoutar sedan själv en "Virtual console" med reglar för scener, submastrar, knappar, timers mm. Några gånger har programmet kraschat (jag kör Mac) både med v4.6.0 och 4.6.1 som jag testat. Vid ett tillfälle låste sig en scen styrd med en pushknapp oförklarligt under livekörning så jag var tvungen att starta om programmet, annars har det fungerat stabilt.
Som jag arbetar med ljussättning till musik brukar jag bygga upp scener, chasear och paletter med färger osv så jag har tillräckligt att leka med och sedan köra detta live utan att ha det helt planerat på timeline/cues eller liknande. Även ändring av tider och en del förändring och nyprogrammering är intressant att kunna göra under körning.
Är det någon som har erfarenheter av QLC+ att dela med sig av, eller förslag på andra lågbudgetupplägg som funkar? Chamsys MagicQ har jag tittat lite på, är det så mycket bättre att jag borde prova det istället? (utan att köpa deras konsoll eller dubbla Enttec-vingar för det är över budget).
QLC plus erfarenheter
-
Joa Palmér
- Rookie

- Presentation: Har jobbat professionellt med ljus under 1990-talet men nu är det mest hobby.