Hjälp med att hitta toppar.
-
Elias Lothström
- PAR-20

- Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.
Hjälp med att hitta toppar.
Hej Forumet, första posten här efter mycket läsande.
Hoppas jag gör rätt..
Iallafall; Jag behöver lite hjälp med mitt PA.
Sitter på ett "halvt" pa, jag behöver utvidga. Har två st beyma g480 18" i w-horn konstruktion.
Till detta har jag just nu 4st 8" celestion SR3 toppar, men de hänger helt enkelt inte med.
Så, jag behöver nya toppar, men det är ju en sån djungel.
Vad kan man tänka sig att man kan matcha med för toppar, om man använder ovansagda basar, pådrivna med 2500w slutsteg. Basarna fick jag för en spottstyver (<4000:-) Så det får gärna vara tips i de lägre kostnadsregionerna.
Så, vad tror ni? Vad bör jag titta efter?
Tänkte iaf driva det med 750w till 2 kanaler.
Ha det!
Hoppas jag gör rätt..
Iallafall; Jag behöver lite hjälp med mitt PA.
Sitter på ett "halvt" pa, jag behöver utvidga. Har två st beyma g480 18" i w-horn konstruktion.
Till detta har jag just nu 4st 8" celestion SR3 toppar, men de hänger helt enkelt inte med.
Så, jag behöver nya toppar, men det är ju en sån djungel.
Vad kan man tänka sig att man kan matcha med för toppar, om man använder ovansagda basar, pådrivna med 2500w slutsteg. Basarna fick jag för en spottstyver (<4000:-) Så det får gärna vara tips i de lägre kostnadsregionerna.
Så, vad tror ni? Vad bör jag titta efter?
Tänkte iaf driva det med 750w till 2 kanaler.
Ha det!
-
Henrik Kjellman
- PAR-30

- Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Re: Hjälp med att hitta toppar.
Hej Elias !
Jag skulle välja en klassisk topp med 2x15" + diskanthorn. Finns ju i alla prisklasser från 2000 kr och uppåt.
Som vanligt ju dyrare desto bättre. Köper du en skaplig topp kan du använda den på små spelningar utan bas och köra den fullrange om du ger basarna lite mat med EQ:n. Själv använder jag fyra the box achat 215 från Thomann som toppar tillsammans med fyra dubbelarton. Dessa toppar funkar bra för en rimlig peng. Kostar ca: 5000 kr/st.
Låter även bra utan basar på mindre spelningar.
Mvh
Henrik Kjellman
Jag skulle välja en klassisk topp med 2x15" + diskanthorn. Finns ju i alla prisklasser från 2000 kr och uppåt.
Som vanligt ju dyrare desto bättre. Köper du en skaplig topp kan du använda den på små spelningar utan bas och köra den fullrange om du ger basarna lite mat med EQ:n. Själv använder jag fyra the box achat 215 från Thomann som toppar tillsammans med fyra dubbelarton. Dessa toppar funkar bra för en rimlig peng. Kostar ca: 5000 kr/st.
Låter även bra utan basar på mindre spelningar.
Mvh
Henrik Kjellman
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Har 4st RCF lådor med 2x15 samt 2" horn! Trapetz form,
sex handtag, flygbeslag
5000kr per styck
sex handtag, flygbeslag
5000kr per styck
-
Elias Lothström
- PAR-20

- Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.
Tack för tipsen!
Baserat på vad ni säger borde det passa rätt bra med typ den här http://vend.se/ad.php?140448" onclick="window.open(this.href);return false;
Så, kan jag kanske hålla alla element från samma tillverkare också..
Baserat på vad ni säger borde det passa rätt bra med typ den här http://vend.se/ad.php?140448" onclick="window.open(this.href);return false;
Så, kan jag kanske hålla alla element från samma tillverkare också..
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Det där är mer en hemma låda!
Stor risk att diskantem flyger när du ska börja andvända dom som PA med lite volym
SM elementen är mer en budget modell i deras högtalar serie
Stor risk att diskantem flyger när du ska börja andvända dom som PA med lite volym
SM elementen är mer en budget modell i deras högtalar serie
-
Kristian Nilsson
- PAR-46

- Presentation: ........................................
Jag har faktiskt ganska bra erfarenheter av Beymas SM-serie, även om de som du säger Nicke, är Beymas billigare serie. SM-serien är prisvärd och låter ganska bra, sedan att de inte har samma effekttålighet som andra element, det är ett faktum.
Om högtalaren i Vend-annonsen har ett bra delningsfilter så att elementen spelar inom rätt frekvensområde, så låter den nog ganska snyggt, men lådan ser hemsk ut rent visuellt.
Man kan fråga sig om basportarna är uträknade eller om de är satta där det finns plats?
Personligen gillar jag RCF, och Nickes lådor är säkerligen mycket bra, med bättre kastlängd än de i Vend-annonsen, tack vare den större drivern/hornet.
Det är ju lite olika typer av konstruktioner, att dela upp de höga frekvernserna i två element, eller köra en biffig 2" driver.
Jag kan nämna att jag har två ganska stora toppar till salu, men de är nog inte riktigt lika bra som Nickes RCF-lådor.
Länk till min annons på blocket:
http://www.blocket.se/osby/Hogtalare_2x ... =23_12&w=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessa är avsedda för aktiv delning, så du behöver två slutstegskanaler till varje låda, tillsammans med ett aktivt delningsfilter.
Jag har även ett par RCF Event 1000 som kan vara aktuella att sälja, men det är 12"+1" toppar, betydligt mindre än de större lådorna vi pratar om, du kanske inte vinner så mycket jämfört med de du redan har.
Mvh
Kristian
Om högtalaren i Vend-annonsen har ett bra delningsfilter så att elementen spelar inom rätt frekvensområde, så låter den nog ganska snyggt, men lådan ser hemsk ut rent visuellt.
Man kan fråga sig om basportarna är uträknade eller om de är satta där det finns plats?
Personligen gillar jag RCF, och Nickes lådor är säkerligen mycket bra, med bättre kastlängd än de i Vend-annonsen, tack vare den större drivern/hornet.
Det är ju lite olika typer av konstruktioner, att dela upp de höga frekvernserna i två element, eller köra en biffig 2" driver.
Jag kan nämna att jag har två ganska stora toppar till salu, men de är nog inte riktigt lika bra som Nickes RCF-lådor.
Länk till min annons på blocket:
http://www.blocket.se/osby/Hogtalare_2x ... =23_12&w=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessa är avsedda för aktiv delning, så du behöver två slutstegskanaler till varje låda, tillsammans med ett aktivt delningsfilter.
Jag har även ett par RCF Event 1000 som kan vara aktuella att sälja, men det är 12"+1" toppar, betydligt mindre än de större lådorna vi pratar om, du kanske inte vinner så mycket jämfört med de du redan har.
Mvh
Kristian
-
Per Johanson
- PAR-64

Kastlängd?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Kristian Nilsson
- PAR-46

@Per: min uppfattning är att hörbarheten i de högre frekvenserna blir bättre på lite längre avstånd med en bra 2"driver/horn kombination än med en 8" mid samt ett diskanthorn, jag sammanfattade det kanske lite fel med ordet kastlängd. Men jag kanske är helt fel ute, och då är jag tacksam för rättelse
Mvh
Kristian
Mvh
Kristian
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
35 meter med liten boll men mer 15"2" högtalare 30 cm.Per Johanson skrev:Kastlängd?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Kristian Nilsson
- PAR-46

Beror ju på vem som kastar, jag klarar knappt lyfta demMarcus Sandberg skrev:35 meter med liten boll men mer 15"2" högtalare 30 cm.Per Johanson skrev:Kastlängd?
-
Per Johanson
- PAR-64

Alla högtalare som är att anse som punktformiga ljudkällor kastar ljudet exakt lika långt. Ljudtrycket avtar alltid med kvadraten på avståndet. Däremot spelar ett horn med smalare spridning starkare från början vilket får som konsekvens att det användbara avståndet för högtalaren ökar. Det är enligt mitt förmenande därför mer rättvisande att tala om max SPL ökar på grund av ett högre q-värde än att säga att högtalare kastar längre.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Elias Lothström
- PAR-20

Det här med kastlängd känns ganska relevant, då vad jag förstår spridning är ganska koncentrerad i w-horns basarna, och då vill man väl gärna matcha det med diskant horn som kastar långt?
Eller är jag fel ute då?
@Kristian
Kollade faktiskt på dom på blocket tidigare idag. Skulle helt klart kunna vara intressant, men det är ganska långt att åka till Osby för att provlyssna.. Begärt pris, ungefär? Skicka gärna PM.
Jag har inte riktigt resurserna eller intresset av att skaffa det bästa, utan snarare något som fungerar bra tillsammans med subbarna jag redan har.
@Nicke
RCF lådor 2x15" Vore säkert grymt bra, men 5000:- st är helt enkelt utanför min budget just nu. Pengarna kommer från min kulturförening, och då vi lagt ca 3500 på 2st g480 subbar, och 2500 på tre slutsteg tapco 2500 lab1200c och ett lab1000 så är jag fortsatt ute efter priser därikring. Hoppas på ett riktigt kap helt enkelt.
Eller är jag fel ute då?
@Kristian
Kollade faktiskt på dom på blocket tidigare idag. Skulle helt klart kunna vara intressant, men det är ganska långt att åka till Osby för att provlyssna.. Begärt pris, ungefär? Skicka gärna PM.
Jag har inte riktigt resurserna eller intresset av att skaffa det bästa, utan snarare något som fungerar bra tillsammans med subbarna jag redan har.
@Nicke
RCF lådor 2x15" Vore säkert grymt bra, men 5000:- st är helt enkelt utanför min budget just nu. Pengarna kommer från min kulturförening, och då vi lagt ca 3500 på 2st g480 subbar, och 2500 på tre slutsteg tapco 2500 lab1200c och ett lab1000 så är jag fortsatt ute efter priser därikring. Hoppas på ett riktigt kap helt enkelt.
-
Per Johanson
- PAR-64

Det går åt enormt mycket större horn än så för att få någon som helst riktningskontroll i basregistret. Mät gärna med en dB mätare framför och bakom lådan så får du se! Återigen, alla högtalare som inte är linjestrålare beter sig i princip likadant.