Planerar att köpa några movingheads spottar till firman. De kommer mest gå på disco-jobb och mindre rockscener mm.
Då budgeten som vanligt är pressad får det bli begagnade armaturer.
De jag har kikat lite på är Martin Mac 250+ samt Robe 250 XT spot.
För mej ser de ganska lika ut på pappret. Vad skiljer dem åt mest?
Några funderingar från min sida.
Kvalitet och driftsäkerhet?
Reservdelar?
Ljusutbyte?
Ljudnivå?
Är Martin så mycket bättre så det motiverar prisskillnaden?
Alla synpunkter och erfarenheter är välkomna. Även förslag på andra armaturer som kanske är ett bättre köp i samma prisklass.
Köpråd begagnade Movingheads spot
- Björn Lundin
- PAR-30

- Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
- Kontakt:
-
Per Sandström
- PAR-20

- Presentation: Tekniker på turné sedan 2001. Spelar hellre starkt än högt. ^^
Re: Köpråd begagnade Movingheads spot
Martin går att subhyra om du behöver fler, det är knepigare med Robe,
vidare är det nog lättare att hitta begagnade Martin den dagen du vill köpa fler.
Personligen tror jag dock att om du köper Robe kommer du alltid att se upp mot Martin (!).
vidare är det nog lättare att hitta begagnade Martin den dagen du vill köpa fler.
Personligen tror jag dock att om du köper Robe kommer du alltid att se upp mot Martin (!).
- Johannes Olsson
- PAR-30

- Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Jag kör med Robe 250AT Spots, och är nöjd för det jag betalade. Fick 4 i case beggat för priset av 1(!) Martin 250 beggad.
Subbhyrning är nog lättare med Martin, men då jag har kört Martin har det varit minst lika mycket/lite strul som Robe. Har dock aldrig kört dem bredvid varandra, så ljud, hastighet och ljusutbyte kan jag inte uttala mig om.
Det med att "se upp mot Martin" har jag inte känt av, tvärt om. Kollar på småfirmor med Martin och tycker de har kastat bort pengar.
Johannes
Subbhyrning är nog lättare med Martin, men då jag har kört Martin har det varit minst lika mycket/lite strul som Robe. Har dock aldrig kört dem bredvid varandra, så ljud, hastighet och ljusutbyte kan jag inte uttala mig om.
Det med att "se upp mot Martin" har jag inte känt av, tvärt om. Kollar på småfirmor med Martin och tycker de har kastat bort pengar.
Johannes
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Kontakt:
Med en viss "annons-risk" vet jag att det finns robe 250AT att subhyra både i jönköping och i Växjö vilket inte är jätteavstånd från vetlanda....
Har inte haft några som hellst problem med Robe-arna....väldigt smidiga att serva själv (är säkert martin också) och har betalt sig flera gånger om vilket är svårare med mac-arna....det finns mer eller mindre oftast en maxgräns för vad man kan få betalt för en mh i 250-klassen....óm vi nu prioriterar breakeven....
Har inte haft några som hellst problem med Robe-arna....väldigt smidiga att serva själv (är säkert martin också) och har betalt sig flera gånger om vilket är svårare med mac-arna....det finns mer eller mindre oftast en maxgräns för vad man kan få betalt för en mh i 250-klassen....óm vi nu prioriterar breakeven....
We make good music sound great!
-
Anders Öholm
- PAR-20

- Presentation: Jobbar på Ljudfixarna i Stockhlm AB
Service,uthyrning,försäljning av ljud/ljus - Ort: Stockholm Sollentuna
Jag har hyrt ut många Robe 250 AT till klubbar på långtidshyra.Jag är imponerad av hur lite strul det har vart,Nästan i klass med trackspottar för att jämföra driftsäkerhet
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Kontakt:
Jag hade satsat på Martin. Finns att subhyra i varje buske i detta land.
Grym support.
Säljer sig självt.
Lättare att hyra ut till andra aktörer.
Andrahandsvärdet.
Våra Martin Armaturer är nästan ute oftare med andra firmor än vi använder dem själva.
Grym support.
Säljer sig självt.
Lättare att hyra ut till andra aktörer.
Andrahandsvärdet.
Våra Martin Armaturer är nästan ute oftare med andra firmor än vi använder dem själva.
"Det är aldrig för sent att ge upp"