shure slx eller akg wms450?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

shure slx eller akg wms450?

Inlägg av Anton Jonsson »

Hej!

Har ett litet akut problem:
Behöver beställa 10st trådlösa system med headset till ett teatersällskap som jag skruvar ljud åt.
Hittills står de mellan slx och wms450, vilket föredrar ni? kanske något annat i den prisklassen?

Sen är ju nästa problem headsetet:
De bör vara ganska riktat, hyfsat diskret, enkelt att använda (helst ingen tejp osv) och får inte kosta mer än ca: 2500 + moms.

Jättetacksam för svar!

Mvh Anton

Daniel G Johansson
Rookie
Rookie
Presentation: Daniel Johansson, för detta ljudtekniker, numera mest musiker.

0709495615
daniel@tlsound.se

Re: shure slx eller akg wms450?

Inlägg av Daniel G Johansson »

Hej Anton!

Vi har använt JTS IN-264R i teatersammanhang där dyrare system inte har varit möjligt ekonomiskt. Totalt har 16 system med JTS myggor och tillhörande spadar gjort ca 15 föreställningar sen i sommras utan några drop-outs eller andra problem. Alla inblandade är mycket nöjda.

Ljudkvalitén på sändare mottagare är det inget fel på. Myggorna får man skruva en hel del på för att det ska låta vettigt men så är de också väldigt förmånliga rent prismässigt. Man får vad man betalar för men man får ganska mycket för pengarna vad det beträffar JTS. Deras headset vet jag inget om men jag tror du kan hitta bättre alternativ med din budget.

Shure SLX är jag mycket nöjd med men jag har aldrig kört mer än 4 system åt gången. Tänk på att ULX använder 9v batteri och det blir lite pengar av det om man kör många föreställningar. SLX använder AA batteri.

WMS450 har jag inga erfarenheter av.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

mitt tips är jeffe (sa är generalagent) deras änkel öra funkar bra möjligt att en liten tejp bit kan behövas presis uppe vid örat om dom är livliga köp 1 och testa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Daniel G Johansson skrev:Hej Anton!

Vi har använt JTS IN-264R i teatersammanhang där dyrare system inte har varit möjligt ekonomiskt. Totalt har 16 system med JTS myggor och tillhörande spadar gjort ca 15 föreställningar sen i sommras utan några drop-outs eller andra problem. Alla inblandade är mycket nöjda.

Ljudkvalitén på sändare mottagare är det inget fel på. Myggorna får man skruva en hel del på för att det ska låta vettigt men så är de också väldigt förmånliga rent prismässigt. Man får vad man betalar för men man får ganska mycket för pengarna vad det beträffar JTS. Deras headset vet jag inget om men jag tror du kan hitta bättre alternativ med din budget.

Shure SLX är jag mycket nöjd med men jag har aldrig kört mer än 4 system åt gången. Tänk på att ULX använder 9v batteri och det blir lite pengar av det om man kör många föreställningar. SLX använder AA batteri.

WMS450 har jag inga erfarenheter av.
Jag har kaserat samtliga mina JTS hedset de höll inte men JTS sändarna och motagarna använder jag flitigt. Eftersom de använder en standard Shure koppling med 4-pol mini xlr så va det inga svårigheter att byta ut dem.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.

Inlägg av Krister Uddén »

Daniel G Johansson skrev:Hej Anton!

ULS-S säljs väll inte längre, men ULX-P
Och de är ju en ganska gammal modell, Så ULX skulle jag absolut säga NEJ till nyinköp.
SLX har jag kört en del, upplever de nyare sämre än ULX-S

Även WMS450 är väll en äldre modell (har inte testat själv)

Titta på Mipro som är kostnadseffektiva då de finns modell med 4 mottare i samma enhet.
Spar antenn splitt och utrumme i racket.
Nackdel Mipro, jobbig original kontakt som är gjuten så går inte löda om.
(går ju byta om den går sönder, och sönder går kontakterna förr eller senare)

Eller Electrovoice har en del smidiga modeller.

JTS har jag kört på budget projekt (med annan headmic) nackdel är liten dynamik.
Så man måste justera in efter varje persons röst ordentligt .
och hoppas de inte skriker och viskar i samma föreställning...
Men de är ju en billigare modell...

/Lycka till och återkom gärna med slutsats och hur det gått

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Magnus Lindskog »

Kolla på nya Electrovoice R300. Funkar kanon och är billig.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Nån som testat Line6 system när det gäller budgetgrejor?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Anton Jonsson »

Tack för alla tips hittills, just nu lutar de mest åt AKG WMS 470, verkar vara de mest vettiga som klarar rätt antal kanaler för pengarna. Shure ULX blir för dyrt, annars har jag varit jättenöjd med mina egna.

Va inne på att köpa Line6 först, men sen fegade jag ur, verkar inte vara så många som provat dom hittills...

Headsetet ser just nu ut att bli AKG c577, eller har ni andra ni hellre använder i samma prisklass?
Alla riktade jag har hittat förutom dpa har varit så klumpiga o fula så dom går tyvärr bort.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Presentation: Tidigare tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB. Numera tekniker på Moretec AB sedan Juni 2024.
Kontakt:

Inlägg av Christopher Berg »

@Per

Kör just nu en Line6 XD-V70 tillsammans med 5st Sennheiser ew100 G3 (med 835 kapsel) på en julshow 4 dagar i veckan.

jag har inte märkt av någon större skillnad ljudmässigt efter att ha ställt in Line6'an på "835-mode",
förutom att Line6'an har mycket skönare upptagningsförmåga.
Inte som Sennheisern som artisterna måste stoppa in i munnen för att få med hela registret. (väldigt jobbigt när det är showare som flaxar omkring hela tiden!) :)

Något jag också har märkt av är att Line6'an har kortare batteritid. Kanske diffar på en timme, vid full användning, hela tiden.

Om man kollar på kvalitén på sändaren så känns ju Sennheiser mycket stabilare, om jag måste tappa någon utav dom i golvet så gissar jag på att ew100 klarar sig bättre, Line6 känns mer plastigt!
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Skillnaden i pris gör ju att man kan stå ut med en del bara funktionen är ok. Bara det faktum att man kan köra 6 system utan splitter är ju helt grymt och gör det än mer prisvärt, klarar tydligen upp till 12 system. De som jag talat med håller med om dina erfarenheter, dock är myggan som ingår i något paket tydligen skräp medans headmiken är hyfsad.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar