Starlight Disco sålde massor med både Lampo och Studio Due under 80-90 talet. Till slut hade ju nästan alla samma prylar fast i olika mängd förstås. Vi ett till fälle träffade jag på MOE som var dj på Arvika Parken under någon slags pubkväll och han hade med sig en Studio Due Baby Moon.
Numera känd som en klassisk flower effekt som tillverkas av en massa olika leveranrörer och kostar från 300 kr och uppåt. Naturligtvis blev jag synnerligen imponerad av den mäktiga 150 watts pjäsen (1988)
32 strålar ur samma lins var ju coolt och jag misstänkte att den var otroligt komplicerad inuti.
Men på den tiden var de ganska dyra så skulle man ha en var det till att bygga.
Att skuva isär MOEs lampa för att se hur den var byggd skulle nog inte bli så populärt.
Jag fick tillslut reda på att det fanns en att hyra i Karlstad 7 mil bort. Electrolite hette firman.
Bara att övetyga farsan att åka till Karlstad för att hyra en Baby Moon under ett dygn för nogranna efterforskningar. När jag väl fått i sär den blev jag en smula besviken. Det var ju inte alls så mycket prylar iden som jag trott ! Men dessbättre blev det lättare att bygga förstås.
En riktigt stor lins, lampa, och en spegelparabol med motor samt lite elektronik för att ljudstyra parabolens motor behövdes. Linsen visade sig vara lätt att få tag på det var nämligen samma lins som satt/sitter i skrivbordslampor med förstorningsglas. Bara att beställa reservlinser från en optiker alltså.
Jag beställde mina linser över disk medan min kompis länsade alla läslampor med förstorningsglas på stadens bibliotek

Min kompis farsa hade en ventilations fabrik med tunnplåtsverkstad. Vi behövde bara lämna in ritning på plåtlådan där linsen óch resten skulle sitta. Lampan var heller inget problem
150 W 24V. Jag skrotade en projektor från skolan och fick både trafo och lampa.
Den riktigt svåra nöten var parabolen. En skrotad spegelboll fick släppa till speglar som limmades i en avsågad del av en jordglob. Resultatat blev riktigt dåligt för en parabol har ingen radie kom vi på efter många försök.Tillslut lyckades vi köpa reflektorparabol från Starlight som vi gjorde gipsavgjutningar på för att få den rätta formen.
På så vis kunde vi starta masstillverkningen av hela 4 st. Parabolerna drevs med motorer från en röntgenapparat från 50-talet. Resultatet blev mycket lyckat även om de inte blev ljudstyrda. På den tiden hade man nog mera tid...
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !