Effektförbrukningsuträkning AKUT!!

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Effektförbrukningsuträkning AKUT!!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Hej!

Jag behöver en akut uträkning på en liten aktiv rigg.

2st Db Sub15 den äldre modellen, samt 2st Rcf Art 310.

Enl. Standard Audio skulle Sub15 dra 1500W/st alltså 6,52A i 230V. Således skulle jag inte ens kunna köra 2st Sub15 på en 10A-säkring utan att den skulle gå....så den uträkningen ger jag inte mycket för.

Behöver snabb hjälp med detta så jag vet hur mycket de drar!

TACK!
We make good music sound great!

Olle Johanson
PAR-20
PAR-20

Re: Effektförbrukningsuträkning AKUT!!

Inlägg av Olle Johanson »

Enkelt.. Om suben ger detta RMS och du kör typ skärt brus eller konstant brum så går max effekten åt, dvs angiven effekt och förluster i värme. Har mätt ett utav mina stora slutsteg som är på 2,4kW RMS. Spelar man max med musik så gör steget åt ca 600w medelförbrukning från elnätet, men i topparna/basslagen går det åt över 3kW. Men en säkring normalsnabb och trög reagerar inte på så snabba ändringar, så det går att köra rätt mycket ljud på en trög 10a.

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Presentation: __________________________________________________

Inlägg av Magnus Gustafsson »

På nya Sub 15D står det på baksidan:

"MODULE POWER CONSUMPTION 800W MAX"

/M

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Ok, så MAX med musik borde dra 200-250W på 800W Rms? eller är jag helt snett?

Det är inte samma klass på slutstegen i gamla och nya Sub15....så osäker på vad skillnaden är där....

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Har du dåligt med ström?

Har ofta kört 2 st aktiva 18" rcf basar + 2 st aktiva 12"/2" rcf toppar + dj kitt + lite enklare ljuseffekter på 10A utan problem.

En gammal trög säkring kan du ju plocka ut ganska mycker mer än 10A ur, men även en nyare automatsäkring bör inte vara några problem.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

en 10 standard klarar 13 kontinuerligt en trög 20 i Många timmar
Dock geller detta inte automat säkringa

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Jag kanske var otydlig men det är inte säkringen som är begränsningen utan ett dieselverk som bara genererar 2400W kontinuerligt....visserligen ett stabilt och beprövat Honda men likväl bara 10A....

Olle Johanson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Olle Johanson »

Då är det en anna femma. Hondas verk är bra, dock är detta för litet fär att du ska dra på, du ligger för nära gränsen av vad det klarar. pikarna drar systemet mer än vad verket kan leverera och då blir det ingen snäll ström, risk för skador på den känsliga elektroniken. Skulle råda dig att använda ett större verk. Har själv ett elverk på 6500w och kör då tre slutsteg (bas mid topp) och det går bra, dock niger det i takt till musiken. Det är basslutsteget som är det påfrestande eftersom att det är "pulserande" last. Försök att få tag på större kvallitetsverk eller håll nere volymen.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Johannes Nordgren skrev:Jag kanske var otydlig men det är inte säkringen som är begränsningen utan ett dieselverk som bara genererar 2400W kontinuerligt....visserligen ett stabilt och beprövat Honda men likväl bara 10A....
Vad klarar det i peak? Vi har också ett antal elverk som levererar 2500w kont och 2800w peak, och har aldrig haft några problem att köra den ljudriggen jag nämnde ovan med 2 st basar och 2 st toppar på ett sådant elverk.

På de större elverken som levererar 5000w kont och 5500w peak har vi kört 2 st dubbel 18" basar och 2 st dubbel 15" toppar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Vill inte vara kinkig (äh, klart jag vill :wink: ) men det säger egentligen inte särskilt mycket vilka specifika förstärkare och högtalare som någon har använt med den eller den strömförsörjningen - eftersom man inte vet något om crestfaktor eller utstyrning. Skillnaden i effektförbrukning mellan att köra samma förstärkare a) med syntbas i mer eller mindre kontinuerligt klipp med normaldöv DJ och b) med popmusik fullmix och 3 dB headroom är stor (närmare bestämt en faktor 4 eller mer)...

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

usch jag gillar inte små verk särskilt om dom har nån form av elektronik
har ingen bra erfarenhet av att höra på verk (men då var det ljusets start ström som ställde till saker och ting) :evil: men jag kan tänka mig att man kan få samma fenomen med basar med

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Det funkade utmärkt med ett 2,3kWrms och 2,6kWpeak för ändamålet!

Tack för tipsen!

Skriv svar