Har lite funderingar.
I min rigg så har jag 4st toppar som matas med ett 2kanals slutsteg. I detta fallet 8ohm/topp.
Jag har alltid klarat mig på runt 50@gain på steget (med -5db ut ifrån mixerbordet) när jag kört med både 2 och 4 toppar.
Men körde en spelning utomhus med 2 toppar och fick problemet att jag ville spela högre trots max volym och slutsteget började säga ifrån.
Hade jag kunnat spela högre om jag hade tagit med alla 4 toppar. Fått ner ohm talet till 4ohm/sida med samma slutsteg?
I detta fallet så är det toppar med 1x15+2" beyma och ett crest audio fa2401 @ 2x670w 4ohm
Givetvis så ska jag testa men finns inte någon möjlighet till det det närmaste.
Spela högt!
-
Tobias Olofsson
- PAR-20

- Presentation: Skruvar mycket med bilar men ljud och ljus är ett stort intresse.
Elektriker till yrket - Ort: Töreboda
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
Re: Spela högt!
För det första, det spelar inte så stor roll vart du har rattarna på steget som du tror. (på vissa steg är rattarna dämpning, på vissa är de gain). I idealfallet ställer du rattarna så att mixer och steg klipper samtidigt. Men såvida mixern inte klipper först, kan du klippa steget oavsett vart rattarna står.
Det är väl rätt enkelt att räkna ut watt per högtalare i de båda fallen.
slutstegets effekt i 8 ohm / 1 = effekt per högtalare i fallet 2 toppar
slutstegets effekt i 4 ohm / 2 = effekt per högtalare i fallet 4 toppar
Troligtvis ger inte slutsteget mer än dubbelt så mycket effekt vid 4 ohm, så du hade nog inte vunnit något på att ha med 4 toppar.
En bra tumregel är att aldrig ha mindre än rekommenderad effekt överhuvudtaget till en högtalare.
Fler högtalare ger i första hand större spridning, men även en viss ökning av SPL (i lågmiden), men den ökningen hade knappast ens motsvarat bristen på effekt som två toppar per kanal skulle medföra.
Kanske inte vad du ville höra, men i ditt fall tror jag lösningen hade vart större slutsteg och mer effekttåliga/effektivare högtalare snarare än fler högtalare av samma typ med samma slutsteg.
Det är väl rätt enkelt att räkna ut watt per högtalare i de båda fallen.
slutstegets effekt i 8 ohm / 1 = effekt per högtalare i fallet 2 toppar
slutstegets effekt i 4 ohm / 2 = effekt per högtalare i fallet 4 toppar
Troligtvis ger inte slutsteget mer än dubbelt så mycket effekt vid 4 ohm, så du hade nog inte vunnit något på att ha med 4 toppar.
En bra tumregel är att aldrig ha mindre än rekommenderad effekt överhuvudtaget till en högtalare.
Fler högtalare ger i första hand större spridning, men även en viss ökning av SPL (i lågmiden), men den ökningen hade knappast ens motsvarat bristen på effekt som två toppar per kanal skulle medföra.
Kanske inte vad du ville höra, men i ditt fall tror jag lösningen hade vart större slutsteg och mer effekttåliga/effektivare högtalare snarare än fler högtalare av samma typ med samma slutsteg.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
-
Tobias Olofsson
- PAR-20

- Presentation: Skruvar mycket med bilar men ljud och ljus är ett stort intresse.
Elektriker till yrket - Ort: Töreboda
Jag ville ha ett bra utlåtande och detta var ett mycket bra svar! Att jag behöver större slutsteg vet jag om. Även till basarna!. Dock är det svårt att finansiera när man inte spelar mer än 2 gånger om året och inte har för avsikt att jobba med det merAnton Stjärnbrandt skrev:
Nu när du säger det såhär så känns det så uppenbart!. Om det nu skulle ge exakt den dubbla effekten. Spelar man då högre pga den större kon arean?
Man tager vad man haver.
Jätte bra och välskrivet svar!! Tack
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
Även om du haft två likadana toppar och ett likadant slutsteg till hade det nog inte gjort nån större skillnad i ljudtryck. Effektivare/mer effekttåliga högtalare samt större slutsteg är det som gäller.Tobias Olofsson skrev: Nu när du säger det såhär så känns det så uppenbart!. Om det nu skulle ge exakt den dubbla effekten. Spelar man
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !