RCF TT25 vs TT22?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

RCF TT25 vs TT22?

Inlägg av Adam Fresk »

Hej.

Jag är jäkligt sugen på ett par PA-toppar ur RCF´s TT-serie. Visserligen har jag inte hört dessa burkar själv :P men jag har hört så fantastiska omdömen om dem att jag skulle vara beredd att köpa dem "i säcken". (Jag har ändå inte möjlighet att provlyssna dem i min närhet). Jag har redan RCF´s ART-serie och är mycket nöjd med den.

Dock funderar jag på hur de två RCF-topparna TT22 och TT25 står sig mot varandra. Jag har redan förstått att många generellt föredrar 12"-toppar framför 15"-toppar om de skall användas med basar, eftersom sångljud m.m. brukar bli bättre. Hade detta varit det enda att ta hänsyn till hade jag köpt 22:orna direkt, eftersom de ju oxå är billigare. 25:orna verkar ju dock, åtminstone på papperet, ha rätt så saftigt mycket mer drag/headroom rent volymmässigt, och detta är ju onekligen oxå en viktig faktor när det kommer till livegig etc.

Vad jag undrar är väl framför allt: Hur pass stor är skillnaden i ljudtryck mellan 22:orna och 25:orna i realiteten? Antar att 25:orna inte direkt låter skit de heller, trots 15"-elementen?

/Adam

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Re: RCF TT25 vs TT22?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Är det inte dags att avliva myten om att sång alltid låter bättre i 12" än i 15"?

Jag använder 15" högtalare (L-acoustics) hela tiden och jag kan faktiskt inte påstå att de är "sämre på sång" än 12"-varianterna som jag också använder ibland.

Jag tycker också du borde satsa på att hyra ett par och prova, även om du åker på en frakt, när det handlar om så pass mycket pengar du skall investera.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Skriv svar