Förslag på högtalare
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Förslag på högtalare
Hallåj!
I våran aula så har vi idag ett PA med toppar från tannoy (tror jag, elementen kan vara bytta), två frontfills samt två stycken yamaha dubbel-15. Vi är alla helt inne på att byta PA. Problemet med det är att det är väldigt otydligt (när det blir för mycket och "för" starkt), det finns liksom inget riktigt utrymme i det för flera sångare + gitarrer och då är det svårt att få det att låta bra. Vi har testat med olika steg, och laborerat med delningen osv men det gör det inte mycket bättre.
Aulan har cirka 380 platser på "stora golvet" samt 60 läktarplatser tre meter upp. Vilket PA skulle ni rekommendera? Det finns egentligen inga pengar till det, men det är tänkt att investeras i nytt PA för runt 100, och så ska pengarna trollas fram på något sätt. Vi har idag två stycken Lab-1000, och tre stycken Yamaha P7000.
Funderade på MTD115 om det skulle kunna fungera. Vad tror ni?
I våran aula så har vi idag ett PA med toppar från tannoy (tror jag, elementen kan vara bytta), två frontfills samt två stycken yamaha dubbel-15. Vi är alla helt inne på att byta PA. Problemet med det är att det är väldigt otydligt (när det blir för mycket och "för" starkt), det finns liksom inget riktigt utrymme i det för flera sångare + gitarrer och då är det svårt att få det att låta bra. Vi har testat med olika steg, och laborerat med delningen osv men det gör det inte mycket bättre.
Aulan har cirka 380 platser på "stora golvet" samt 60 läktarplatser tre meter upp. Vilket PA skulle ni rekommendera? Det finns egentligen inga pengar till det, men det är tänkt att investeras i nytt PA för runt 100, och så ska pengarna trollas fram på något sätt. Vi har idag två stycken Lab-1000, och tre stycken Yamaha P7000.
Funderade på MTD115 om det skulle kunna fungera. Vad tror ni?
Flest inlägg när den dör vinner!
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

- Presentation: __________________________________________________
Re: Förslag på högtalare
Monterat JBL Vrx932 i hörsalar av liknande storlek med gott resultat. Finns säkert andra liknande burkar som också skulle kunna funka.
Vore bra med ett tvärsnitt av lokalen i profil för att se avstånd och vinklar.
/M
Vore bra med ett tvärsnitt av lokalen i profil för att se avstånd och vinklar.
/M
- PAR-64

Jag tycker egentligen inte att det ska behövas ett LA i den salen, jag menar med det PAt vi har idag så är det någorlunda jämt ljud i lokalen.
Allt jag har just nu är en bild på hur det ser ut. Med en massa skrot i vägen som inte är där vanligtvis.
Det är några rader bakåt också.
Allt jag har just nu är en bild på hur det ser ut. Med en massa skrot i vägen som inte är där vanligtvis.
Det är några rader bakåt också.
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
I aulor av detta slag med relativt låg takhöjd och djup salong har vi tidigare installerat linjestrålande högtalare av fabrikatet SLS. Du borde klara dig med 3-4 per sida, kan drivas med en rad olika steg. Du bör dock ha likadana steg till alla topparna samt någon form av processor (Drivrack i någon form t. ex.)
Det finns naturligtvis andra företag som gör pelarhögtalare, kolla runt lite.
Det finns naturligtvis andra företag som gör pelarhögtalare, kolla runt lite.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
(För att Mats eminenta förslag skall fungera allra bäst ska man inte förbise att montera så effektivt absorbentmaterial som möjligt på de delar av sidoväggarna som är närmast högtalarna. Eftersom de flesta linjestrålare sprider väldigt rikligt i sidled kommer man annars att studsa onödigt mycket ljud i sidoväggarna, vilket lätt påverkar taltydligheten.
Samma gäller förstås även point source högtalare, i den mån de skvätter onödigt brett.)
Samma gäller förstås även point source högtalare, i den mån de skvätter onödigt brett.)
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
- Kontakt:
Mikael Thieme, det där vet ju alla.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag kan inte säga välj detta eller detta. Mitt råd i samanhanget kolla med de välkända märkena JBL. RCF, d&b, Nexo mm. Be om att få en demo och kolla vad son funkar i lokalen och ad som känns rätt till det pris som ni känner för att lägga.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Tror ni MTD115 är en lämplig kandidat att testa? Ska kolla vad de andra märkena har att erbjuda i den prisklassen.
I slutändan är det inte mitt beslut, utan jag försöker mest lägga fram lämpliga burkar att kolla på.
I slutändan är det inte mitt beslut, utan jag försöker mest lägga fram lämpliga burkar att kolla på.
-
Per Johanson
- PAR-64

Nu är vi där igen. Hur mycket (eller lite) behöver högtalaren sprida? Hur starkt ska den spela? Hur kan (ska) den placeras? Vad behöver ni för frekvensgång? Är det aktuellt med delayhögtalare? Kan ni göra något åt akustiska problem i lokalen?
Bara genom att se på bilden så kan man ju konstatera att 90 graders horisontell spridning är helt åt skogen, däremot är lokalen säkert 20 meter lång och det är sannerligen på gränsen med den typen av låda. Högre q-värde är svaret i dennab typ av lokal skulle jag säga.
Bestäm er för en spec före ni börjar kolla på fabrikat och lådor.
MTD115 är bara en bättre högtalare än den ni redan har, men den är precis lika fel.
Bara genom att se på bilden så kan man ju konstatera att 90 graders horisontell spridning är helt åt skogen, däremot är lokalen säkert 20 meter lång och det är sannerligen på gränsen med den typen av låda. Högre q-värde är svaret i dennab typ av lokal skulle jag säga.
Bestäm er för en spec före ni börjar kolla på fabrikat och lådor.
MTD115 är bara en bättre högtalare än den ni redan har, men den är precis lika fel.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Jag tar med mig dina frågeställningar, och funderar på det.
Men några raka motfrågor:
Jag antar att man vill placera högtalaren så högt som möjligt för att få jämnare spridning? (Vi har dock bara typ 5,5m takhöjd)
Jag har funderat på om man ska ha några små delayburkar till läktaren, så att man inte behöver ha huvud-PA som slaskar en massa på sidorna, utan som koncentrerar sig på stora golvet.
Jag antar att med "vanliga" högtalare (koax?), så vill man inte ha mer än en burk per sida, resten får man ta med fill. Det där med vilken spridning man ska, det antar jag är en blandning av hur mycket man kan slaska på sidorna, och hur många rader som man kan ta med frontfill/downfill(?). Med en högtalare med smalare horisontell spridning så får man väll ha mer fill för framkanten?
Får fråga, vad menar du med högre q-värde? Högre q-värde på vad?
Tackar för ett mycket bra svar
Men några raka motfrågor:
Jag antar att man vill placera högtalaren så högt som möjligt för att få jämnare spridning? (Vi har dock bara typ 5,5m takhöjd)
Jag har funderat på om man ska ha några små delayburkar till läktaren, så att man inte behöver ha huvud-PA som slaskar en massa på sidorna, utan som koncentrerar sig på stora golvet.
Jag antar att med "vanliga" högtalare (koax?), så vill man inte ha mer än en burk per sida, resten får man ta med fill. Det där med vilken spridning man ska, det antar jag är en blandning av hur mycket man kan slaska på sidorna, och hur många rader som man kan ta med frontfill/downfill(?). Med en högtalare med smalare horisontell spridning så får man väll ha mer fill för framkanten?
Får fråga, vad menar du med högre q-värde? Högre q-värde på vad?
Tackar för ett mycket bra svar
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
Det är ju precis som Per säger..
med högre q-värde menas smalare spridning.
Jag älskar MTD115 (och 115XT m fl) men är verkligen gränsfall här, skulle kunna funka okej beroende på vad för material som skall återges och hur starkt, men är ju helt klart en kompromiss.
lämpligt antal L-Acoustics ARCS tror jag skulle funka fint
De har 45 grader spridning nedåt om man flyger dem upp-och-ner, vilket gör att man klarar sig utan frontfills i vissa fall.
med högre q-värde menas smalare spridning.
Jag älskar MTD115 (och 115XT m fl) men är verkligen gränsfall här, skulle kunna funka okej beroende på vad för material som skall återges och hur starkt, men är ju helt klart en kompromiss.
lämpligt antal L-Acoustics ARCS tror jag skulle funka fint
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Ahaa, man kan alltså säga att q-värde och spridning är samma sak?Anton Stjärnbrandt skrev:med högre q-värde menas smalare spridning.
Gärna för min del, men en liten detalj...$$$$$$$$$Anton Stjärnbrandt skrev:L-Acoustics ARCS
-
Per Johanson
- PAR-64

Ja, det du ska ha en är en asymetrisk spridning, smalare för de högtalare som spelar längst bort i lokalen och bredare för de som spelar närmast (eller del av högtalare vid en mindre installation). Jag gissar att stora delar av de problem ni har idag egentligen kommer från att 90 graders lådorna spelar in i alla väggar som finns i lokalen.
Utan att värdera högtalarnas kvalitet som kan man tänkas använda till exempel Yamaha IF2112/AS som tyärr sprider lite för mycket med 60-100x60 eller Nexo PS15-R2 som är lite mer smalstrålande 55-100x55. Jag hade nog föredragit en modell med 12" i basen men PS15 låter ju helt ok även som del i något större.
Ha så få ljudutstrålande punkter som möjligt och lägg tid och kraft på att placera dem optimalt. När det blir för starkt för den som sitter närmast trots så lika avstånd mellan närmsta och mest avlägsna lyssnare som möjligt, komplettera med delay eller om det är problem med GBF om ni använder mycket myggor.
Var ska jag skicka konsultationsfakturan?
Utan att värdera högtalarnas kvalitet som kan man tänkas använda till exempel Yamaha IF2112/AS som tyärr sprider lite för mycket med 60-100x60 eller Nexo PS15-R2 som är lite mer smalstrålande 55-100x55. Jag hade nog föredragit en modell med 12" i basen men PS15 låter ju helt ok även som del i något större.
Ha så få ljudutstrålande punkter som möjligt och lägg tid och kraft på att placera dem optimalt. När det blir för starkt för den som sitter närmast trots så lika avstånd mellan närmsta och mest avlägsna lyssnare som möjligt, komplettera med delay eller om det är problem med GBF om ni använder mycket myggor.
Var ska jag skicka konsultationsfakturan?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Kontakt:
Bose Roommatch!
Visades på LLB!
Visades på LLB!
-
Per Johanson
- PAR-64

Ah, se där. Ja, mina exempel var ju just exempel!
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Kontakt:
@Per; till Bose 
-
Magnus Lindskog
- PAR-30

Electrovoice EVA är ett vettigt intallations Linearray för vettiga pengar. Blir kostnads effektivt och går att konfigurera för det flesta applikationer eftersom det finns 4 olika lådor med olika vinklar och olika spridning samt att de har hög känslighet. http://www.electrovoice.com/family.php?id=115" onclick="window.open(this.href);return false;
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan