Forumets stämning

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Forumets stämning

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Med anledning av Gustafs svar i en annan tråd.
Gustaf(KMD) skrev: ” Jag tycker att det börjar växa fram en liten konstig moral här på forumet. Tycker det märks mer på vissa. Det jag tycker har vart ganska uppenbart i vissa trådar är att folk inte kan erkänna när dom har fel, eller inte kan ge sig utan måste fortsätta tills dom stupar med att babbla vidare om en massa strunt som inte har med saken att göra. Det är inte bara i den här tråden utan i andra oxå, jag säger inte att jag själv alldrig har gjort det, jag kom ihåg en diskussion i forumets begynnelse med bla ingo om Decibell som urartade men det var nog enda gången. Och i den tråden kom vi fram till att ingen hade 100% rätt tillslut.”
Jag håller med dig Gustaf, stämningen här är inge bra längre. Alltför många trådar slutar med diskussioner som är totalt off topic.

Det märks också att antal nya trådar är ganska få. Det är väldigt få newbees som vågar skriva frågor längre pga att vissa här har fel attityd och moral i sina svar till dem.

Jag hoppas att ni alla tar och funderar en eller två gånger till innan ni postar era svar.
Forumets andra ska väl vara att hjälpa varandra med saker inom ljud och ljus. Inte klanka ner på folks åsikter.

/Gugge
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Bra initiativ Gugge!

Håller med till fullo!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Håller med om att diskussionerna glidit lite väl mycket off-topic på sistone, och man får väl själv erkänna sig i någon mån medskyldig till det. Jag hoppas bara att ingen tycker att jag har varit "otrevlig" någonstans (särskilt som jag är moderator i vissa forum).

När alla lär känna varandra (även irl) på ett sånt här ställe så är det nog lätt att det blir för lite seriös diskussion och för mycket "krogrunda" (eller fritidsgård för de som inte har åldern inne).

Vad man får tänka på tror jag är att hålla diskussionen seriös i forumen, inte glida iväg från ämnet och tänka en extra gång innan man trycker på "post". De lite mer uppsluppna diskussionerna kan man se till att hålla just under "övrigt/off topic" och inte någon annanstans.

Om alla anstränger sig lite så ska nog inte detta vara något problem. En lösning för att folk ska få "stoja av sig i goda vänners lag" någon annastans än i forumen vore kanske ifall det gick att knyta ett chatrum till forumet på nåt sätt (har ingen aning om hur svårt det skulle vara)?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Tyvärr märker jag att när nya killar/tjejer skriver o frågar något, som "vad är ett slutsteg för något" (bara som exempel!) så börjar folk nästan direkt klanka ner o nästan håna den här personen som ville ha ett svar på sin fråga... Föddes ni med kunskapen om vad ett slutsteg var för något?

Ta åt dig om du känner dig träffad...

Tänk efter före! och att skriva först o tänka sen är som att torka sig innan man skiter...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

DJR skrev: Tänk efter före! och att skriva först o tänka sen är som att torka sig innan man skiter...
snarare som att bajsa innan man satt sig på en toalett..

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

DJR skrev:Tyvärr märker jag att när nya killar/tjejer skriver o frågar något, som "vad är ett slutsteg för något" (bara som exempel!) så börjar folk nästan direkt klanka ner o nästan håna den här personen som ville ha ett svar på sin fråga... Föddes ni med kunskapen om vad ett slutsteg var för något?

Ta åt dig om du känner dig träffad...

Tänk efter före! och att skriva först o tänka sen är som att torka sig innan man skiter...
Jag gick faktiskt bakåt och kollade en massa inlägg. Jag tycker nog att nybörjarna oftast har fått bra raka svar och inte alls några gliringar.

Det som har varit är att någon ibland uttryckt rena tekniska felaktigheter och blivit rättade eller ställt frågor och fått svar de inte velat höra. Inget av detta tycker jag är varken fel eller otrevligt på något sätt.

Det som har försämrats på forumet (eller kanske alltid varit lite av ett problem) är att diskussionerna glider iväg från ämnet, och det är trots allt rätt lätt att fixa bara alla tänker till lite innan de postar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Vet inte om jag har något att tillföra till denna tråd men hoppas komma
med något vettigt i alla fall.

Jo, jag håller med. När man blir för mycket "polare" med varandra
så blir det lätt en gruppering mellan de vana och ovana eller kanske
man skall säga de innanför och utanför gruppen. Jag tror inte det är unikt
för ett forum som detta på Internet eller andra grupperingar
i samhället i övrigt.

Jag ser ingen direkt koppling till mina nedanstående exempel eller orsaker till omedelbar oro men vill påstå att jag efter att ha "varit på" internet sedan 1993 sett liknande fenomen i andra sammanhang.
Det har varit andra diskussionsforum, mailinglistor,
det stora Usenet News (idag sökbart genom Google Groups) och liknande.

Jag känner inte till tekniken bakom detta forums motor, vad har moderatorerna för makt, och i vilket läge kan/måste den användas?
Kommer ett meddelande in automatiskt utan överseende från någon moderator (verkar så)? Det får det gärna göra för mig, så länge det inte är något större problem. I andra forum (på nätet bla) har det ju tyvärr gått så långt att alla inlägg måste gå igenom moderator för att godkännas,
men det vill jag inte att vi skall behöva drabbas av/ta till i detta fall.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Så det verkar iaf som fler känner att vi alla borde försöka bli bättre för att få ett trevligare forum.

Jag håller med Jonas gällande ”polare” och att vi är för dåliga på att bemöta nyare medlemmar med större tolerans och förstående än vad vi gör nu. Det handlar om att få folk att gilla detta ställe så det inte blir en ”klubb för inre beundran” som vi kanske är på väg att bli om alla inte är mer tillmötesgående.
Hur många av er har t ex hälsat nya medlemmar välkommen till forumet vid deras första inlägg?

Vidare så finns det några här som har som verkar ha som mål att skriva kommentarer i varje tråd. Har ni inget som tillför diskussionen, strunta i att göra ett inlägg i tråden. Så slipper vi kommentarer som drar diskussionen från ämnet.

Vidare om man skriver att jag tycker ……. Så är det en personlig åsikt, om alla kan respektera personliga åsikter i stället för att sitta och hacka ner på dem och påstå att de har fel. Man kan då svara att ”jag har en annan åsikt än xxx…..”
Blir liksom lite trevligare stämning då.
Vad varje individ tycker är bra eller dåligt är ju oftast just en personlig åsikt. Att kunna respektera personliga åsikter är väldigt viktigt tänk på det!

/Gugge
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gugge skrev:Så det verkar iaf som fler känner att vi alla borde försöka bli bättre för att få ett trevligare forum.

Jag håller med Jonas gällande ”polare” och att vi är för dåliga på att bemöta nyare medlemmar med större tolerans och förstående än vad vi gör nu. Det handlar om att få folk att gilla detta ställe så det inte blir en ”klubb för inre beundran” som vi kanske är på väg att bli om alla inte är mer tillmötesgående.
Hur många av er har t ex hälsat nya medlemmar välkommen till forumet vid deras första inlägg?

Vidare så finns det några här som har som verkar ha som mål att skriva kommentarer i varje tråd. Har ni inget som tillför diskussionen, strunta i att göra ett inlägg i tråden. Så slipper vi kommentarer som drar diskussionen från ämnet.

Vidare om man skriver att jag tycker ……. Så är det en personlig åsikt, om alla kan respektera personliga åsikter i stället för att sitta och hacka ner på dem och påstå att de har fel. Man kan då svara att ”jag har en annan åsikt än xxx…..”
Blir liksom lite trevligare stämning då.
Vad varje individ tycker är bra eller dåligt är ju oftast just en personlig åsikt. Att kunna respektera personliga åsikter är väldigt viktigt tänk på det!

/Gugge
Ganska bra summering Gugge. Alla verkar vara överens om att vi tar oss i kragen lite grann, kanske särskilt med lallarinläggen, så blir det ett ännu bättre forum än vad det redan är (eller iaf har potential att vara).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

cyberpunk skrev:
Gugge skrev:Så det verkar iaf som fler känner att vi alla borde försöka bli bättre för att få ett trevligare forum.

Jag håller med Jonas gällande ”polare” och att vi är för dåliga på att bemöta nyare medlemmar med större tolerans och förstående än vad vi gör nu. Det handlar om att få folk att gilla detta ställe så det inte blir en ”klubb för inre beundran” som vi kanske är på väg att bli om alla inte är mer tillmötesgående.
Hur många av er har t ex hälsat nya medlemmar välkommen till forumet vid deras första inlägg?

Vidare så finns det några här som har som verkar ha som mål att skriva kommentarer i varje tråd. Har ni inget som tillför diskussionen, strunta i att göra ett inlägg i tråden. Så slipper vi kommentarer som drar diskussionen från ämnet.

Vidare om man skriver att jag tycker ……. Så är det en personlig åsikt, om alla kan respektera personliga åsikter i stället för att sitta och hacka ner på dem och påstå att de har fel. Man kan då svara att ”jag har en annan åsikt än xxx…..”
Blir liksom lite trevligare stämning då.
Vad varje individ tycker är bra eller dåligt är ju oftast just en personlig åsikt. Att kunna respektera personliga åsikter är väldigt viktigt tänk på det!

/Gugge
Ganska bra summering Gugge. Alla verkar vara överens om att vi tar oss i kragen lite grann, kanske särskilt med lallarinläggen, så blir det ett ännu bättre forum än vad det redan är (eller iaf har potential att vara).

Lallarinlägg?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

knoppen (Afromannen) skrev:Lallarinlägg?
Ja, sådana inlägg som inte håller sig ens i närheten av ämnet eller som helt enkelt inte tillför något alls till diskussionen.

Jag tycker iofs det är trevligt med "kafferepsprat" också, men om man kan försöka begränsa det så mycket som möjligt och hålla det under "övrigt" så blir de ämnesspecifika forumen mer lättöverskådliga och mindre tröttande att läsa.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

cyberpunk skrev:
knoppen (Afromannen) skrev:Lallarinlägg?
Ja, sådana inlägg som inte håller sig ens i närheten av ämnet eller som helt enkelt inte tillför något alls till diskussionen.

Jag tycker iofs det är trevligt med "kafferepsprat" också, men om man kan försöka begränsa det så mycket som möjligt och hålla det under "övrigt" så blir de ämnesspecifika forumen mer lättöverskådliga och mindre tröttande att läsa.
Inget med det här forumet är väl lättöverskådligt .. Folk är tråkiga .. Inget fel med off topic, det blir ju bara mer att snacka om!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

knoppen (Afromannen) skrev:Inget med det här forumet är väl lättöverskådligt .. Folk är tråkiga .. Inget fel med off topic, det blir ju bara mer att snacka om!
Jo, fast om man bara ska "prata strunt" så kan man ju lika väl hålla till på slynarstorm (TM). Det här är ju ändå ett ljudforum.

En chat kopplad till forumet skulle iofs funka som "kafferepslokal".
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

cyberpunk skrev:
knoppen (Afromannen) skrev:Inget med det här forumet är väl lättöverskådligt .. Folk är tråkiga .. Inget fel med off topic, det blir ju bara mer att snacka om!
Jo, fast om man bara ska "prata strunt" så kan man ju lika väl hålla till på slynarstorm (TM). Det här är ju ändå ett ljudforum.

En chat kopplad till forumet skulle iofs funka som "kafferepslokal".
Chat är ju grymt kul! där man kan snacka i realtid och snacka strunt .. Ingen dum idé .. fast .. få det att funka bra bara .. Irc rockar för sådana ändamål

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

knoppen (Afromannen) skrev:Chat är ju grymt kul! där man kan snacka i realtid och snacka strunt .. Ingen dum idé .. fast .. få det att funka bra bara .. Irc rockar för sådana ändamål
Jag kan ta åt mig äran för idén, men sätta det hela till verket får någon med klart bättre datakunskaper än jag göra :P

Jag har fullt sjå att hålla min PC levande i kampen mot Bill Gates enorma konspiration mot oss programanvändare :oops:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ett tag fanns #ljudteknik på IRCNet har jag för mig. Borde väl kunna återuppväckas (problem var nog att det var för få pers inne...)
"This is the updated input list"

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

ian skrev:Ett tag fanns #ljudteknik på IRCNet har jag för mig. Borde väl kunna återuppväckas (problem var nog att det var för få pers inne...)
Ircnet och Dalnet .. Det var jag och Dawen som startade .. Sen kom ZeCute .. sen kom ingen mer typ :-D

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1890
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Problemen med just en chat är att det behöver finnas såpass stort antal användare så att det "blir något av det", inget skoj att komma till en chat som är helt död, då tycker jag ett forum passar bättre, man kan kika och svara när man har lust och tid.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Man kan ju ha några "fasta chattider" då det är större chans att det är fler online. T.ex söndagkvällar skulle säkert funka. Sen kan man förstås logga in när som helst och kolla ifall det är folk inne.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vet inte om det här blir klassat som ett lallarinlägg nu men jag tycker att det är en utmärkt ideé som hasse kom med!

En chat så man kan snacka lite skit där det inte blir så mycket tjafs om vad som är rätt och fel att skriva eller tycka!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst