Soundcraft SI Compact

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Re: Soundcraft SI Compact

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag ser det inte som ett alternativ att ha Thomann som leverantör till mitt teknikföretag, annat än i undantagsfall. Deras affärsidé passar inte mina behov helt enkelt.

Thomann passar folk som kan vänta omkring en vecka på leverans, som kan vänta flera veckor på rep, som inte behöver snabb kundservice, som har tid att boka UPS för att skicka nåt på garantirep osv.

Jag tycker faktiskt att folk med uthyrningsfirmor kan tänka sig för en eller två gånger innan man beställer på Thomann av slentrian. Även om du inte håller med om det Måns.

Om färre och färre handlar i Sverige lär det ju få konsekvenser i form av att grossisterna får minskade resurser, som drabbar bl a mig i form av lägre servicenivå, högre pris, sämre lagerhållning mm mm.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Anton Stjärnbrandt skrev:Jag ser det inte som ett alternativ att ha Thomann som leverantör till mitt teknikföretag, annat än i undantagsfall. Deras affärsidé passar inte mina behov helt enkelt.
Då får man ju hoppas att du kan ta nog betalt för att ha marginal nog att välja en dyrare leverantör. Då är det ju inga problem.
Anton Stjärnbrandt skrev: Thomann passar folk som kan vänta omkring en vecka på leverans, som kan vänta flera veckor på rep, som inte behöver snabb kundservice, som har tid att boka UPS för att skicka nåt på garantirep osv.
Men å andra sidan gör den lägre CAPEXen att du har råd att ha större hyrlager för samma kostnad...
Anton Stjärnbrandt skrev: Jag tycker faktiskt att folk med uthyrningsfirmor kan tänka sig för en eller två gånger innan man beställer på Thomann av slentrian. Även om du inte håller med om det Måns.
Mitt bestämda intryck är att de som hyr ut betalar ÅF-priser. Det är som Cisco-priser; det är bara idioter och kommuner som betalar listpris på Cisco. Alla andra har minst 30%
Anton Stjärnbrandt skrev: Om färre och färre handlar i Sverige lär det ju få konsekvenser i form av att grossisterna får minskade resurser, som drabbar bl a mig i form av lägre servicenivå, högre pris, sämre lagerhållning mm mm.
Men det är ju sällan nån har i lager i alla fall. Och koll har ju bara tillverkaren, normalt sett.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Då får man ju hoppas att du kan ta nog betalt för att ha marginal nog att välja en dyrare leverantör. Då är det ju inga problem.
Nej, jag går inte back för att jag gör investeringar till mitt hyrlager via svenska leverantörer.
Men å andra sidan gör den lägre CAPEXen att du har råd att ha större hyrlager för samma kostnad...
Beror väl på.. om man diskuterar LED-kannor för 400:- /st istället för 5000:- /st är ju ditt argument giltigt, men om det gäller dyrare/större produkter räcker väl knappast den marginella skillnaden i inköpspris för att täcka reservprodukter och extra lagerhållning.
Mitt bestämda intryck är att de som hyr ut betalar ÅF-priser. Det är som Cisco-priser; det är bara idioter och kommuner som betalar listpris på Cisco. Alla andra har minst 30%
Ja precis, om man ändå har ÅF-pris, varför handla på Thomann?
Men det är ju sällan nån har i lager i alla fall. Och koll har ju bara tillverkaren, normalt sett.
Tråkigt att du har dåliga erfarenheter.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

ÄR det inte bättre att diskutera thomann i en annan tråd? Jag frågade på en indikation när det gäller priset...
Vad har en Led-Kanna att göra med trådens ämne?
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

se inlägg ovan
Senast redigerad av 1 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Johan,

Vi diskuterar inte Thomann, vi diskuterar enligt vad jag kan förstå två saker:

- Marknadsekonomi kontra romantik.

Det är extremt vanligt bland dem som hellre hänger upp lampor (helt obegripligt) eller kranar musik (helt självklart) än driver företag att befinna sig djupt nerkörda i ett självbedrägeri där man målar upp en bild av den lyckliga firman som folk kommer till för att den är så juste och har så fina saker. I verkligheten så går folk dit plånboken pekar, när det väl bränner till.

- Skråväsen och oligopol.

Vissa tror att det är 1850 och att man kan komma överens om vilket pris en sak ska ha konkurrenter emellan, liksom att man måste vara med i klubben för att få bearbeta en marknad. Sånt är faktiskt förbjudet numera. Eller, ja, klubben är "alla med organisationsnummer i hela EU".

Så.

För att kunna driva verksamhet inom ett område, vilket som, så måste man vara "bäst" för en tillräckligt stor kundstock, så att man får omsättning nog att betala sina räkningar. Det är så enkelt. Min analys är att de stora postorderhusen är så pass mycket bättre än 99% av småskuttarna i Sverige på burksälj att det inte är lönt att försöka.
Bevisbördan ligger just nu på romantikerna..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Måns,

Jag tycker du ser det hela väldigt kortsigtigt och pragmatiskt.

Det handlar inte om oligopol och kartellbildning, utan om att ge lokala företag samma möjligheter att konkurrera och därmed fortsätta vara livskraftiga och bidra till en ekonomisk tillväxt. Det är ju snarare så att en del av burkvaruhusen håller på att skapa ett monopol, vilket definitivt är förbjudet. Kunkurrensverket går ju t.ex in och stoppar vissa företagsfusioner just för att de skulle få en alltför dominerande position på marknaden och då skapa en monopolsituation (nu har det inte gått så långt i musikbranschen, men exempel finns från andra branscher).

En lokal återförsäljare kan göra så mycket mer än ett burkvaruhus som ligger hundratals mil bort.
I vår bransch så händer det väldigt mycket "fredag eftermiddag". Om burkvaruhusen slagit ut de lokala återförsäljarna, vem räddar då kundens gig klockan 16 på fredag eftermiddag?

Jag har själv märkt av denna centralisering hos distributörerna, som i vissa fall lagt ner sina svenska lager för att spara pengar, vilket innebär att det normalt tar 2-3 dagar att få prylar istället för att man kan åka och hämta när det kör ihop sig. Sennheiser har t.ex missat en hel del affärer från mig när jag behövt 4 extra beltpacks till panikgig. Jag har inga som helst problem att betala några kronor mer för att servicen ska finnas lokalt.

Dessutom kan en tillverkare i princip döda en hel marknad genom att ge för stora fördelar till enskilda kunder. Hyrfirmor och återförsäljare har traditionellt varit samma företag, men varför ska en hyrfirma fortsätta köpa varor till sitt hyrlager från en tillverkare vars varor de inte längre kan göra en förtjänst på att sälja vidare?

Om slutkunderna normalt vänder sig till burkvaruhusen så har inte de lokala återförsäljarna något incitament kvar att lagerhålla och serva slutkunderna, vilket gör att nämnda slutkunder sitter i skiten när det väl gäller. De straffar alltså sig själva i slutänden.

Jag har för länge sedan insett att det inte finns några pengar att tjäna på att sälja diskolampor till DJ:s och liknande och därför lägger jag heller ingen energi längre på att marknadsföra liknande produkter. Jag säljer service och produkter som kräver en högre servicegrad. Därmed inte sagt att jag inte tycker utvecklingen är tråkig i sig. Du må kalla mig romantiker, men den dag jag blir så kall att det enda mitt entrepenörsskap handlar om är att utan känsla för verksamheten som helhet maximera pengauttaget i varje sekund så är det dags att tänka över mitt liv.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

- Marknadsekonomi kontra romantik.

Det är extremt vanligt bland dem som hellre hänger upp lampor (helt obegripligt) eller kranar musik (helt självklart) än driver företag att befinna sig djupt nerkörda i ett självbedrägeri där man målar upp en bild av den lyckliga firman som folk kommer till för att den är så juste och har så fina saker. I verkligheten så går folk dit plånboken pekar, när det väl bränner till.
Jag känner till massor av företag i flera olika branscher dit folk kommer till för att de är så juste och har så fina saker. Jag handlar själv med sådana firmor för att jag, just det, tjänar pengar i slutändan på att köpa in kvalitativa tjänster och produkter.

Ett bra exempel är att jag väljer att köpa redovisningstjänster från en auktoriserad konsult med egen kontorslokal, trots flera erbjudanden om lägre pris från ekonomiskt kunniga kompisar med hobbyföretag.

Jag håller med om att pengar styr, men självklart går det att motivera ekonomiskt att handla av en svensk leverantör, annars skulle de väl inte ha några kunder? eftersom pengar styr. det är allt annat än idioter (ditt ordval) som väljer annat än det billigaste alternativet.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

måns,

Det jag argumenterar för är att jag tycker att det är tanklöst att utan vidare beställa från thomann till sin hyrfirma istället för att inse värdet av att bygga upp goda kontakter med grossister.
Uppenbarligen gör vissa av oss en nettovinst på att göra detta istället för att beställa allt på postorder från utlandet. Det är inte romantik, det är ren marknadsekonomi.

Att internetförsäljning gör att vissa verksamhetsgrenar för oss minskar är ju däremot inte så mycket att göra åt.
Precis som hasse säger kan jag leva med att folk inte beställer discoeffekter via mitt företag.

Personligen tycker jag inte om Thomanns affärsidé, men jag inser också att jag inte kan göra nåt åt att de finns.
Men varför skulle jag stötta dem?? Varför skulle det vara naivt eller bakåtsträvande att göra ett konstruktivt val av vilka man vill samarbeta med, om det funkar för mig?
Det är extremt vanligt bland dem som hellre hänger upp lampor (helt obegripligt) eller kranar musik (helt självklart) än driver företag
Visst finns det exempel på de som håller på med ljud och ljus utan att vara speciellt bra på att driva företag.
Men det har väl inget att göra med vart man handlar? Det borde väl snarare finnas fler duktiga företagare bland de som använder seriösa produkter från seriösa leverantörer? Det borde väl vara vanligare att det är de som handlar allt på Thomann som inte kommer nån vart? Om det nu spelar nån roll vart man handlar...

Christoffer Törnroos
Rookie
Rookie
Presentation: Frilanstekniker, som jobbat främst med ljud, FOH, monitor och som inspelningstekniker, men även en del ljus.

Inlägg av Christoffer Törnroos »

Johan Fälth skrev:Är det någon som fått chansen att fingra på detta bord än?
Jag är nyfiken på svaret på originalfrågan i denna tråd. Är det någon som fått hem det och testat?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Christoffer Törnroos skrev:
Johan Fälth skrev:Är det någon som fått chansen att fingra på detta bord än?
Jag är nyfiken på svaret på originalfrågan i denna tråd. Är det någon som fått hem det och testat?
Leveranserna från Soundcraft har dragit ut lite på tiden, men första leveransen ska vara nära nu... mycket nära :-)
Återkommer i ärendet å det snaraste, förhoppningsvis om någon vecka.

Christoffer Törnroos
Rookie
Rookie
Presentation: Frilanstekniker, som jobbat främst med ljud, FOH, monitor och som inspelningstekniker, men även en del ljus.

Inlägg av Christoffer Törnroos »

Fortfarande ingen som testat?

Oskar Andersson
Rookie
Rookie
Presentation: Läser för nuvarande på chalmers, där var jag med i en förening som sysslar med Ljud och Ljus. Föreningen är med i alla större fester och konserter på chalmers och har även en daglig uthyrningsverksamhet

Inlägg av Oskar Andersson »

Vi har ett, har inte kört det så mycket än. Dock så är vi väldigt nöjda än så länge. Vi ska köra det sju dagar från fredag och framåt så kan ge lite mer feedback efter det...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Hade helt glömt bort att jag lovat att återkomma efter test. Här kommer mina tankar efter att ha lekt lite med den.

Bra saker:

- Bara genom att skicka en CD genom den så hör man att den låter betydligt bättre än annat jag använt i denna prisklass. Ska bli kul att höra hur den summerar när man matar den full (fick aldrig tillfälle att testa detta första vändan).

- Det är ju touch-screen! Det fattade jag inte innan.

- Fader glow är nice.

- De flesta funktioner nås direkt på kontrollytan och resten nås också enkelt via screenen.

- Stora bra gummiknappar med bra känsla.

- Center detent när reglarna är grafisk EQ.

- Nice att man ser dynamicsen jobba brevid inputstapeln (även om kompressorn kunde ha fått en LED till).

- Positivt är att det finns fysiska insertar så gästande tekniker kan patcha in sina esoteriska-fin-i-kanten-outboards.

Irriterande saker, eller saker som kunde vara bättre:

- Bordet tar rätt gott om tid på sig att boota upp. Vid ett strömavbrott känns det nog som en evighet. Yamahaborden jag är mest van vid är dock kända för att boota snabbt nästan oavsett vilket annat bord man jämför med. Jag tror även att vår Digico är lite snabbare än SiCompacten.

- När man linkar två kanaler så är det bara den vänstra regeln som kontrollerar dem. Grabbar man tag i den högra så är det tvärstopp (den jobbar emot).

- Det går bara att linka jämna kanalpar (t.ex ch 1+2, men inte 2+3). Varför?

- Faderkalibreringen är sådär. När man byter layer så åker inte reglarna alltid helt ner.

- Adresseringsknapparna "LR" och "MONO" i outputsektionen (nedanför delay och pan) känns jäkligt farliga. Lätt att råka komma åt av misstag. De skulle jag hellre ha i displayen även om det tar längre tid att nå dem där (alternativt längre upp på kontrollytan). Nu sitter de farligt nära t.ex BUS/MTX/LEX-knapparna.

- Det går bara att "tappa" in värden på FX när LEX-knappen är intryckt. Om det nu finns 4 separata TAP, varför måste man då trycka in en extra knapp för att nå dem?

- Det verkar inte går att "tappa" in delayvärden på över en sekund. Det går att ställa dem högre med encodern, men TAP-knappen verkar ta det som att man bara tryckt in den av misstag om det är längre än en sekund emellan "tappningarna".

- Kompressorn har inget "knä"-värde.

- Man måste sno external stereo in för att få returer till alla 4 effektmotorer, fast det finns lediga reglar på layer B. Plus att man inte kan placera FX-returer där man vill ha dem (jag har dem gärna i lager A och gömmer trumkanaler och liknande som jag inte rör lika mycket på lager B istället).

- Det finns ingen channelstrip märkning på layer B eller BUS-lagret. Det är alltså ingen direkt indikation att de 2 första reglarna på layer 2 är kanal 23-24, eller vilken BUS-master man rycker i när det går fort.

På listan ovan verkar det som att det är mer negativa saker än positiva, men riktigt så känns det trots allt inte när man använder bordet. En del saker kommer säkert att fixas med framtida mjukvaruuppdateringar också.

Framför allt låter bordet förbannat bra, särskilt med tanke på vad det kostar och det är väldigt snabbt att jobba med (bortsett från att FX-returerna är fast på layer 2, vilket är den största nackdelen jag hittat hittills).

Det kan mycket väl hända att det hamnar ett bord på hyran nästa gång vi behöver fler bord, och jag kommer med stor sannolikhet att sälja ett par bord till kunder framöver. I den prisklassen finns det inte så många att välja på om man ska ha något som låter riktigt bra.

/ Hasse

Peter Obbarius
PAR-20
PAR-20
Presentation: Egenföretagare på Ljudkällan i Sunne, Värmland.
Kontakt:

Inlägg av Peter Obbarius »

Tack Hasse för dina tankar!

Är på G att gå över till digitalt och har spanat in denna mixer ett tag utifrån att den verkar passa mina behov väl och har ett överkomligt pris för min del. Får bli hårdgranskning på mässan nästa månad.

Det som även jag reagerat på är just detta med fx-returerna. Skulle ju varit trevligt att kunna pussla om "reglarna" som man själv önskar. (Hade inte skadat med en liten LCD på varje regel heller). En halvlösning är ju att använda mute-grupperna för att slippa byta lager, men då bara som on/off för returerna.
Din synpunkt om placering av adressering av kanal var inget jag tänkt på tidigare, men nu när du nämner det så kan man ju undra varför de inte satte knapparna ovanför delay och panoreringen.

Problemen med att det inte går att tappa om inte lex-knappen är intryckt måste de ju fixa i nästa firmware, likaså delay över en sekund.

Men som sagt verkar det vara ett bra bord för pengarna och jag blev inte mindre sugen efter ditt inlägg.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Bra Feedback Hasse.

Fick själv möjligheten att fingra lite på det nere på mässan. Dessvärre utan något inkommande.
Vill ge bordet en chans ändå känner jag.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Anders Ryberg
Rookie
Rookie
Presentation: Amatörtrummis med ljudteknikerambitioner.

Inlägg av Anders Ryberg »

Hasse Queisser skrev:Bara genom att skicka en CD genom den så hör man att den låter betydligt bättre än annat jag använt i denna prisklass.
Hasse Queisser skrev:I den prisklassen finns det inte så många att välja på om man ska ha något som låter riktigt bra.
Jag kan förstå om man kanske inte vill uttala sig för specifikt om man bara har haft chansen att testa mixern lite kort. Men det vore ändå intressant att höra vilka andra modeller du tycker att den här låter bättre än, och vilka andra som ev. låter riktigt bra (i den här prisklassen).

Jag funderar själv på några av de mindre komponenterna från Allen & Heath's iLive-serie. Hur låter dessa jämfört med Soundcraft SI Compact?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Med mixers i samma prisklass tänker jag närmast på LS9 förstås. Inte för att jag inte gillar Yamaha, jag har en hel del Yamahabord som gör sitt jobb med bravur, men Soundcraften kickar LS9'ans behind ljudmässigt. I den prisklassen finns det ju inte så fasligt mycket annat att välja på. Roland är väl i samma prisklass, och de har jag ingen jättekoll på, Presonus StudioLive får väl ändå räknas som en leksak i sammanhanget, Mackies digitalmixer har väl egentligen aldrig fungerat och när du kommer till Digico, Avid osv så kostar det redan en bra skvätt mer. Jag tror också att iLive är en av de få att jämföra med i den klassen. Själv har jag för lite erfarenhet av iLive för att kunna göra någon mer användbar jämförelse än att den verkar prisvärd och har fått bra kritik av alla användare jag har pratat med.

Fredrik Svensson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Fredrik Svensson »

Har nu haft en SI compact 24 på hyran i drygt en vecka och hunnit avverka ett antal gig m det...
Instämmer med det Hasse skriver men måste påpeka att de saker som irriterrar en i början snabbt går att jobba sig runt! Det är ett väldigt lättrattat bord med de flesta funktioner centrerade så det blir väldigt lättöverskådligt! Sist men inte minst är Ljudkvalitet på topp :D. Tack till Lennart Dahlgren på Septon för snabb support när vi behövde ett bord snabbt!

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Thomas Neumann »

Hallå alla.
Vi har precis skickat tillbaka vårat.
Ja, det låter bra, och är ganska enkelt att jobba med.
Men när bordet hade passerat 2 veckor i parken så märkte jag och dom andra ljudteknikerna att knapparna inte hängde med längre (nej vi använder inte våld på knapparna).
Man fick trycka flera gånger för att det skulle ske något.
Mixern låste sig X antal gånger, även under gig. Vilket är oacceptabelt.

Vi köpte en Vi1 till, och kommer få in en Digico SD11 snart.

Efter min erfarenhet så bommade soundcraft på Si-serien.
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Skriv svar