Det är grossisterna jag tänkte på. Tex Starfelt. Man får ju tag i deras trevlig färg kataloger där allt finns beskrivet för konsument. De borde ju inte ha några priser alls där, eftersom man tror att ÅF marginal tillkommer på grossitpriser. Men detta är ju inte enda brancshen där grossisterna lever en tynande tillvaro.
Problemet är att man bor i en liten stad så finns inte så många PA affärer.
Förr handla man via tex ljudia o då är ju thomann 10000 ggr bättre.
Tysken
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Re: Tysken
Det här med Thomann är varför vi röstade in oss i EU. För att få vara del av en större marknad. I allmänhet är det rätt att gå till det lägsta priset om man söker stapelvaror; och inget som Thomann säljer är något annat än standardprylar; möjligen med undantag för casebyggen etc.
Det som är värt att göra undantag för är sådant som inte kan fås på något annat sätt.
Detta sådant kan till exempel vara specialbyggen, anpassningar, märkliga byggen i Hammondboxar, krångliga cases till kaffemaskiner, servicekompetens, samt så klart integrationskompetensen!
Denna sista, integration, är ju det som de flesta här tillför själva. Det är där det finns en chans att slå de stora handelshusen -- ingen av oss i Sverige kan matcha dem med volym och de avanser som kommer den vägen. Sälja (och äga, än värre!) burk är inte attraktivt om man tittar till cashflow. Det enda som lönar sig är att sälja kompetens och förmåga att hantera kundens behov med de verktyg som marknaden bjuder plus egenutvecklad spetsteknik.
Alla diskussioner här inne om Thomann brukar till sist hamna i en situation där folk utan att tänka sig för börjar yra farligt nära skråväsen och stadstullar. Mycket vanligt bland småföretagare. Otroligt anakronistiskt. Dödsdömt.
Det som är värt att göra undantag för är sådant som inte kan fås på något annat sätt.
Detta sådant kan till exempel vara specialbyggen, anpassningar, märkliga byggen i Hammondboxar, krångliga cases till kaffemaskiner, servicekompetens, samt så klart integrationskompetensen!
Denna sista, integration, är ju det som de flesta här tillför själva. Det är där det finns en chans att slå de stora handelshusen -- ingen av oss i Sverige kan matcha dem med volym och de avanser som kommer den vägen. Sälja (och äga, än värre!) burk är inte attraktivt om man tittar till cashflow. Det enda som lönar sig är att sälja kompetens och förmåga att hantera kundens behov med de verktyg som marknaden bjuder plus egenutvecklad spetsteknik.
Alla diskussioner här inne om Thomann brukar till sist hamna i en situation där folk utan att tänka sig för börjar yra farligt nära skråväsen och stadstullar. Mycket vanligt bland småföretagare. Otroligt anakronistiskt. Dödsdömt.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Gustav Hedelund
- PAR-20

- Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
- Kontakt:
Diskussion, marknadsanalys och bra tips. Precis vad jag ville ha igång!
Förhoppningsvis kan en hel del av oss lära det vi behöver för att kunna vara skarpa i våra nisher.
Förhoppningsvis kan en hel del av oss lära det vi behöver för att kunna vara skarpa i våra nisher.
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."
-
Mattias Carlsson
- PAR-64

- Kontakt:
Jag tycker dom ha sjukt bra service ändå, missnöjd bara skicka tillbaka gratis, nått trasigt likaså och få nytt direkt,hade ramla ur en del kontakter ur ett trasigt paket ett gång för mig, ett samtal och nå dar senare kom nya
dessutom kan ju ingen slå deras frakt kostnader
kollegan beställde ex antal 100 kilo av såna kabelövergångar eller vad dom nu heter som man lägger över vägar och diverse ställen för att skydda kablarna samt massa truss och 2 truss lyftare, 150 kr i frakt och 3 dagar, snacka om billigt
men visst är det synd för alla lokala återförsäljare
dessutom kan ju ingen slå deras frakt kostnader
kollegan beställde ex antal 100 kilo av såna kabelövergångar eller vad dom nu heter som man lägger över vägar och diverse ställen för att skydda kablarna samt massa truss och 2 truss lyftare, 150 kr i frakt och 3 dagar, snacka om billigt
men visst är det synd för alla lokala återförsäljare