Michael Christiansen skrev:"En riktig LA tappar mindre ljudtryck med avståndet jmf med en PS-burk. Hur funkar det då att blanda LA-
och PS-högtalare i en rigg?"
@Hasse & Ian
Jag försökte att svara på detta med mitt inlägg.
= Bra med IB-hornet här - för att det är ett longthrow horn som skjutsar iväg - samtidigt med att det är en enhancer, OK?
Michael Christiansen
Det spelar inte någon roll ifall du smäller till med 100 sublådor som kan spela hur starkt som helst. Det
är inte det som är frågan här.
Oavsett hur starkt bashornet/hornen spelar så kommer de att tappa 6dB ljudtryck vid varje fördubbling
av avståndet.
Med LA-topparna så kommer ljudtrycket bara att tappa 3dB vid varje fördubbling av avståndet.
Hasse Queisser skrev:För att åstadkomma en planvåg vid subfrekvenser skulle du behöva en linjestrålande ljudkälla som var så otroligt lång att det i praktiken är omöjligt att åstadkomma. Alltså finns det i praktiken inget som heter line-array vid de frekvenserna.
Så, om vi tar mitt exempel ovan med FOH @ 32m från scenen/högtalarna. Säg att vi har ett ljudtryck
på 100dB från såväl sub som topp vid FOH. Då har vi tappat 12dB i basregistret vid ett avstånd på 128 m
från scenen vilket ger ett ljudtryck på 88dB där.
Topparna å andra sidan har bara tappat 6dB totalt och spelar således 94dB på samma avstånd.
Detta innebär att topparna kommer att spela starkare än basarna på alla avstånd som är > 32m från scenen.
Vänder vi på det hela och tittar vad som händer närmare scenen så kommer ljudtrycket från basarna vara 3dB
högre än topparna vid 16 meters avstånd från scenen.
D v s: Topparna kommer att spela svagare än basarna på alla avstånd som är < 32m från scenen.
ELLER?
/M