DiGiCo SD9

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64

DiGiCo SD9

Inlägg av Per Johanson »

DiGiCo SD9 någon?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Re: DiGiCo SD9

Inlägg av Hasse Queisser »

Verkar ju vara ett skitfint "litet" bord. Dock väntar jag fortfarande med spänning på det första digitalbordet med mikpreamparna på scen där tillverkaren tagit sitt förnuft till fånga och även ger mig en analog utgång per kanal på baksidan av stageboxen. Skitsamma om den kommer på XLR, euroblock, phoenix, skruvplint eller vad fasen som helst, bara jag slipper bygga en helt egen analog split till monitor när jag köper ett nytt bord. Med en enkel "through" på baksidan kan jag bara addera mitt multidon "of choise" och slippa få ett dubbelt så stort rack på scen, som det blir om man ska bygga "runt problemet".
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Det är faktiskt helt otroligt att ingen har gjort det ännu.
Midas har ju fler mik-pres, det är trevligt men dyrt och man blir låst till samma bord på monitor och foh.
Digitalsplit går ju bort, monitor-killen är ju dum i huvet sett från foh, ingen jag skulle villja ha nära min gain... :roll:

Jag har precis "byggt-in" ett digico-rack med split.. så jag är lite trött på problemet.

/c
Christoffer Gustafsson
---------------------------------------------------------------------------------------------
One Audio AB
Nastagatan 15
70227 Örebro
info@oneaudio.se

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Christoffer Gustafsson skrev:Digitalsplit går ju bort, monitor-killen är ju dum i huvet sett från foh, ingen jag skulle villja ha nära min gain...
Jag skulle väl säga tvärt om, om jag gör monitor med tex IEM så är väl "idioten" till FOH-kille den sista som ska röra "min" gain.

//T

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Christoffer Gustafsson skrev:Det är faktiskt helt otroligt att ingen har gjort det ännu.
Midas har ju fler mik-pres, det är trevligt men dyrt och man blir låst till samma bord på monitor och foh.
Digitalsplit går ju bort, monitor-killen är ju dum i huvet sett från foh, ingen jag skulle villja ha nära min gain... :roll:

Jag har precis "byggt-in" ett digico-rack med split.. så jag är lite trött på problemet.

/c
Rätta mig om jag har fel. Men det är precis detta som Digicos Gain Tracking-funktion ska rätta till. När man kopplar ihop två Digicobord med digital multi där den ena är gainmaster så kommer det andra bordet att justera sin digitala trim efter vad masterbordet gör. Med andra ord. Har ni satt en gainnivå och masterbordet senare bestämmer sig för att höja sin gain 4dB kommer det andra bordet att sänka gainen 4dB på den kanalen.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Anders Brandén skrev:Rätta mig om jag har fel. Men det är precis detta som Digicos Gain Tracking-funktion ska rätta till. När man kopplar ihop två Digicobord med digital multi där den ena är gainmaster så kommer det andra bordet att justera sin digitala trim efter vad masterbordet gör. Med andra ord. Har ni satt en gainnivå och masterbordet senare bestämmer sig för att höja sin gain 4dB kommer det andra bordet att sänka gainen 4dB på den kanalen.
Digico har ju löst problemet, men det förutsätter ju att man har deras bord i båda ändar, viket långt ifrån alltid stämmer överens med verkligheten.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Hasse Queisser skrev: Digico har ju löst problemet, men det förutsätter ju att man har deras bord i båda ändar, viket långt ifrån alltid stämmer överens med verkligheten.
Det är ju iförsig sant, men med tanke på att ett SD9 kostar lika mycket som ett M7CL inkl digitalmulti och stagebox så kanske det blir verklighet lite oftare i framtiden.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Mats Wennersten
Rookie
Rookie
Presentation: Ljudtekniker, Backlinetekniker med 28 års erfarenhet i turnébranchen, Har egen uthyrningsfirma
Kontakt:

Inlägg av Mats Wennersten »

Hej på er !

Vi har precis köpt in ett Digico SD9 för uthyrning, skall bli jätteintressant att "Få känna" på det närmsta tiden och utvärdera det sen.....
Min tanke med det är att man skall kunna åka omkring på festivaler och dyl. med ett litet, bra Digitalt bord med bra Preamps och ngn standardmulti (Ethernet el. MADI) som redan finns draget, så det går snabbt och smidigt att gå in/ut.

Bara att höra av sig om ngn vill använda det på något gig under sommaren..
Mvh

/Mats "Skuggan" Wennersten
Ears & Eyes AB

Användarvisningsbild
Magnus Söderman
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Magnus Söderman »

digital stagebox/splitt med analog utgång efter preamp finns redan . . optocores LX4 har det . . och har dom tydligen släppt ett MAdi-kort också. .

/ magnus
Magnus Söderman, envis men snäll

I want everything louder than everything else (Ian Gillan, Deep Purple)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Nu kanske jag tänker fel men när de skriver:

2 x 48 analog post-preamp split outputs

så tror jag att den är efter gain.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Per Johanson skrev:Nu kanske jag tänker fel men när de skriver:

2 x 48 analog post-preamp split outputs

så tror jag att den är efter gain.
The 48 microphone inputs are equipped with two electronically balanced analog split outputs. The Post Mic- Preamp Analog Outputs on the rear panel provide the signals after pre-amplifications at a level of –10 dB, the maximum output level is +8 dBu. They are organized in two column of six D-Sub-25 labeled A and B. Each female D-Sub-25 connector includes eight channels.
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Ja men då är den ju också "fel", eller?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Per Johanson skrev:Ja men då är den ju också "fel", eller?
Precis! Vad fan ska jag med en analog utgång till när det ändå är någon som är där och vrider på gainen när man inte vill det. En analog ut post preamp är ju precis värdelöst till allt jag kan tänka på att man skulle vilja ha den till.

Skriv svar