Pearl 2008 kopia?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Andreas Wass
Rookie
Rookie

Pearl 2008 kopia?

Inlägg av Andreas Wass »

Hej!

Har några funderingar till återförsäljaren P.A.M-pro (http://www.pam-pro.se" onclick="window.open(this.href);return false;). Kollade på lite ljusbord och såg att de sålde vad som verkar vara nya Pearl 2008 bord inkl. case och skärm för under halva bellalite priset. Blev misstänksam eftersom det verkar vara för bra för att vara sant och tänkte då höra ifall någon av er har erfarenhet från denna återförsäljare och då mer specifikt om ljusbord från denna återförsäljare.

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Kontakt:

Re: Frågor om P.A.M-pro

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej.
De bord som t.ex Bellalite m.fl säljer är Avolites ljusbord och är "orginal". De bord P.A.M.-pro säljer är en kopia på borden. Om man läser annonsen ordentlikt står de "Samma som Avolites Pearl". De står med andra ord att de INTE är Avolites utan bara pearl. DVS kopia. Kvalite m.m. vet jag inget om men vet att de kommit trådar om dessa bord tidigare i detta forum.

Någon som vågat testa?

/Thomas

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Inlägg av Anton Gildebrand »

Det är väl inte ens en kopia? Samma bord, fast det ena säljs under Avolites namn!?
Flest inlägg när den dör vinner!

Andreas Wass
Rookie
Rookie

Inlägg av Andreas Wass »

Aha, då klarnar det! Tackar för denna info :)

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Anton Gildebrand skrev:Det är väl inte ens en kopia? Samma bord, fast det ena säljs under Avolites namn!?
Eller så gissar du nu bara Anton.

Det kan mycket väl vara en Kina kopia och ser man till priset så är det antagligen det.
En varning är att enligt uppgift ifrån Avolites så kan inte Kinakopiorna köra den senaste Pearl mjukvaran och kan inte mjukvaru uppgraderas med Avos software.
Kineserna kanske har kringått detta men så var det i alla fall när jag byggde om vårat 2004 till 2010 för ca ett år sedan.
Vad som sagts till mej ifrån Avo är att det finns ca tre olika fabrikat av "Kina Pearl" alltså kopior och det är inte samma som originalet.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Å så var det det där med samvetet.....

Att sno Avolites programvara och ladda in i en kopia - är det okej egentligen? Jag tycker inte det.

Support? Från vem då? Avolite? Skulle inte tro att de är pigga på det.

Garanti? På vadå? Mekaniskt att hårdvaran klarar vad de lovar, men funktionen; vem garanterar den?

Diskussionen går vidare, jag kommer alltid att ställa ovanstående frågor i dessa diskussioner.

"If you pay peanuts, you get monkeys!"
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Inlägg av Anton Gildebrand »

Danne Persson skrev:
Anton Gildebrand skrev:Det är väl inte ens en kopia? Samma bord, fast det ena säljs under Avolites namn!?
Eller så gissar du nu bara Anton.
Det var en tråd på forumet förut som handlade om dessa bord, och vill minnas att någon skrev att det var så, men jag kan ju ha fel, tror jag.
Flest inlägg när den dör vinner!

Kenny Nilsson
Rookie
Rookie
Kontakt:

Re: Pearl 2008 kopia?

Inlägg av Kenny Nilsson »

Jag har kört några gig på en pearl-kopia, och det finns riktigt gott om buggar kan jag lova.
Kommer aldrig mer ge mig på ett sådant bord.

Bara det faktum att det stod "Gross Fade" istället för "Cross Fade" gjorde att varningsklockorna började ringa :D

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Kontakt:

Inlägg av Johan Eriksson »

Kan inte uttala mig om hurvida borden är bra, men jag har fått bra service från pam-pro.se. Har beställt en del grejer därifrån och alltid fått bra kontakt om de varit några problem.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Johan Eriksson skrev:Kan inte uttala mig om hurvida borden är bra, men jag har fått bra service från pam-pro.se. Har beställt en del grejer därifrån och alltid fått bra kontakt om de varit några problem.
Hjälper inte mycket dock när bordet dör och det är 10 minuter till gig :P
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

det är ju därför det är halva priset

För att du ska ha råd med ett reserv :roll:

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Niklas Elste skrev:det är ju därför det är halva priset

För att du ska ha råd med ett reserv :roll:
Haha!
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Lars Wernlund
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Lars Wernlund »

Mats Lindgren skrev:Support? Från vem då? Avolite? Skulle inte tro att de är pigga på det.
Det pågår ganska mycket diskussion i branschen om hur man skall bekämpa varumärkesintrång av det här slaget. Personligen är jag av åsikten att det till syvene och sist är upp till lagstiftningen i varje land att förhindra import av sådant här skräp, men ljusbordstillverkarna tänker naturligtvis inte vänta på att detta händer. Sitter du med en kopia har du ingen rätt till mjukvarusupport och nästa gång du behöver en personality snabbt och faktiskt har ett riktigt bord så kanske du inte hinner övertyga de i tid.. det diskuteras även bland ljusbordstillverkare och visualiseringprogram att inte leverera personalities för kopie-produkter.

Köp äkta vara för pengarna!
Lars Wernlund

Technical Manager, Capture Sweden
lars@capturesweden.com

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Adam Ander skrev:
Johan Eriksson skrev:Kan inte uttala mig om hurvida borden är bra, men jag har fått bra service från pam-pro.se. Har beställt en del grejer därifrån och alltid fått bra kontakt om de varit några problem.
Och det hjälper ännu mindre om det e 10min in i gig
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Kontakt:

Inlägg av Johan Eriksson »

Marcus Sandberg skrev:
Adam Ander skrev:
Och det hjälper ännu mindre om det e 10min in i gig

Frågan som jag svarade på var den
Andreas Wass skrev:Har några funderingar till återförsäljaren P.A.M-pro (http://www.pam-pro.se" onclick="window.open(this.href);return false;)
Inte hurvida bordet är bra eller ej, som sagt.

Andreas Wass
Rookie
Rookie

Inlägg av Andreas Wass »

Tack för alla svar!

Ligger inte i mitt intresse att arbeta med kopior då det oftast bara leder till trubbel förr eller senare.

Min egentliga fråga (som står i sista meningen) var:
Blev misstänksam eftersom det verkar vara för bra för att vara sant och tänkte då höra ifall någon av er har erfarenhet från denna återförsäljare och då mer specifikt om ljusbord från denna återförsäljare.
Det jag blev misstänksam mot var just ifall det handlade om bord "i nyskick" ala begagnade bord som bilvit servade eller liknande.

Vill tacka alla för bra svar! Man lär sig något nytt varje dag...och personligen ser jag ingen vinst i att använda kopior..bättre att göra rätt från början.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Tar upp denna tråd igen. Fler som provat pearl 2010 kopian?

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Ingen?
Är det samma bord i princip?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ingen vill kännas vid kopior!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Nja helst vill väl alla ha orginal men det beror väl på priset också, samt vilka jobb man gör och hur stor firma man har, ha man liten firma och kan få ett 2010 bord för typ 25000 kan det ju helt enkelt va värt det för dem jobb man gör, annars få man kolla på nå mindre bord och billigare märke då. Men i slutändan styr pengar, i alla fall för oss mindre aktörer.

Skriv svar