Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Finns det vanliga grenuttag med vidarematning? Har aldig sett det, men någon kanske har stött på det?
Hade varit smidigt om man ska hänga upp säg 10 ledkannor i en tross med 2 m mellanrum, då skulle man kunna ha en färdig kabel med jämt fördelade grenuttag i stället för massa lösa grenkontakter som man kopplar i varandra.
Alltså som ovan, fast med kabelavlastning/anslutning i båda ändar!
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
känns ju spontant att man vill undvika en sådan konstruktion då man väldigt lätt kan överbelasta kabeln/säkringen. då tänker jag mest på en okunnig lekman...
i ditt fall så vet jag inte om det finns sådana iallafall, men det tar ju inte lång tid att klippa av kontakten på "grendosa 2" och skala kabeln och ansluta till "grendosa 1" och på så sätt bygga en egen slinga.
sedan kan jag inte svara på om det är godkänt att göra så eller ej.
Risken för överbelastning är ju lika stor som om man monterar 10 st grendosor efter varandra, som en lång slinga. Men visst, jag är med på vad du menar!
Christoffer Hansson skrev:i ditt fall så vet jag inte om det finns sådana iallafall, men det tar ju inte lång tid att klippa av kontakten på "grendosa 2" och skala kabeln och ansluta till "grendosa 1" och på så sätt bygga en egen slinga.
Att göra en sådan slinga är inte tillåtet då ett vanligt grenuttag är gjort för endast en kabel... Under dragavlastningen finns bara plats för en kabel... dessutom är skruvplintarna i ett sådant uttag endast anpassat för en kabel...
Jag brukar använda dessa.
Antingen skarvade direkt i varandra eller med en 3m 16A skarv imellan.
Lite klumpigt men funkar alldeles utmärkt.
Då får du ut två faser 16A längs med med möjlighet att ta ut den tredje fasen sist i slingan.
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
Christoffer Hansson skrev:i ditt fall så vet jag inte om det finns sådana iallafall, men det tar ju inte lång tid att klippa av kontakten på "grendosa 2" och skala kabeln och ansluta till "grendosa 1" och på så sätt bygga en egen slinga.
Att göra en sådan slinga är inte tillåtet då ett vanligt grenuttag är gjort för endast en kabel... Under dragavlastningen finns bara plats för en kabel... dessutom är skruvplintarna i ett sådant uttag endast anpassat för en kabel...
Henrik Albinsson skrev:
Henrik
Jo, det var ju därför jag letade efter ett grenuttag med två dragavlastningar och anslutningsplintar. De grenuttag som Mats/Magnus/Christoffer hänvisade till är ju gjorda för detta. Då kan det ju inte vara några problem att koppla vidare, så länge man inte överskrider den effekt som kabeln/uttagen är speccade till.
Danne>>Ja, det är ju en variant klart! Men hade gärna hittat en smidig 1-fas lösning.
Jag fiskar uppenbarligen efter något som inte existerar
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år. började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program. fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm. Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video, Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden