Akuta problem med myggor

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Kontakt:

Akuta problem med myggor

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej alla..

Har ett stort problem med mina myggor.. Sitter i en lokal och får bara inte till det.. Vad jag än testar så rundar myggorna. Kör 4 system myggor och 4 system handmikar. Handmikarna är inga problem alls utan kan vrida upp dessa hur högt som helst.. Men myggorna rundar direkt. Det enda som jag lyckats med är att vrida bort all bas och då lyckas jag höja dom till samtalsniva..och då låter det bara burkigt och på gränsen till dist.. Jag använder inga monitorer på scenen så där är innget problem. Scenen är 12 m bred och rundra i stort sett var man än står.
Några tips?
(Snälla..skriv inte bara att jag t.ex. ska använda en kompressor..utan skriv gärna också hur jag ska använda den och lite snaabbt hur man bör ställa in den.)

Har dessa roliga burkar till mitt förfogande.
2 st DBX 166XL
1 st M-one
och ev en 1 st D-two

/Thomas
(Ljuskille som försöker lära sig mer och mer om ljud)

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.

Re: Akuta problem med myggor

Inlägg av Krister Uddén »

Komressor kan ställa till det när du kör myggor om det inte är rätt inställt.

Myggor är ju oprecist,
Menar du Lavier, Tejpmyggor eller Headmic.

Är det tejpmyggor:
Montera närmare munnen för att få mera ljud in.
Kontrollera att myggan/beltpack inte distar.
Samma gäller Headmic.

Är det Lavier kan det vara svårare att montera för nära.
Ljudet ändrar så mycket när de rör på huvudet...

Om du har grupper på mixerbordet och en EQ över.
Gruppera och inserta en EQ och leta rundgångsfrekvens.

Jobba med reglarna,
dvs ha inte flera mickar på än nödvändigt.

Går det att flytta högtalarna lite mera från scenen?

/K

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Vad är det för sändare/mottagare, mikrofoner, mixer och högtalare iblandat? Vad har du för eq möjligheter, hur rakt är högtalarsystemet? Vilka frekvenser är det som sticker iväg först?

Det låter som du har flera fel som kan samverka.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej igen.
Jag kör JTS headmik (modell CM-204), ett soundcraft Series TWO bord och ett DB technologies Line Array...
Har goda Eq möjligheter då jag har med 2 extra DBX 231:or,
Inga andra effekter inkoplade än Eq just nu.. De är de lägre frekvenserna som sticker först.. Kan inte vrida upp LF ratten det minsta innan de sticker iväg,

/Thomas

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Är PA:t rakt frekvensmässigt? Hänger du upp ett antal LA-lådor så får du ju en build-up i lågt mellanregister, detta register är i princip rundstrålande vilket gör att det kan blir problematiskt. Vilka frekvenser är det som sticker först? Se till att pa:t är rakt och att högtalarna hänger så långt ifrån scenen som möjligt.

Det finns väl subgrupper på Series TWO? Inserta i så fall en eq (helst en parametrisk) på en grupp och kör hela paketet med myggor genom den. Ta bort allt under 100 Hz, helst med ett HP-filter om det finns. Boosta inte utan använd enbart eq för att ta bort problemfrekvenser. Hitta vad det är som gör att det distar, det har kanske inget med rundgången att göra men måste ju ändå lösas. Vad har du för belt-packs och mottagare?

Hur bra är inputen i mickarna? Du kan inte trolla med en omni-mic även om folk tror det eftersom det fungerar så på TV...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Anton Jonsson »

När jag får problem med rundande myggor brukar göra som så många redan skrivit, inserta en eq.
Men ibland upplever i alla fall jag att har man flera eller t o m ganska många headset på samtidigt vill det gärna runda på grund av det också, då brukar jag polvända vartannat och då försvinner problemet.

Kanske kan det hjälpa ?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

JTS Cm204 mikarna är väldigt spretiga i frekvenserna framförallt i midden. Jag har gått ifrån med helt efter att alla mina har havererat i kabelingången till byglen. När jag använde dem så insertade jag en 31band Eq på en subbgrupp för att ta bort rundande frekvenser men även lyfta toppen som saknas i dem mikarna.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36

Marcus Sandberg skrev:JTS Cm204 mikarna är väldigt spretiga i frekvenserna framförallt i midden. Jag har gått ifrån med helt efter att alla mina har havererat i kabelingången till byglen. När jag använde dem så insertade jag en 31band Eq på en subbgrupp för att ta bort rundande frekvenser men även lyfta toppen som saknas i dem mikarna.

Jag bytte och körde en noname earmic istället för JTS headmic.
Beltpacket är OK men de headmic jag testat tyckte jag inte om

(Har 4 system JTS just nu)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Krister Uddén skrev:
Marcus Sandberg skrev:JTS Cm204 mikarna är väldigt spretiga i frekvenserna framförallt i midden. Jag har gått ifrån med helt efter att alla mina har havererat i kabelingången till byglen. När jag använde dem så insertade jag en 31band Eq på en subbgrupp för att ta bort rundande frekvenser men även lyfta toppen som saknas i dem mikarna.

Jag bytte och körde en noname earmic istället för JTS headmic.
Beltpacket är OK men de headmic jag testat tyckte jag inte om

(Har 4 system JTS just nu)
Jag kör en teater förestälning nu med 6st system som funkar klockrent. Det ända som har strulat för mej men det beror inte på systemen utan att skådespelarna har kopplat loss mikarna under förestälningen eller stängt av dem. Det sista va lätt att lösa med en bit tejp. NU använder jag earset från ACE som funkar klockrent utan några rundgångstendenser som jag hadde med CM204 mikarna. En sak som jag tycker e skönt med JTS systemen e att de är så strömsnåla. Jag kör 4 förestälningar på ett par IKEA batterier. En förestälning varar ca 1 timme och 45minuter med paus. Sen e det på en stund innan och en liten stund efter.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36

Ja skådespelare som kopplar ur mik för att gå på toaletten och glömmer koppla i är ju ett känt problem.
Löses med att tejpa ihop.

Låter kaxigt med så många shower på en omgång batterier.
Kör 2 shower på en omgång om inte för lång show (över 1,5timmar)

/Krister

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

ett annat "problem" är ju när skådespelare går på toa och glömmer koppla *ur* micen :wink: :wink:
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Eller när dom tappar beltpacken i toan... har hänt. 8O
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

se upp med det jag har sätt batterierna till men trådlös telefon explodera av det, och sen kommer dom till mig med den i en påse och vill ha den lagad :?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Krister Uddén skrev:Ja skådespelare som kopplar ur mik för att gå på toaletten och glömmer koppla i är ju ett känt problem.
Löses med att tejpa ihop.

Låter kaxigt med så många shower på en omgång batterier.
Kör 2 shower på en omgång om inte för lång show (över 1,5timmar)

/Krister
Jag har gjort ett bateritest på dem. 17 timmar på ett par ladningsbara 2000mAh GP batteri. Jag har kört 3 förestälningar på en omgång batteri och baterimätaren har inte gått ner.

Skriv svar