Ljusbord för aktiv styrning av klubbljus
-
Rickard Zetterqvist
- Rookie

Ljusbord för aktiv styrning av klubbljus
Hej!
Jag undrar om någon har tips på ett passande ljusbord för en nattklubb/dansgolv där fokus ligger på att aktivt styra ljuset till musiken. Vad används på feta klubbar där ljuset synkas så äckligt bra? Kör de MIDI-triggat tro?
Anyways så ligger budgeten i urspungsläget på ca 10-15 000. Jag funderar kring Lightjockey men samtidigt är det väl lättare att styra aktivt om man har någon fysisk vinge/bord. Chamsys MiniPCwing, martin fingers, BCF-2000? Jag har tidigare kört med Freestyler DMX men är duktigt less på det nu.
I dagsläget består riggen av 12 MHs 6 Scanrar, 2 Barrels och 2 strobes + en LEDpanel/vägg.
All input / tips uppskattas.
Jag undrar om någon har tips på ett passande ljusbord för en nattklubb/dansgolv där fokus ligger på att aktivt styra ljuset till musiken. Vad används på feta klubbar där ljuset synkas så äckligt bra? Kör de MIDI-triggat tro?
Anyways så ligger budgeten i urspungsläget på ca 10-15 000. Jag funderar kring Lightjockey men samtidigt är det väl lättare att styra aktivt om man har någon fysisk vinge/bord. Chamsys MiniPCwing, martin fingers, BCF-2000? Jag har tidigare kört med Freestyler DMX men är duktigt less på det nu.
I dagsläget består riggen av 12 MHs 6 Scanrar, 2 Barrels och 2 strobes + en LEDpanel/vägg.
All input / tips uppskattas.
- Jonas Wåhlström
- PAR-30

- Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.
Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se - Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Ljusbord för aktiv styrning av klubbljus
Sweetlight Är ett bra alternativ jag har installerat detta på flera nattklubbar kan musikstyras midi triggas eller med mp3 waw m.m
Kolla på http://www.bellalite.se" onclick="window.open(this.href);return false; eller http://www.sweetlight-controller.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla på http://www.bellalite.se" onclick="window.open(this.href);return false; eller http://www.sweetlight-controller.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Rickard Zetterqvist skrev:Chamsys MiniPCwing
Flest inlägg när den dör vinner!
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Slänger du dit en touch skärm till Lightjockey för program/färger/gobos och en liten standard dmx vinge för någon tusenlapp för lite reglar för intensitet, storlek på rörelser, hastigheter på rörelser och program så är du ganska hemma.
Begränsningen i Lightjockey ligger ju i de 12 olika slotsen, vet inte hur Sweedlight fungerar i jämförelse (dvs hur många helt oberoende program kan man köra samtidigt?)
Begränsningen i Lightjockey ligger ju i de 12 olika slotsen, vet inte hur Sweedlight fungerar i jämförelse (dvs hur många helt oberoende program kan man köra samtidigt?)
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Jonathan Olsson
- PAR-36

- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
Martin LightJockey + Touchskärm, snyggt programmerat så har du ett trevligt system.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde
Adapt AB
Site manager Skövde
Adapt AB
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

- Presentation: __________________________________________________
4 program samtidigt i Sweet-light.
/M
/M
Andreas Staglianó
- PAR-30

De stora klubbar jag sett/besökt har alltid en eller flera LJ / ljusoperatörer.
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Martin LightJockey + Touchskärm. sen är det Klart
förutom programeringen
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Tack för svar!Magnus Gustafsson skrev:4 program samtidigt i Sweet-light.
/M
Är inte det lite lite om man har ett par olika typer av armaturer som man vill kunna kontrollera var för sig, samtidigt?
-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
Om jag inte minns fel så kan man nu köra Martin Maxxyz PC med samma DMX interface som till Lightjockey utan behöva ha licens till programmet. Om man vill ta det ytterligare än nivå. Kostnaden är ju densamma, och man kan välja om man vill köra Lightjockey eller Maxxyz PC på samma hårdvara.
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

Det anmärkningsvärda är hur extremt dåligt resultat det kan bli med ovanstående, trots alla möjligheter... Men det hängerJonathan Olsson skrev:Martin LightJockey + Touchskärm, snyggt programmerat så har du ett trevligt system.
i o f s på programmeraren och inte på hårdvara/mjukvara.
/M
- ljudoljus.net admin

Har också läst om detta, då börjar det ju bli ett ganska prisvärt interface! Nu har jag inte hunnit sätta mig in i skillnaderna, men Lightjockey har ju ett par år på nacken!Johannes Tegern skrev:Om jag inte minns fel så kan man nu köra Martin Maxxyz PC med samma DMX interface som till Lightjockey utan behöva ha licens till programmet. Om man vill ta det ytterligare än nivå. Kostnaden är ju densamma, och man kan välja om man vill köra Lightjockey eller Maxxyz PC på samma hårdvara.
- Jonathan Olsson
- PAR-36

- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
2.60.347.0 (31/08/2009)
==========
- Maxxyz Software release V2.60
- Maxxyz PC Demo Mode includes 2 free Universes of DMX when using the Universal USB DMX box (no MaxxyzPC dongle necessary!)
- Demo Mode DMX output is fixed to Universe 1 and 2
[...]
Jonathan Olsson
Site manager Skövde
Adapt AB
Site manager Skövde
Adapt AB
- Viking Grandin
- PAR-46

- Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
- Kontakt:
Maxxyz är grymt för scen, men när det kommer till nattklubb skulle jag välja Lightjockey alla gånger. LJ är ju helt anpassat för att köra på klubb och innehåller framförallt bra funktioner för att få ljuset att synka till musik - utan att någon måste köra det manuellt. Touchpanelen är också en stor skillnad, möjligheterna med LJ touch är mycket större än med Maxxyz variant utifrån ett nattklubbsperspektiv.
Den stora nackdelen som LJ har gentemot Maxxyz är framförallt programmeringsmässig. Det krävs mycket mer pill och erfarenhet av LJ för att få till det bra.
Den stora nackdelen som LJ har gentemot Maxxyz är framförallt programmeringsmässig. Det krävs mycket mer pill och erfarenhet av LJ för att få till det bra.
//Viking Grandin
Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01
Adapt AB
-
Gunnar Klintberg
- PAR-30

- Kontakt:
Jag har LJ själv och kan väl bara hålla med att det är bäst lämpat för nattklubb. Dok kanske inte det mest användarvänliga programmet att använda alla gånger.
Nu vrider jag tråden lite fel kanske, men men...
Viking, har ni testat att styra LJ via MIDI på en Nattklubb?
Min nya X1700 mixer har ju MIDI ut via USB så det borde gå teoretiskt att använda delar av mixern för att sköta lightjockey utan att behöva som DJ vrida sig eller sträcka sig så mycket efter att sköta ljuset (om man är själv som DJ och saknar LJ som gör jobbet åt en).
Nu vrider jag tråden lite fel kanske, men men...
Viking, har ni testat att styra LJ via MIDI på en Nattklubb?
Min nya X1700 mixer har ju MIDI ut via USB så det borde gå teoretiskt att använda delar av mixern för att sköta lightjockey utan att behöva som DJ vrida sig eller sträcka sig så mycket efter att sköta ljuset (om man är själv som DJ och saknar LJ som gör jobbet åt en).
- Viking Grandin
- PAR-46

- Kontakt:
Nej, jag har faktiskt aldrig triggat via MIDI. Jag har inte riktigt sett nyttan av det för den typ av installationer vi gör med LJ. För en DJ är det (ofta)tillräckligt krångligt att hålla reda på en touchskärm med 3 stora knappar som det står "SLOW, MEDIUM och FAST" på, så jag har inte velat blanda in något mer än det... 
//Viking Grandin
Adapt AB
Adapt AB
-
Gunnar Klintberg
- PAR-30

- Kontakt:
Hehe vad har ni för höga tankar om oss DJ 
Ja de som inte klarar av tre knappar lär inte klara av nya CDJ heller då med andra ord.
Men jag kan också förstå kanske att på en fast installation med touchskärm så är nyttan minimal (om stället inte har en Techfreak DJ som jag)
Ja de som inte klarar av tre knappar lär inte klara av nya CDJ heller då med andra ord.
Men jag kan också förstå kanske att på en fast installation med touchskärm så är nyttan minimal (om stället inte har en Techfreak DJ som jag)
- Viking Grandin
- PAR-46

- Kontakt:
hehe, jag är ju själv gammal DJ, så jag förstår dig precis.
En av våra större kunder, som däremot är rätt trött på DJs eftersom de har så grymt svårt för att hålla rätt nivå, förklarade häromdagen för mig vad förkortningen DJ egentligen stod för... DumJävel... =)
En av våra större kunder, som däremot är rätt trött på DJs eftersom de har så grymt svårt för att hålla rätt nivå, förklarade häromdagen för mig vad förkortningen DJ egentligen stod för... DumJävel... =)
//Viking Grandin
Adapt AB
Adapt AB
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

Varför skulle inte LJ/Touchskärm vara bra vid en fast installation, skillnaden funktionsmässigt för användaren mellan det och t ex Sweetlight ärGunnar Klintberg skrev:Hehe vad har ni för höga tankar om oss DJ
minimal (peta på LJ-skärmen resp knapparna på SL-burken).
Ett 10-tal program med blink/strobe-addon till en bunt scanners/MH´s där du snabbt med EN knapp-/ikon-tryckning kan byta program
fritt (...och förstås möjlighet att justera hastigheten med knappar eller hjul) räcker oftast till en nattklubb om programmeringen är bra gjort.
Tyvärr så är det programmeringen som är den svaga länken oavsett vad det sitter för styrning (spelar själv skivor sedan 20 år och har sett många
skräckexempel ute på klubbarna).
/M
- PAR-46

- Kontakt:
Magnus, jag tror att du missförstod lite. Det Gunnar menade var att nyttan med MIDI är minimal på en klubb där det sitter LJ med touch.
Angående programmeringen. Jag brukar förenkla gränssnittet med ett fåtal knappar för att göra det enkelt för användaren. Men det betyder inte att programmeringen bakom är "enkel" för det. En mycket bra funktion med touch är att du kan lägga upp Action Groups, vilket gör att du kan starta många olika funktioner med endast en knapptryckning. Att jobba med cue-lists tillsammans med transparenta cues är också oerhört användbart för att få en show som ständigt förändras under kvällen - utan att DJ'n aktivt behöver göra nya val.
Angående programmeringen. Jag brukar förenkla gränssnittet med ett fåtal knappar för att göra det enkelt för användaren. Men det betyder inte att programmeringen bakom är "enkel" för det. En mycket bra funktion med touch är att du kan lägga upp Action Groups, vilket gör att du kan starta många olika funktioner med endast en knapptryckning. Att jobba med cue-lists tillsammans med transparenta cues är också oerhört användbart för att få en show som ständigt förändras under kvällen - utan att DJ'n aktivt behöver göra nya val.
//Viking Grandin
Adapt AB
Adapt AB