Långsamma scanners med Scanmaster 3
-
Robin Rignell
- Rookie

- Presentation: 20 årig dansbandsmusiker som har blivit ljusintresserad :)
Långsamma scanners med Scanmaster 3
Hej! Är nybörjare på det här med ljus, men vill hemskt gärna lära mig.
Har nu i några dagar suttit och byggt scener på vår scanmaster 3, och det har blivit jättebra. När jag sen styr dom via notnummer i datorn så blir scannern tvungen att bläddra onödigt länge mellan färgerna när en scen ska bytas. Vad kan detta bero på?
Och finns det någon som har en scanmaster 3 som kan förklara enkelt vad en chase är och hur den byggs upp i ljusmixern?
Tack på förhand, MVH Robin
Har nu i några dagar suttit och byggt scener på vår scanmaster 3, och det har blivit jättebra. När jag sen styr dom via notnummer i datorn så blir scannern tvungen att bläddra onödigt länge mellan färgerna när en scen ska bytas. Vad kan detta bero på?
Och finns det någon som har en scanmaster 3 som kan förklara enkelt vad en chase är och hur den byggs upp i ljusmixern?
Tack på förhand, MVH Robin
- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
Re: Långsamma scanners med Scanmaster 3
Det finns väl en hastighetskanal på de där va??
-
Robin Rignell
- Rookie

ja, det finns "speed" och "fade time"? Vad menar du att man kan göra med dom? MVH Robin
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Det kan vara så att dina scanners har en kanal för speed! Och när du programerar så står den i långsam.
Det du skriver har med chaser programering att göra
Det du skriver har med chaser programering att göra
-
Robin Rignell
- Rookie

Hmm! Så du menar att om jag ställer in fadetimern och speed så snabbt det går på varje scen, så borde scannrarna byta färg direkt? Eller har jag fel för mig?
-
Robin Rignell
- Rookie

Eller att jag har en regel på bordet som ställer hastigheten för varje scen?
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Robin Rignell skrev:Hmm! Så du menar att om jag ställer in fadetimern och speed så snabbt det går på varje scen, så borde scannrarna byta färg direkt? Eller har jag fel för mig?
Ja. beror hur du har programerat oxo
-
Robin Rignell
- Rookie

Okej! Något speciellt man ska tänka på när man programerar?
- Gustaf Gagge
- PAR-56

- Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden - Ort: Stockholm
ja massor.Robin Rignell skrev:Okej! Något speciellt man ska tänka på när man programerar?
jag föreslår om du vill lära dig lite mer om ljus och ljusstyrning att du köper en bok som heter "grundläggande ljusteknik"
mycket bra bok och dessutom på svenska.
- PAR-64

vart hittar man den boken?
- Leif Baltazars
- PAR-64

- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Kontakt:
Enligt min bästa vän, GOOGLENiklas Elste skrev:vart hittar man den boken?
http://www.stagebook.com/ljusteknik/ljusteknik.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
-
Rikard Åberg
- PAR-30

- Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus
Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2 - Ort: Örnsköldsvik
Niklas Elste skrev:vart hittar man den boken?
på t ex bokus
http://www.bokus.com/b/9789197506502.ht ... 975065-0-8" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Nu är jag egentligen ljudlelle och kan inte så mycket om ljus, men på de flesta ljusbord väljer man väl "snap" eller "fade" på de olika kanalerna när man kör rörligt. På färghjulet vill man väl oftast ha "snap" så den byter läge direkt, eller... (om det inte är CMY-mix på armaturen, då kanske det är tvärtom)?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ingen som har frågat, vad är det för scanners?
Som sagt, på vissa scanners har du en kanal där du kan ställa hastigheten på tex pan/tilt och gobo/färg hjulsrörelser. På Martin Roboscan 812 tex kan man antingen skicka in ett värde via dmx eller låta dem köra så snabbt det går.
Ljusbordet är ju av en ganska enkel variant, så frågan är om det finns möjlighet att sätta vissa kanaler till "snap" och vissa till "fade".
Har du ingen manual att kika i? Har du samma problem när du styr dem direkt via bordet, eller är det bara när du styr dem via bordet och MIDI?
Som sagt, på vissa scanners har du en kanal där du kan ställa hastigheten på tex pan/tilt och gobo/färg hjulsrörelser. På Martin Roboscan 812 tex kan man antingen skicka in ett värde via dmx eller låta dem köra så snabbt det går.
Ljusbordet är ju av en ganska enkel variant, så frågan är om det finns möjlighet att sätta vissa kanaler till "snap" och vissa till "fade".
Har du ingen manual att kika i? Har du samma problem när du styr dem direkt via bordet, eller är det bara när du styr dem via bordet och MIDI?
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
Robin Rignell
- Rookie

Hej! Vi använder 3 st HQ Power AERON 250 och 1 st Showtec Scanmaster 3. Grejen är att jag inte har samma problem när jag styr dom manuellt via bordet. Då ändrar dom färg direkt! Jag är helt lost på detta. Det är iförsig inget stort problem, men det hade varit schysst om färgerna kunde bytas lite snyggare. / RobinJonas Larsson skrev:Ingen som har frågat, vad är det för scanners?
-
Robin Rignell
- Rookie

Cmy-mix? Kan du förklara det där?Hasse Queisser skrev:Nu är jag egentligen ljudlelle och kan inte så mycket om ljus, men på de flesta ljusbord väljer man väl "snap" eller "fade" på de olika kanalerna när man kör rörligt. På färghjulet vill man väl oftast ha "snap" så den byter läge direkt, eller... (om det inte är CMY-mix på armaturen, då kanske det är tvärtom)?
- Emil Brolin
- PAR-64

- Kontakt:
Står ju i topic!Jonas Larsson skrev:Ingen som har frågat, vad är det för scanners?
Hitta kanalen för speed på de där och se till att den är uppdrgen i alla moment när du programmerar, så ska det nog lösa sig..
-
Thomas Neumann
- PAR-30

- Kontakt:
CMY (Cyan, Magenta, Yellow) är ibland extra färger som finns i scanners eller movingheads.Robin Rignell skrev:Cmy-mix? Kan du förklara det där?Hasse Queisser skrev:Nu är jag egentligen ljudlelle och kan inte så mycket om ljus, men på de flesta ljusbord väljer man väl "snap" eller "fade" på de olika kanalerna när man kör rörligt. På färghjulet vill man väl oftast ha "snap" så den byter läge direkt, eller... (om det inte är CMY-mix på armaturen, då kanske det är tvärtom)?
Så som jag kanförstå så har du en fade tid på all din programmering.
Nu har jag inte vart inne i manualen och kollat. Men oftast så kan man sätta en "General fade time" när man startar programeringen.
Hittar ingen manual på nätet (efter en snabb googling). Så ta en titt i den efter "Fade times" eller titta under avsnittet "Midi" och se om du hittar något där.
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Jag måste vara blind.. Scanmaster 3 är ju ljusbordet !?Emil Brolin skrev:Står ju i topic!Jonas Larsson skrev:Ingen som har frågat, vad är det för scanners?
Men i vilket fall, eftersom det fungerar direkt från bordet måste ju ha något med MIDI delen att göra, någon inställning eller liknande.
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Emil Brolin
- PAR-64

- Kontakt:
Sorry, jag har hela tiden tänkt på Mojscan 3! Men problemen borde ju vara liknande