Salsaband utan trumset

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Salsaband utan trumset

Inlägg av Ian Delahorne »

Har fått en vad jag tror är salsaorkester (nåt latinamerikanskt är det i vart fall) till helgen. Lite intressant är att de inte har trumset, utan sättningen är:

Elbas
Timbales
Congas
Bongos
elpiano
2xTrp, 2xTrb
samt sång

Vad ska man tänka på när man kranar sånt här? Jag har ingen aning om hur det _ska_ låta och spotify har inget av den artisten. Fläskar man på med mer elbas för att täcka upp basförlusten av kagge, använder andra mic:ar på congas än småkondingar/57:or (typ Beyer M201, EV ND-308)? Och vad ska man mic:a Timbales med? Funkar det med e604:or, eller ska man tänka på annat då de spelar bl a genom att slå på sargen?

(Monitorönskningar på spanska blir också intressant...)
"This is the updated input list"

Mattias Vejdeland
PAR-20
PAR-20
Presentation: Nystartat ljud och ljusföretag på gotland

Re: Salsaband utan trumset

Inlägg av Mattias Vejdeland »

Lyssna på instrumenten innan du bestämmer mic om du aldrig har kört något liknande förut... själv nyttjar jag sm-57 eller AKG c1000s helt beroende på storlek av "slagyta" på instrumentet..

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.

Inlägg av Jakob Nilsson »

Timbales tycker jag låter bäst om de mickas upp med kondingar, efter som de innefattar olika typer av slagtekniker och spel på koklocka.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Jakob Nilsson skrev:Timbales tycker jag låter bäst om de mickas upp med kondingar, efter som de innefattar olika typer av slagtekniker och spel på koklocka.
Mickas upp hur med kondingar? Nära? En bit ifrån? Hade tänkt närmic:a med 2 e604:or och en konding på overhead.

Jag har rätt ont om tid för att få upp bandet och soundchecka eftersom det är en massa annat före, så jag har inte riktigt lyxen av att lyssna och sen välja mic. Vet inte heller hur det är med scennivåer, jag vill inbilla mig att det är tystare än rocknroll och man behöver inte närmic:a lika mycket men vem vet hur hårt de hamrar.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Då kan du mycket väl tro helt fel när det gäller ljudnivåer på scen. Det kan bli fruktansvärt starkt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

trots att man räknar till fyra har salsa har ingen betoning på 1/3 som vanlig pop/rock har utan drivs av elbasen på synkoperad 3 och 4.
den närbesläktade musikstilen/dansen merengue har däremot puls på alla fyra slagen och funkar som vanlig discomusik.

utöver elbasen så är claves-rytmen viktigast. lyckligtvis är det svårt att undvika att de hörs :)
sen finns det vanligen en mängd slagverk som är svårare att beskriva rytmiskt. även pianofigurerna är viktiga.

precis som Per säger kan de här banden bli mycket högljudda. Ha gärna limiters till hands för slagverket.
Har du tur får du ett musikaliskt, tajt band med tungt komp, snygga lines och bra melodier.
Har du otur får du ett band som vill ha massor av monitor, alla slår eller spelar så hårt de kan hela tiden och tre sångare som skriker sig hesa.

Lyssna på Celia Cruz för exempel på mer traditionell salsa och DLG för en modernare variant.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Per Johanson skrev:Då kan du mycket väl tro helt fel när det gäller ljudnivåer på scen. Det kan bli fruktansvärt starkt.
Artisten är Roberto Blades, och av vad jag har sett så är det rätt lite annan sång förutom honom. Och som du säger är claves svårt att hålla ur alla mic:ar. Har kollat in ett par youtubeklipp, och inser att det nog kan bli lite nivå till och från från timbales och blåset. Verkar luta åt närmic samt lite overhead för timbalisten. Återkommer med rapport :)

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Fanns ju lite på Myspace om du inte hittat något med dom/han...
http://www.myspace.com/robertoblades" onclick="window.open(this.href);return false;
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Sättning och micval blev:

Timbales: 2xe604 + 2 kinakonding OH + Kick DI
Bongos: SM57 + kinakonding för cowbell
Congas: 2xBeyer M201
Bas: Beyer M88
Keys: DI
2xtrumpet, 2xtrombon: SM57:or.z
3xkör, 1xlead: B58:or.

Över lag var det rätt skumt att mixa, men jag fick en hel del hjälp av bandet som förklarade hur det skulle låta. Det fanns nästan ingen lågbotten förutom när kicken användes (trumsynth, användes sparsamt), basen (sexsträngad) höll sig mest på de högre regionerna och den skulle inte vara lika mullig som en funk-elbas t ex. Viktigast av allt var den ena congatrumman, så den fanns i mängder. Fick inga problem med timbales heller.

Gällande nivån så var det inte så fruktansvärt starkt från scenen, men blåset var längst bak vilket bidrog lite, samt att basstärkaren var bara en liten combo och inte en 8x10. Jag hade inga problem att hålla mig under 100 på mixplats.

Skriv svar