Gamla EV bas-horn med extrem känslighet?
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

- Inlägg: 554
- Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
- Presentation: __________________________________________________
- Ort: Luleå
Gamla EV bas-horn med extrem känslighet?
Jag fick en liten flashback när jag såg dessa dubbelfemtonhorn till salu: http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?f=15&t=5189
De påminner starkt om en konstruktion som jag fick ritningar på i början av nittiotalet (av Audiatur, dåvarande Electro-Voice-distributör).
De hornen skulle ha en känslighet under 80Hz på 116dB @1W/1m...!
EV-elementen som rekommenderades hade en effekttålighet om 400W/st vilket skulle ge lådan ett teoretiskt maxtryck om 145dB kontinuerligt på 1m håll. De skulle tydligen vara värre både ljudmässigt som ljudtrycksmässigt än MTL4 (4x18") som då var i ropet.
En känslighet om 116dB i basen låter väl ändå lite för bra för att vara sant, även så här snart 20 år senare, eller...?
Jag köpte några beggade toppar av en snubbe som hade använt dessa bashorn, och enligt honom hade han spelat för 4.000 pers utomhus med två sådana dubbelfemton.
Någon som känner till något mer om dessa horn? Jag kom själv inte längre än att jag fick en offert från Holmberg Cases på bygge av lådorna. Sålde sedan iväg allt i PA-väg jag hade innan det blev någon mer investering. Ritningarna har jag inte kvar heller.
/M
De påminner starkt om en konstruktion som jag fick ritningar på i början av nittiotalet (av Audiatur, dåvarande Electro-Voice-distributör).
De hornen skulle ha en känslighet under 80Hz på 116dB @1W/1m...!
EV-elementen som rekommenderades hade en effekttålighet om 400W/st vilket skulle ge lådan ett teoretiskt maxtryck om 145dB kontinuerligt på 1m håll. De skulle tydligen vara värre både ljudmässigt som ljudtrycksmässigt än MTL4 (4x18") som då var i ropet.
En känslighet om 116dB i basen låter väl ändå lite för bra för att vara sant, även så här snart 20 år senare, eller...?
Jag köpte några beggade toppar av en snubbe som hade använt dessa bashorn, och enligt honom hade han spelat för 4.000 pers utomhus med två sådana dubbelfemton.
Någon som känner till något mer om dessa horn? Jag kom själv inte längre än att jag fick en offert från Holmberg Cases på bygge av lådorna. Sålde sedan iväg allt i PA-väg jag hade innan det blev någon mer investering. Ritningarna har jag inte kvar heller.
/M
_________________
T b a
T b a
- Leif Baltazars
- PAR-64

- Inlägg: 921
- Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Re: Gamla EV bas-horn med extrem känslighet?
Det är efter samma konstruktion/ritning som dessa är byggda! Jag tror han hette Leffe Westfall på Eagle Cases som byggde dessa åt Audiatur (Det var där kopplingen till Pelle Meyer finns). Jag hade själv 8 st enkel 15". Beträffande ljudtryck har jag inga siffror. Vet bara att vi körde 6 st utomhus och fick klagomål från ett bostadsområde 500 meter därifrån. Enligt hörsägen på denna tid var det bara EV element som gick att använda i dessa lådor. Alla andra element skulle få deformerad kon p g a lådornas utformning. Skrönorna gick om hur det blev bara skrot av andra tillverkares element.
Lådorna var bra till disco bl a. Dom skall användas liggande men alla använde dom ståendes för att det blev perfekt att stapla mid och top ovanpå. Då Pelle Meyer körde Style på dessa lådor så ruskade han om inredningen på de flesta Folkets Hus & Park. Sedan kom Pelle Meyer på dom så kallade Meyer skåpen. Fullrange lådor med inbyggda slutsteg. Vet att många blev imponerade av dessa när han bl a rattade Style på dessa. Han fasvände och trixade så att Sandelin/Ekman/Hamilton kunde gå framför högtalarna med micken, utan rundgång. Alla undrade hur det gick till.
På det glada 80-talet jobbade vi väldigt ofta runt om i F H & P tillsammans. Pelle Meyer var på mig flera gånger angående hur mina lådor kommit till då ritningarna "var hemliga". Äkta lådor har skarpa hörn och kanter, falska lådor (men byggda efter originalritning) har fasade hörn mm. Lådorna byggdes i superfin björklamell från boardfabriken i Ljusne. Borde finnas ett 20-tal runt om i Sverige. Vet ej hur många Pelle Meyer byggde.
Dubbel 15" lådorna byggdes efter samma ritning för att ägaren hade möjlighet att hantera dessa utan problem. Ursprunglige ägaren/byggaren av dessa två, som är till salu, var Stagesuond i Valbo, utanför Gävle. Jag köpte dessa av honom när firman lades ner. Kent Billebro köpte resten. Allt var nästan D.A.S. högtalare och slutsteg. Sedan lånade jag ut lådorna till nuvarande ägaren som satte i Bumper element. Dessa skjuter på riktigt bra. När nu han inte längre har plats för dessa slumpas dessa bort för elementkostnaden.
Lådorna var bra till disco bl a. Dom skall användas liggande men alla använde dom ståendes för att det blev perfekt att stapla mid och top ovanpå. Då Pelle Meyer körde Style på dessa lådor så ruskade han om inredningen på de flesta Folkets Hus & Park. Sedan kom Pelle Meyer på dom så kallade Meyer skåpen. Fullrange lådor med inbyggda slutsteg. Vet att många blev imponerade av dessa när han bl a rattade Style på dessa. Han fasvände och trixade så att Sandelin/Ekman/Hamilton kunde gå framför högtalarna med micken, utan rundgång. Alla undrade hur det gick till.
På det glada 80-talet jobbade vi väldigt ofta runt om i F H & P tillsammans. Pelle Meyer var på mig flera gånger angående hur mina lådor kommit till då ritningarna "var hemliga". Äkta lådor har skarpa hörn och kanter, falska lådor (men byggda efter originalritning) har fasade hörn mm. Lådorna byggdes i superfin björklamell från boardfabriken i Ljusne. Borde finnas ett 20-tal runt om i Sverige. Vet ej hur många Pelle Meyer byggde.
Dubbel 15" lådorna byggdes efter samma ritning för att ägaren hade möjlighet att hantera dessa utan problem. Ursprunglige ägaren/byggaren av dessa två, som är till salu, var Stagesuond i Valbo, utanför Gävle. Jag köpte dessa av honom när firman lades ner. Kent Billebro köpte resten. Allt var nästan D.A.S. högtalare och slutsteg. Sedan lånade jag ut lådorna till nuvarande ägaren som satte i Bumper element. Dessa skjuter på riktigt bra. När nu han inte längre har plats för dessa slumpas dessa bort för elementkostnaden.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
- Leif Baltazars
- PAR-64

- Inlägg: 921
- Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Re: Gamla EV bas-horn med extrem känslighet?
LÖST, moderator kan ta bort tråden. TACK!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

- Inlägg: 554
- Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
- Presentation: __________________________________________________
- Ort: Luleå
Re: Gamla EV bas-horn med extrem känslighet?
Varför ta bort denna tråd? Räcker det inte med att din säljes-annons tas bort?
Har fortfarande inte fått svar på alla mina frågor...
/M
Har fortfarande inte fått svar på alla mina frågor...
/M
_________________
T b a
T b a
- Leif Baltazars
- PAR-64

- Inlägg: 921
- Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Re: Gamla EV bas-horn med extrem känslighet?
Vilka frågor är inte besvarade?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
Re: Gamla EV bas-horn med extrem känslighet?
varför ta bort tråden?
Flest inlägg när den dör vinner!
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

- Inlägg: 554
- Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
- Presentation: __________________________________________________
- Ort: Luleå
Re: Gamla EV bas-horn med extrem känslighet?
Felformulerat av mig, en fråga var det som var obesvarad:Leif Baltazars skrev:Vilka frågor är inte besvarade?
/MDe hornen skulle ha en känslighet under 80Hz på 116dB @1W/1m...!
...
En känslighet om 116dB i basen låter väl ändå lite för bra för att vara sant, även så här snart 20 år senare, eller...?
_________________
T b a
T b a
- Leif Baltazars
- PAR-64

- Inlägg: 921
- Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Re: Gamla EV bas-horn med extrem känslighet?
Har inte mätt hornen, men det är inte otroligt om siffran skulle ligga i närheten!
Bästa svaret får du nog här:
Meyer Produktion AB, Pelle
Telefon:
08-720 78 12
Postadress
Timmermansgatan 22
118 55 Stockholm
Bästa svaret får du nog här:
Meyer Produktion AB, Pelle
Telefon:
08-720 78 12
Postadress
Timmermansgatan 22
118 55 Stockholm
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Inlägg: 240
- Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Gamla EV bas-horn med extrem känslighet?
Låter inte helt omöjligt även om jag också tycker att det verkar lite mycket, men det är å andra sidan ganska stora horn.Magnus Gustafsson skrev: En känslighet om 116dB i basen låter väl ändå lite för bra för att vara sant, även så här snart 20 år senare, eller...?
/M
Jämför Martin Audio's ASX: max SPL 152 dB på 1m, men det 21 tums elementet klarar å andra sidan en peak effekt på 10000W.
Jocke Hammar
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst

