15" baselement

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Per-Axel Gustafson
Rookie
Rookie

15" baselement

Inlägg av Per-Axel Gustafson »

Hej alla!

Det här är mitt första inlägg på forumet som jag har följt en tid.

Jag har idag två snickeribyggda dubbel-15" baslådor laddade med JBL 2226H.
De är snart 20 år gamla men är välskötta och i allmänt bra skick. Jag funderar nu på att uppdatera lådorna med nya element. Är det någon som kan rekommendera ett bra element som är är bättre än de befintliga JBL-elementen? Jag är nöjd med de egenskaper lådorna har nu men tror mig kunna få ut ett antal dB mer med nya element. Tror ni på idén eller skall jag behålla lådorna som de är? Jag har bra koll på hur en basreflexlåda beräknas så att stämma om lådorna (om det behövs) fixar jag.

Lådorna är 220 liter och basreflexen är idag stämd till 40Hz.

Tack på förhand!

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Är lådan byggd för ett 2226H element så har jag svårt att tro att du skulle få ut mer tryck med andra element. Testa istället att kona om elementen, eller köp nya (likadana) och testa.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.

Inlägg av Mikael Hedman »

Finns många sätt att få en befintlig låda att spela högre genom att jobba med lådan! Portarnas längd, area och utforming, samt insidan och utsidan på lådan. Tex en slotport är ganska värdelös ut SPL synpungt, tungjobbat och inte speciellt effektiv, runda portar fungerar mycket bättre, typ aeroport, bara det ger säkert ett par db!

Skriv svar