bra studiomonitorer?...

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

bra studiomonitorer?...

Inlägg av Andres Ceron »

Jag är ute efter att köpa ett par studiomonitorer (aktiva såklart) helst inte över 2000kr, kan gå över lite med ungefär 300-400kr men inte mer.

Jag har kollat lite på:
Fostex PM-04 - http://www.thomann.de/se/fostex_pm04.htm
ESI Near05 - http://www.thomann.de/se/esi_near05_akt ... nitore.htm
M-Audio AV40 - http://www.thomann.de/se/maudio_av40_studiophile.htm

Vilka av dessa skulle ni rekommendera och vilka andra studiomonitor tycker ni är bra eller bättre för samma prisklass..
Öppen för förslag. Olika hemsidor man kan kolla på förutom 4sound och musikbörsen oh jam?..

Tack!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Har haft ett par ESI nEar, de bröt tystnaden ungefär, diskanten är en katastrof om de hamnar fel i höjdled. Rekommenderar hellre att du sparar och skaffar ett par Genelec 8020, jag skaffade ett par såna och de låter mycket bättre.

Edit: använde aldrig nEar till seriös mixning (förutom som närfält på ett gig, varefter de blev stulna) utan hade de på mitt arbetsrum för musik.
Senast redigerad av 1 Ian Delahorne, redigerad totalt 0 gånger.
"This is the updated input list"

Christoffer Malmqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 23:10
Presentation: En ljudtekniker med bakgrund i musiklivet, har sysslat med radio, tv och studio. Men har nu funnit lugnet i livetekniken.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Malmqvist »

Event alp5 kan jag tipsa om.

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

tro det eller ej.. Men Behringers studiomonitorer är tammefanimej bra! Dom låter väldigt lika Genelec´s svindyra monitorer.

Jag har själv provat och letat efter bra monitorer och alla som jag pratat med säger att Behringers monitorer är underbara!

Väldigt bra botten, tydliga i alla detaljer, ingen mid som skär i öronen...
Så du får nog inte bättre monitorer för ett bättre pris än dom.
Senast redigerad av 1 Toiva Savolainen, redigerad totalt 0 gånger.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Gällande Fostex PM-04.

Jag har i min studio just nu Fostex PM-2, en större model än dom du tittat på, men jag är inte helt vän med dom.

Tänk dej en grafisk EQ, då låter dom som en ledsen mun på EQ'n.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Malmqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 23:10
Presentation: En ljudtekniker med bakgrund i musiklivet, har sysslat med radio, tv och studio. Men har nu funnit lugnet i livetekniken.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Malmqvist »

alp5 är riktigt ärliga.. om man säger det. och så är det ett märke som även gör större monitorer som finns i flera studior. Jag är iaf nöjd med mitt köp.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: bra studiomonitorer?...

Inlägg av Mikael Thieme »

Andres Ceron skrev:vilka andra studiomonitor tycker ni är bra eller bättre för samma prisklass..
Om jag bara hade 2000 kr att handla högtalare för skulle jag för min del inte stirra mig blind på just aktiva. You can't get something for nothing. På Blocket finns just nu ett par Alesis Monitor One tillsammans med en Proton förstärkare för 2000 spänn tillsammans, det skulle bli mitt val i den prisklassen.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster