Spl... vad säger detta värde igentligen?
- Svante Gustafsson
- PAR-46

- Inlägg: 307
- Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
- Presentation: www.supersound.se
Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang! - Ort: Falköping
- Kontakt:
Spl... vad säger detta värde igentligen?
kollar runt på aktivt pa. då jag kommer ha svårt att få saker demade undrar jag hur mycket man kan förlita sig på Spl värdet?
spelar tex en aktiv 18" baslåda med Spl 130 . dubbelt så högt som en annan 18" med Spl 127, osv. hur testas värdet .. och varför skriver inte alla ut värdet?
spelar tex en aktiv 18" baslåda med Spl 130 . dubbelt så högt som en annan 18" med Spl 127, osv. hur testas värdet .. och varför skriver inte alla ut värdet?
-
Patrik Albin
- PAR-20

- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30
för det första finns det olika sätt ange spl, tex kontinuerligt, peak, max, musik ... och sedan finns det nog en hel del "glädjemätande" speciellt bland billigare produkter, så man får nog dels kontrollera att det är på likartat sätt angivna värden man jämför och dels ta angiva värden med viss skepsis - eller hur?
fast jag är ingen expert utan vill egentligen bara ha bekräftat den åsikt jag succesivt format, så vänta på nästa inlägg!
fast jag är ingen expert utan vill egentligen bara ha bekräftat den åsikt jag succesivt format, så vänta på nästa inlägg!
- Mikael Hedman
- PAR-36

- Inlägg: 256
- Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
- Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
- Ort: Sundsvall
SPL bruka mätas på 1m, finns olika värden, kontinuerligt och peak. Du har helt rätt angående att den på 130db spelar dubbelt så högt! Det är samma sak som 2st som spelar 127dB (teoretiskt) men om du börjar stacka högtalarna så tjänar du mer än SPL, dom brukar även gå djupare ner i frekvens också!
Testas troligtvis med en mic, men eftersom resultatet inte talar om vilken frekvens det är mätt vid så är det ett ganska värdelöst mätvärde!
Eftersom det är en bas så vill du ju helst att den spelar 130dB vid ca 50hZ men mätvärdet kanske är 130dB vid 250hz! Vilket du troligtvis inte vill spela med din 18" sub! Så stirra dig inte blind på detta värde!
Testas troligtvis med en mic, men eftersom resultatet inte talar om vilken frekvens det är mätt vid så är det ett ganska värdelöst mätvärde!
Eftersom det är en bas så vill du ju helst att den spelar 130dB vid ca 50hZ men mätvärdet kanske är 130dB vid 250hz! Vilket du troligtvis inte vill spela med din 18" sub! Så stirra dig inte blind på detta värde!
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Bara för att klargöra:
Den som spelar 3 dB starkare utstrålar förvisso dubblet så mycket energi, men du kommer absolut inte uppfatta det som dubbelt så starkt. För det krävs någonstans i häradet av 10 dB. 1 dB är den minsta skillnad en människa normalt sett kan det uppfatta.
Den som spelar 3 dB starkare utstrålar förvisso dubblet så mycket energi, men du kommer absolut inte uppfatta det som dubbelt så starkt. För det krävs någonstans i häradet av 10 dB. 1 dB är den minsta skillnad en människa normalt sett kan det uppfatta.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Johan Karlström
- PAR-20

- Inlägg: 47
- Blev medlem: lör 16 aug 2008, 19:14
- Lars Magnus Johansson
- PAR-30

- Inlägg: 110
- Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
- Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
- Ort: Piteå
- Kontakt:
-
Jacob Thulesius
- PAR-20

- Inlägg: 91
- Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
- Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
- Ort: Lund
- Kontakt:
Nämvärt är att människans hörsel verkligen inte är linjär och precis som Per Johansson skriver krävs det mer än en fördubbling av energin för att vi ska uppfatta det som dubbelt så högt.. dessutom beror det på mer än den utstrålande energin.. Faktorer som individuella skillnader och erfarenheter spelar roll
- Svante Gustafsson
- PAR-46

- Inlägg: 307
- Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
- Presentation: www.supersound.se
Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang! - Ort: Falköping
- Kontakt:
så om du vill gämföra två olika basar och bara har värden att gå på. vad ska man titta på?
ps. du kan inte få dom demade
ps. du kan inte få dom demade
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Inlägg: 585
- Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
- Ort: Stockholm, numera.
- Kontakt:
Då ska du köpa den som du kan få höra, och som tillfredställer din önskan om ljudkvalitet.
Jag skulle aldrig lägga pengar på en högtalare jag inte hört, om det inte var både lite pengar och trivialt problem som högtalaren skulle lösa.
Jag skulle aldrig lägga pengar på en högtalare jag inte hört, om det inte var både lite pengar och trivialt problem som högtalaren skulle lösa.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
- Mikael Hedman
- PAR-36

- Inlägg: 256
- Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
- Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
- Ort: Sundsvall
-
Patrik Albin
- PAR-20

- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30
Pröva 8 st Thomann Pro 218
http://www.thomann.de/se/the_box_pro_tp2181600_mkii.htm
drivna av 8 st Thomann Proline 3000
http://www.thomann.de/se/tamp_proline_3000.htm
Lite gammeldags och tungt (1.25 ton) men bra ljud opch mkt bang for the buck (125.000 kr) samt fin "stage-presence" om man arrangerar dem som 2 st 8x18riggar!
De låter bra utan provlyssning!!!!!!
http://www.thomann.de/se/the_box_pro_tp2181600_mkii.htm
drivna av 8 st Thomann Proline 3000
http://www.thomann.de/se/tamp_proline_3000.htm
Lite gammeldags och tungt (1.25 ton) men bra ljud opch mkt bang for the buck (125.000 kr) samt fin "stage-presence" om man arrangerar dem som 2 st 8x18riggar!
De låter bra utan provlyssning!!!!!!
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
-
Patrik Albin
- PAR-20

- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30
- Svante Gustafsson
- PAR-46

- Inlägg: 307
- Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
- Presentation: www.supersound.se
Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang! - Ort: Falköping
- Kontakt:
jag skulle gärna få tipps på bang of the buck av thomanns aktiva basar:
http://www.thomann.de/se/aktiv_baslada.html
det jag letar efter är EN enkel 15" eller 18" (kombineras med 2st längre fram)
ska kombineras med två st 12" eller 15" aktiva toppar
http://www.thomann.de/se/aktiv_baslada.html
det jag letar efter är EN enkel 15" eller 18" (kombineras med 2st längre fram)
ska kombineras med två st 12" eller 15" aktiva toppar
- Jonathan Olsson
- PAR-36

- Inlägg: 289
- Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
Om du verkligen inte kan lyssna på dem, och det inte finns någon du känner/litar på som har hört dem har du bara främmande människor kvar att ta råd från. Läs så mycket recensioner du kan, eller så beställer du bara hem det du vill ha och skickar tillbaka eller säljer på blocket om det inte funkar.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde
Adapt AB
Site manager Skövde
Adapt AB
- Svante Gustafsson
- PAR-46

- Inlägg: 307
- Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
- Presentation: www.supersound.se
Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang! - Ort: Falköping
- Kontakt:
har ni några aktiva basar i skövde för demo kanske?Jonathan Olsson skrev:Om du verkligen inte kan lyssna på dem, och det inte finns någon du känner/litar på som har hört dem har du bara främmande människor kvar att ta råd från. Läs så mycket recensioner du kan, eller så beställer du bara hem det du vill ha och skickar tillbaka eller säljer på blocket om det inte funkar.
- Jonathan Olsson
- PAR-36

- Inlägg: 289
- Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
Det blir litet OT i den här tråden, men mitt första svar är att det beror på det enskilda rummet. I en fast installation i en "mindre" lokal typ liten rockklubb tycker jag att man kan kosta på sig att laborera med olika placeringar på ganska oortodoxa sätt. I en så stor lokal att man kan antingen försumma eller åtminstone bry sig mindre om rummets inverkan på publikplats (även utomhus alltså) ger ofta någon form av linje-array längs scenkanten störst möjlighet till jämn utbredning med så få hotspots och döda punkter som möjligt. Variabler att laborera med är linjens bredd, avståndet mellan varje högtalare, linjens eventuella kurvning och/eller gruppvisa delay. En hel del finns att läsa på nätet om man söker på exempelvis bass steering eller bass arrays.Patrik Albin skrev:Hur riggar jag bäst 8 st 218 då?
För att prova olika konfigurationer och "se" vad som händer kan man med fördel leka litet med något simulerings-/predikeringsprogram, exempelvis MAPP Online eller EASE Online.
- Svante Gustafsson
- PAR-46

- Inlägg: 307
- Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
- Presentation: www.supersound.se
Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang! - Ort: Falköping
- Kontakt:
vad är det för prisbild på dessa? finns det beg till salu?Jonathan Olsson skrev:Har ett gäng Ev SbA760 om det är intressant?
- Jonathan Olsson
- PAR-36

- Inlägg: 289
- Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster
