Bas element
- Gustaf Berwebrink
- PAR-30

- Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
- Kontakt:
Bas element
Tja!!!
Jag har nu tagit steget ut och blivit ljud och ljustekniker "vit".
Så jag har börjat investerat men fastnat.
Jag tänkte bygga ett par enkel 18" men vet inte vilka element som "gäller".
Jag vill ha kvalitet för rimliga pengar. Jag fick tips att köpa rcf, ev eller jbl. De kanske är ledande men jag undrar finns det fler som är bättre och hur kollar man att elementet är bra?
Kanske lite rörigt men hoppas ni förstår!
Tack på förhand!
Jag har nu tagit steget ut och blivit ljud och ljustekniker "vit".
Så jag har börjat investerat men fastnat.
Jag tänkte bygga ett par enkel 18" men vet inte vilka element som "gäller".
Jag vill ha kvalitet för rimliga pengar. Jag fick tips att köpa rcf, ev eller jbl. De kanske är ledande men jag undrar finns det fler som är bättre och hur kollar man att elementet är bra?
Kanske lite rörigt men hoppas ni förstår!
Tack på förhand!
Glödande blinders
-
Henrik Källsson
- PAR-20

Hej.
Precision Devices har bra element som har blivit standard ute på kontinenten
http://www.precision-devices.com/Search ... es&type=18
Precision Devices har bra element som har blivit standard ute på kontinenten
http://www.precision-devices.com/Search ... es&type=18
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Kontakt:
Ciare!
Hoj hoj!
Italienska Ciare göra lätta, snabba och välljudande element.
Används bl.a. av Meyer!
Jag har 2x18´basar med Ciare som skjuter på duktigt. Kostar in skjortan heller.
Har dock ingen ritning. Kanske kan fixa.
Mors!
Italienska Ciare göra lätta, snabba och välljudande element.
Används bl.a. av Meyer!
Jag har 2x18´basar med Ciare som skjuter på duktigt. Kostar in skjortan heller.
Har dock ingen ritning. Kanske kan fixa.
Mors!
We make good music sound great!
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Henrik Elamson
- PAR-20

- Kontakt:
Nej, Meyer Sound har egen tillverkning av element. Ciare har alldeles för stora kvalitetsskillnader för att kunna accepteras i en sådan produkt.Italienska Ciare göra lätta, snabba och välljudande element.
Används bl.a. av Meyer!
Som inbiten Meyer Sound användare tycker jag dock att både JBL 2242 samt B&C 18NW100 är mycket bra 18" element för just subbar. Pålitliga, hållbara och låter riktigt bra så länge man laddar med tillräcklig effekt.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Magnus Lindh
- PAR-20

- Kontakt:
- Gustaf Berwebrink
- PAR-30

- Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
- Kontakt:
- Gustaf Berwebrink
- PAR-30

- Kontakt:
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Kontakt:
Ciare!
Hmmm, det där med Ciare får jag nog kolla upp, undrar var jag hört/läst det nånstans.....
We make good music sound great!
- Mikael Hedman
- PAR-36

- Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ciare har haft tillverkning åt Mayer, men Ciare sålde endast delar, sluttillverkningen skedde i USA där Meyer satt på en dammkåpa och fyllde på med "Ferro fluid" hur jag nu ska översätta det!
Det var den infon jag fick av Ciare när jag jagade info om lite element! Men det kanske bara gällde dom elementen jag har!
- Henrik Elamson
- PAR-20

- Kontakt:
Meyer Sound har använt motorer från ett flertal olika tillverkare genom åren, b la Yamaha och Radian men säkert även Ciare vid något tillfälle, och sedan moddat dem. Mer eller mindre alla högtalarfabrikat använder element från någon av de fåtal fabriker i världen som tillverkar högtalarelement. Vid rätt kvantitet är det "bara" att speca och välja vilket fabrikat det ska stå på.
Sedan mitten av 90-talet har dock Meyer Sound egen tillverkning av element enbart avsedd för deras egna produkter, något som visar sig vara ganska ovanligt när man börjar forska. Anledningen var att elementen från fristående tillverkare hade för stora kvalitetsskillnader mellan olika exemplar. Meyers relativt höga pris grundar sig till viss del på att dem mäter varje låda de skeppar för att kunna garantera att alla system låter likadant.
Sedan mitten av 90-talet har dock Meyer Sound egen tillverkning av element enbart avsedd för deras egna produkter, något som visar sig vara ganska ovanligt när man börjar forska. Anledningen var att elementen från fristående tillverkare hade för stora kvalitetsskillnader mellan olika exemplar. Meyers relativt höga pris grundar sig till viss del på att dem mäter varje låda de skeppar för att kunna garantera att alla system låter likadant.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
- Nicke Löfgren
- PAR-64

Är inte det ett "äkta" budget märke? Finns det resevdelar till dom överhuvudtagetGustaf Berwebrink skrev:Efter att ha kollat runt lite på forumet så har jag märkt att P.Audio fått positiv kritik. Är det någon som skulle föredra något P.Audio element.
Som jag skrev innan så kör jag mest publik upp till 300 pers.
Tack på förhand!
- Henrik Elamson
- PAR-20

- Kontakt:
d&b är precis som Meyer och L´acoustics ett sådant märke som har koll på detta och därmed har mitt förtroende. d&b hade ju lite problem i början med just att olika lådor lät olika och höll olika bra. De löste det ganska snabbt och anledningen kan vi nog läsa i Johannes inlägg.
Vi kapade Gustafs tråd lite här men det känns som om vi adresserar en viktig fråga i alla fall. Nästintill alla elementtillverkare har variationer inom sin produktion, både mellan modeller och mellan individuella produkter.
Om man ska bygga själv, brukar det trots allt löna sig att köpa kvalitetsprodukter, då är oftast dessa variationer minimerade.
Att bygga högtalare är svårt, att bygga något annat än subbar och få ett konsistent resultat skulle jag inte ens önska min värsta fiende. Subbar är en lite annan femma även om det är svårt att få till det så där bra som man vill ha det.
Om man ska bygga subbar själv kan det vara värt att kolla in LAB-sub projektet på PSW, http://www.prosoundweb.com/article/lsp_ ... _and_more/
Den eminente Tom Danley har gjort grundkonstruktionen till en sub som är stor och tung men knäcker vilken 2x18" som helst. Värt att notera är att den är laddad med 2 st Eminence 12" element för ca 1000 kr styck. Det går m a o att bygga ganska fantastiska saker för billiga pengar om man bara gör lite research.
Vi kapade Gustafs tråd lite här men det känns som om vi adresserar en viktig fråga i alla fall. Nästintill alla elementtillverkare har variationer inom sin produktion, både mellan modeller och mellan individuella produkter.
Om man ska bygga själv, brukar det trots allt löna sig att köpa kvalitetsprodukter, då är oftast dessa variationer minimerade.
Att bygga högtalare är svårt, att bygga något annat än subbar och få ett konsistent resultat skulle jag inte ens önska min värsta fiende. Subbar är en lite annan femma även om det är svårt att få till det så där bra som man vill ha det.
Om man ska bygga subbar själv kan det vara värt att kolla in LAB-sub projektet på PSW, http://www.prosoundweb.com/article/lsp_ ... _and_more/
Den eminente Tom Danley har gjort grundkonstruktionen till en sub som är stor och tung men knäcker vilken 2x18" som helst. Värt att notera är att den är laddad med 2 st Eminence 12" element för ca 1000 kr styck. Det går m a o att bygga ganska fantastiska saker för billiga pengar om man bara gör lite research.
- Gustaf Berwebrink
- PAR-30

- Kontakt:
Men är det så farligt om det inte finns?Nicke Löfgren skrev:Är inte det ett "äkta" budget märke? Finns det resevdelar till dom överhuvudtagetGustaf Berwebrink skrev:Efter att ha kollat runt lite på forumet så har jag märkt att P.Audio fått positiv kritik. Är det någon som skulle föredra något P.Audio element.
Som jag skrev innan så kör jag mest publik upp till 300 pers.
Tack på förhand!
Jag menar elementen kostar ju hälften av vad ett RCF kostar ungefär. Man brukar ju få vad man betalar för men jag funderar ändå på sånna.
Sen började jag fundera på 15".
Ska jag lägga ner de tankarna eller hålla kvar dem?
Läste nämligen på en sida att man vill gå ner i prisklass så kan man gå ner en storlek för att inte tappa ljudet, istället för att byta till billigare märke.
Det är nämligen så att om jag kör band över 300 pers så hyr jag in. Just nu hyr jag in jämt men jag vill komma loss från den fällan. det finns ju inga pengar att hämta om allt går till hyra av grejjer.
Glödande blinders
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Gustaf Berwebrink
- PAR-30

- Kontakt:
-
Robban Markusson
- PAR-20

P. Audio tillverkade förr element bara på oem basis. Dvs det sitter P.audio element i många färdigbyggda lådor på marknaden. Så nog funkar dom alla gånger om det är mest ljud per krona man vill åt och inte är märkesfixerad.
Det finns reservdels membran till drivers o dylikt. Om det finns omkonings satser till basar vet jag ej, men elementen är ju så billiga så det kvittar väl....?
Det finns reservdels membran till drivers o dylikt. Om det finns omkonings satser till basar vet jag ej, men elementen är ju så billiga så det kvittar väl....?
- Gustaf Berwebrink
- PAR-30

- Kontakt: