hur går detta ihop?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johan Jacobsen
Rookie
Rookie

hur går detta ihop?

Inlägg av Johan Jacobsen »

http://www.blocket.se/vi/18617981.htm?ca=11_s

som sagt jag är litte nyfiken på hur dett går ihop alltså 630 högtalare spelar jo inte i 8 eller 4 ohm eller?.

jag har i alla spelat skiver på ett ställe med sådant tak o ljudet va helt ok
det systemmet drevs bara med två steg ett till taket o ett til bas

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Ohms lag

Inlägg av Johannes Nordgren »

Ohms lag råder.

Seriekoppla 2st 4ohms-element så blir resultatet 8ohm
Parallellkoppla sedan 2st slingor med 2st seriekopplade element i varje slinga.

Varje slinga har resistansen 8ohm.

När du parallellkopplar 2st laster på 8ohm blir den totala resistansen 4ohm.

Och så kan man hålla på rätt länge.
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Det absurda med annonsen är att JBN Sound Ceiling (som produkten heter. Det finns bara en. Om man inte räknar Bose, som är små distribuerade öar av samma såsighet) är byggt för att kunna ha ett dansgolv som inte stör.

Och så tycker DJ's att basen suger, så man ställer dit två baslådor. Resultatet är att hela idén blir meningslös, eftersom man nu plötsligt har punktljudkällor istället för en riktad vektor ur taket. Till råga på allt så gör man det i lågfrekvensområdet, där sannolikheten för stompenetration är något högre..

Man kan alltså betrakta systemet som en tvådimensionell line array (area array?) men långt ifrån perfekt, eftersom det blir uppenbara problem att skapa diskanthögtalare i två dimensioner på ett sätt som inte ger intraradiatorgap överstigande våglängden vid övre gränsfrekvens.

Låter ganska rejält illa. Är möjligen OK för användningsområdet "nattklubb på konferenshotell" och då på sånt som mogen ungdom lyssnar och raggar till, men inte på "modern dansmusik" (som jag i det här fallet definierar som "allt efter 1970 utom dansband och schlager").
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ja det låter si och så. Bandbredden är inte den bästa, tror att dom går upp till 14k sen dalar det regält
Finns även en modell "plattor" med 4st 10" för bättre bas.

Men själva ideen är ju klockren om man har typ dansgolvet nära restaurangen, det blir typ tyst 2m från dansgolvet

Varje modulär på 72ohm som parallel kopplas 10 och 10 som i tur parallel kopplas till ca 3,6ohm

Killen som har patent på dett är från Övik så jag har varit med "sett och hört" utvecklingen av detta.

Jag tror att jag har skrivit om hans projekt i en tidigare tråd bla, en ishall i spanien som har en bas vägg med typ 2000basar eller nått sånt

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Nicke Löfgren skrev:Ja det låter si och så. Bandbredden är inte den bästa, tror att dom går upp till 14k sen dalar det regält
Tja, lirar det rakt upp till 14 k så är det mer diskant än i de många PA-lådor från väldigt etablerade tillverkare. Dessvärre betyder ju inte frekvensomfånget allt för hur trevligt en högtalare låter. :)
Nicke Löfgren skrev:Killen som har patent på dett är från Övik så jag har varit med "sett och hört" utvecklingen av detta.
Somliga utmaningar kräver kompromisslösningar, jag är säker på att ljudtak (och det har funnits många varianter på temat genom tiderna) inte är helt uträknade än. Men något som fascinerar mig är hur pass generella patentansökningar som faktiskt beviljas, åtminstone i ljudvärlden. Apropå att montera flera konelement i en grund låda så finns faktiskt (minst) ett svenskt patent på just det sedan tidigare, härstammande från uppsalatrakten. Såvitt jag minns handlade det iofs om dipollåda, men patentet beskrev inte någon mer utförlig teknik än, i stora drag, att montera många konelement i en grund dipollåda.

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

hur går...

Inlägg av Rolf Sirak »

Om det där med tyst i baren..
En anekdot ang ljudbilden.

Spelade som dj prremiären på jbn taket i Sollefteå FH, Hullsta gård,
och efter en timmes spelande fick Rino som chefade den kvällen hämta
den vanliga ljudriggen för publiken klagade...

Fast inte på ljudet på dansgolvet utan för att det var tyst runt om i rest
o bar. Publiken visste inte hur dom skulle ragga när dom inte kunde stå
och skrika varandra i öronen..

True story...

lev å må
hälsningar riffo
www.riffo.se

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

I Gävle har detta ljudtak installerats på två ställen genom åren. I båda fallen av den anledningen att grannarna upplevde discomusiken som störande. När taken monterades blev det frid och fröjd. Tyvärr svek publiken då det inte blev något tryck i lokalen. Ägarna började klämma in mera "vanliga" lådor för att skapa stämning, varpå grannarna började klaga igen...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

haha var också på folkets hus här i Sollefteå då dom skulle testa det där men det vart aldrig nån hit alls, och inge tryck som fler sagt

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jag har själv varit på stället som säljer just det här taket och kan säga att det låter bra för att vara ett dansgolv :-) Taket på just det här stället fyller lokalen med en lägre volym när man inte står just på dansgolvet men det är för att det satt plattor över mer än själva dansgolvet om jag inte minns fel, var inte världens enklaste lokal att placera högtalare i för dansgolvet.

Skriv svar