Hjälp med val av aktivt system

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Hjälp med val av aktivt system

Inlägg av Ludvig Uppman »

Jag håller på att "möblera" om i arsenalen och vill lämna böket med stor stegvagn, massa kablar och onda ryggar och gå över till aktiva högtalare.

Utmaningen, det som de presumtivt ska ersätta är en rigg med aktivt delade Lab. SS1300, par av community dubbel 15" basar och ett par 15" toppar.

Kanske bäst att jag förtydligar användningsområden:
De kommer att stå på discohyra, 90% till privatfester, så det borde även bli enklare att koppla in det aktiva systemet för Svensson.
Möjligtvis kommer de även att användas på mindre konserter.

De ska helst kunna jämföras med vad jag får nu utav två dubbel 15" med 15" toppar eller ge aningen mindre effekt då de nästan aldrig går på för fullt.

Tänkte mig fullrangelådor eller separat topp- och baslåda.
Vikt och storlek är ganska viktigt, att den ska vara lätt, litet och enkelt att transportera alltså.

Prisbild: runt 15 laxar för begagnat par, max 20.

VDJ använder JBL PRX525 i nästan alla sina kitt, skulle det kunna vara något?

Har hittat ett par Mackie SR1530 begagnat men i bra skick för 11 000. Bäst att rådfråga experterna först tänkte jag. Har någon erfarenhet av dessa?
Senast redigerad av 2 Ludvig Uppman, redigerad totalt 0 gång.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1392
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Ryggen!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Om du vill akta ryggen vet jag inte om dessa klumpar är det bästa alternativet. Jag tycker att de låter på gränsen till glaskross och att de för lådvolymen inte presterar vad man skulle vilja.

Inte ens som Dj-rigg hade jag kört dem.

Visst kan priset var ett argument som oftast men jag hade låtit bli.
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Ludvig Uppman »

Okej, är de alltså dåliga jämfört med andra alternativ i prisklassen; runt 15 000 begagnat? Något speciellt som rekommenderas?

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

RCF

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1392
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Rcf!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Rcf är ett bra exempel!

Jag tycker dock att t.ex. Electrovoice Zx5 spelar på riktigt bra! Då får du ju ett slutsteg trots allt.

Tycker dock inte att Rcf ART 525A är speciellt rolig. Beror lite på vad man ska ha det till.

Har du en masterEq eller dsp går det dock att trolla lite.
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Ludvig Uppman »

Fler tips?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster