LED UV Kannor

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

LED UV Kannor

Inlägg av Carl Breander »

Hej jag har hört att det skall finnas någon form utav LED UV Kannor?Någon som har koll på vilket märke som har tillvärkat dom.

MVH
Calle
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Har ett minne av att jag sett hos Bellalite men hittar det inte i katalogen nu, men du kan ju kolla själv om du inte redan gjort det, annars var det i någon annan stor katalog jag såg det men jag kan inte komma på någon annan stor katalog jag bläddrat i nyligen.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Starfelt har, fast det är en LED UV panel. http://www.starfelt.se/db/db.pl?sok=&id ... _vara.html
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Limelight har en ADJ LED UV i ett rejält P-56 (typ Source Four Par) chassi.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Nu när vi ändå pratar om den sortens armatur måste jag få fråga hur katten detta fungerar? Hade för mig att UV ljus använde sig av någon gas i lampan, hur funkar det med led? Eller är det bara en UV imitation? Reagerar UV färger i ljuset osv.?

Eller är det bara färgen på utsidan av lampan/leden som gör jobbet?

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Det enda som spelar roll är vilken våglängd det genererade ljuset har, inte hur det har skapats.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Kontakt:

Re:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Erik Arvidsson skrev:Nu när vi ändå pratar om den sortens armatur måste jag få fråga hur katten detta fungerar? Hade för mig att UV ljus använde sig av någon gas i lampan, hur funkar det med led? Eller är det bara en UV imitation? Reagerar UV färger i ljuset osv.?

Eller är det bara färgen på utsidan av lampan/leden som gör jobbet?
Vi satte upp just två st av de UV ledpaneler som nämns ovan. mycket besviken på uv effekten. så på frågan "reagerar UV färger i ljuset osv.?" så säger jag nej. och det är väl just vad man vill ha uv till :D

Ps. Förespråkar led förövrigt
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Kontakt:

Re: LED UV Kannor

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Intressant effekt det där. Lysrör genererar 365 nm nästan per definition vilket är mycket trevligt för att få saker att fluorescera. UV-lysdioder däremot kommer i allt mellan 340 till 400 nm, varvid 400 nm-dioder är de billigaste och därmed hamnar i de flesta grejer men fluorescerar också mycket sämre.

Om tillverkaren inte specar vilka dioder de använder, anta sämsta möjliga eller mät upp själv är mitt tips!

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Andreas Vinnberg skrev:Intressant effekt det där. Lysrör genererar 365 nm nästan per definition vilket är mycket trevligt för att få saker att fluorescera. UV-lysdioder däremot kommer i allt mellan 340 till 400 nm, varvid 400 nm-dioder är de billigaste och därmed hamnar i de flesta grejer men fluorescerar också mycket sämre.

Om tillverkaren inte specar vilka dioder de använder, anta sämsta möjliga eller mät upp själv är mitt tips!
vet du någon tillverkare som gör 365 nm LED paneler?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Svante Gustafsson skrev:vet du någon tillverkare som gör 365 nm LED paneler?
Tyvärr. Jag har letat men inte hittat någon. Bara specialficklampor för oss entusiaster samt CSI-folk :-)

Om du kan tänka dig en panel istället för en kanna så kan jag rekommendera denna:
http://www.limelight.nu/americandj/americandj.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - UV-panel 2040 kr + moms.
Visst, gjord i kina men de har iaf fattat att lysrör blir billigare om man vill ha 365 nm samt använt speglar och glas istället för alu-reflektorer och akrylplast då alu och akryl käkar UV.

EDIT: Jag riggade upp UV-panelerna här om dagen och de har inte alls någon glasruta utan plast. Dock fluorescerar den inte så min poäng kvarstår.

Skriv svar