Hej!
Har 6st installationshögtalare som behöver drivning och här kommer frågan.
Vill sätta dem på två olika kanaler d.v.s. 3st lådor per slinga. Lådorna är på 4ohm och på 175W. Som ni förstår ganska små. Typ en 6' och en diskant i dem.
Kan jag seriekoppla två stycken lådor och därmed få impedansen 8ohm och sen parallellkoppla med den sista på 4ohm och därmed få ner impedansen igen? eller måste man parallellkoppla två slingor med samma impedans??
Tacksam för snabbt svar!
Parallell- och seriekopplade högtalare!
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Inlägg: 1392
- Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
- Kontakt:
Parallell- och seriekopplade högtalare!
We make good music sound great!
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Inlägg: 1890
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
- Jonathan Olsson
- PAR-36

- Inlägg: 289
- Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Inlägg: 1392
- Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
- Kontakt:
just det ja
Just det ja, hade för mig att det var någon form av signalförlust och det framgår ju rätt tydligt nu, minnet kommer tillbaka från skolböckerna.
Tack ska ni ha, det blir troligtvis 4st 8ohm istället och då är jag ner på 4ohm med två slingor med två i varje.
Tack ska ni ha, det blir troligtvis 4st 8ohm istället och då är jag ner på 4ohm med två slingor med två i varje.
We make good music sound great!
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Inlägg: 1890
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster

