Per Johanson skrev:Är inte den här hästen död nu?
För att parafrasera Zappa: Nej, den luktar bara konstigt.
Jag tycker att det är fascinerande att folk vill dels 1) använda tveksamma transformatorer inköpta på Kjell när en av de bästa audiotraftillverkarna i världen finns i Norrtälje (och transformator inte alltid löser problemet) och 2) att man förespråkar Behringer som en icke-lösning på ett problem.
Vi kan sammanfatta tråden (och säkert ett par andra) med:
- Folk som designar laptops tänker inte alltid på brus i audiodelen när man ritar strömmatningen
- Det finns andra sorters brum än jordbrum, ex v sådan som uppstår i ljudkortet p g a felaktig design
- Jordlyftning av signalen är inte ett panacea mot brum, ej heller transformatorer. Dessa är snabbfixar på problem man behöver utreda vid senare tillfälle och inte när det är 5 minuter till ridå upp.
- Lyftning av skyddsjorden är livsfarligt, fel, och ska icke behövas.
- Är datorn kritisk så använd ett externt ljudkort av bra kvalité, och matar med fördel optiskt in i sitt mixerbord
- Har man inte råd med en laptop som inte brummar eller ett externt ljudkort så får man finna sig i att köra på batteri.
- Nobody ever got fired for buying IBM. (eller om det var JBL...)
Jag följer rätt många av de punkterna i min playbackrigg. IBM-laptop, externt Firewireljudkort som matar digitalmixern med optisk ADAT, lundahltrafar i DI-lådan när jag kör analogt. Inget brum eller brus någonsin.