High end trackspot fråga!

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

så får armaturen DMX-adress 1 när alla switcharna är på 0! Varför det är så? Det bara är så.
Nej, det är inte bara så. Det är faktiskt rättare att göra så. Den första siffran är 0. Inte 1. Det är ihopablandning av matte och numrering av saker att anta att saker börjar med 1. Saker börjar med 0. Åtminstone om man är lite lätt datorskadad...

DMX har faktiskt en kanal 0 också, men den är intimt förknippad med MARK/SPACE-sekvensen i början av varje kanalsekvenstransmission, och kan inte användas till något annat. Än. Det finns plats i standarden för att Göra Saker med 0 men inte så att det blir en vanlig kanal.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Nu är det ju inte så att det är svart/vitt som du gärna vill tro, Måns. Det beror också på armatur, vissa är 1-indexerade (SGM Galileo vill jag minnas), medan andra är 0-indexerade (SGM Victory). På SGM Flasher så är den 1-indexerad med pot:ar, fast om man ställer in 000 så betyder det adress 1. OSV.
Som bäddat för förvirring.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

DMX har faktiskt en kanal 0 också, men den är intimt förknippad med MARK/SPACE-sekvensen i början av varje kanalsekvenstransmission, och kan inte användas till något annat. Än. Det finns plats i standarden för att Göra Saker med 0 men inte så att det blir en vanlig kanal.
Det är helt sant, Måns, men eftersom du inte kan påverka den så är det egentligen inte intressant ur användarsynpunkt.

Vad jag menar är att det är lätt att ställa in fel adress på lampan eftersom att hela adresseringsidén med dip-switch bygger på att varje switch får ett värde när du ställer den i On-läge. I Off-läge har den inget värde och ska således inte räknas ihop för att få fram startadressen. Det blir förvillande när du med alla dip-switchar i läge Off ändå har värdet 1, logiken faller då.

I dagens läge så använder tillverkarna sig mer och mer av mjukvaruadressering i digitala menyer, då ser du klart och tydligt vilken adress din armatur har.

Clay Paky satte dit en liten display som räknade ihop summan i dip-switchen för adressering på sina armaturer, bara för att det skulle bli lättare för användaren.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

lätt är bra, och grymt bra med information på detta forum och så vidare och kunnigt folk även om man ibland kan få jäckligt mycke onödig inormation,haha

tack iaf för infon

mit problem e löst så länge jag fatta instruktionsboken hehe

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Mats: tack förresten för bra förklaring och bra info
Måns: du försöker väl kanske hjälpa men ofta blir det bara överkurs och förvirring då jag få inlägg från dig,haha

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

jag fick höra av en annan dj på plats med att det ej var dmx på dom där utan nått annat. Men alltså jag tittadelite snabbt under scansen, det står juh data in och ut ovanför xlr kontakterna sen finns det en gamma ful annan historia som jag tror är då man kör analogt, men det står juh ocksp i en ruta där under vid dip switcharna "dmx", så tror mankan dippa så det blir dmx. borde juh finnas på alla trackspot modeller endå? jags ka dit på fredag och byggla och progga påett nytt litet dmx bord åt dom, så hoppas det funkar:P

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Om det inte fungerar så hittade jag en gammal Lightwave kontroll i källaren till en av klubbarna här i staden.
Bilagor
Vet inget alls om den, hittade inte heller någon manual.
Vet inget alls om den, hittade inte heller någon manual.
IMGP2645.JPG (269.87 KiB) Visad 6396 gånger
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

styrning

pm:a pris

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

nu har jag kopplat och proggat trackspotarna och jag måste säga det var busenkelt. det hadde jag klarat utan instruktionsboken faktiskt. det står juh under exakt hur man gör och ska byggla. däremot ha jag ett problem:

scan ett lägger av efter ett tag. starta jag om dom så går den igen med dom andra men efter ett tag såslutar den bara att gå. skumt, borde ej va nå signal kabel fel då alla dom 3 som sitter efter första scanen funkar utmärkt och felfritt. nu ha jag gjort det väldigt enkelt genom att döpa alla till scanner ett så domalal gör samma sak då dom ska proggas, det vill säga alla adress dippar är på off! sen ha jag 5:an dip på on på persinality dipparna som är för dmx samt ettan och 2:an on som är för "lamp save mode". en sak jag dock ej ha fatta riktigt än är skillanden på low och high resolution , vilka mer funktioner få jag omjag kör high?? spela det nån större roll om jag kör high eller low?

nu ha jag förresten också en sån lightwawe kontroll i lager omnån behöver ha en:P hehe

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Inlägg av Magnus Lindgren »

Skillnaden på high och low resolution är 8 eller 16 bitars upplösning... 8 bitars blir rörelserna väldigt hackiga etc...
//Magnus

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

aha ja men då ska jag byggla om dom och köra på high iställe, men nån sa tididgare att det vart skillander på färg och gobohjul med och så vidare`?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Inlägg av Magnus Lindgren »

Stämmer att det påverkar färg och gobohjul med. Kör på high.
//Magnus

Skriv svar