D.A.S Toppar

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

D.A.S Toppar

Inlägg av Mikael Hedman »

Bytte in en anläggning idag, och i den så kom 4st D.A.S toppar, en ganska rolig historia! En 12" bas med en 2" driver monterad på, 2" spelar "med" 12"arens kon! Kan man skriva så?!?! Sitter även en passiv delning i lådan.

Dessa ska visst låta riktigt bra! Någon som har erfarenhet av dessa?
Något värde i dem?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Coaxialelement. 2" drivern har eget mebran och använder endast magneten ihop med 12" elementet. Filosofin bakom skapelsen var att allt ljud skulle komma från samma punkt.

Vill du ha mer info så kontakta Peter på Ljudimporten i Gävle. 026-107900. Han har krängt D.A.S. i 25-30 år och även utvecklat en del ihop med fabriken.

D.A.S. har alltid kostat en hel del pengar. Låter oftast väldigt bra med rätt låda och delning. Finns en del olika membran med olika karaktärer. Hade själv sådana lådor för 15-20 år sedan. Labbade lite med just 2". Dämpade domen lite med skum för att få mjukare ljud.

Om jag inte minns helt fel fanns 12" även med 1". Tror att det fanns även 8", 10", 12" och 15" med driver. CX serien, eller nåt sånt.

Jag hade en 40-50 D.A.S.-lådor som mest, och även slutsteg. D.A.S. P-1500. Riktiga bojsänken. Var väl inte världens renaste ljud, men strömstarka.

Tyvärr var spajorerna dåliga på att bygga lådor till sina element. Träet var för mjukt och dom flesta lådorna var sunkiga. Nu på senare år påstås det att dom blivit bättre. Vad hjälper det när det kommer modernare uppstickare med mera utvecklade element.

Lite kuriosa. D.A.S. som är ett spanskt företag fick lite huvudbry. Amerikanarna började att köpa membran till diskanter som bara den. Det var bara en sak. Det hade just inte sålts några diskanter till USA. Jänkarna kom på att membranen passade till JBL 0,75 och 0,77. Billigare och lät mycket bättre. :-)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Bild på skapelsen! :)
Googlade runt en sväng nu och verkar som dessa håller ett ganska högt värde fortfarande!

Är man helt ute och cycklar om man begär 3000;-/topp?
Bilagor
CX-22_back.jpg
CX-22_back.jpg (23.92 KiB) Visad 4693 gånger
CX-22_front.jpg
CX-22_front.jpg (21.24 KiB) Visad 4693 gånger

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Alltid svårt att sätta pris på begagnat. Bra grejor, men få vet vad det är. Går ju att bygga om till 2-vägs monitor. Det blir kanonljud. Prisideén är väl inte helt fel, men vad får man annars för samma peng.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 10:02
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Henrik Elamson »

"D.A.S. har alltid kostat en hel del pengar. Låter oftast väldigt bra med rätt låda och delning."

Eeeh? Eller var det precis tvärtom? På samtliga punkter. Billigt och helt OK, men vill man ha något riktigt bra får man nog kliva upp ett hack.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Henrik: ?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 10:02
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Henrik Elamson »

Jag menade ungefär som jag skrev :-)
Att påstå att ett märke som D.A.S kostar mycket pengar är väl att ta i. Jag tycker nog att de gör relativt prisvärda produkter, men att säga att de kostar mycket pengar eller låter särskilt bra är väl en överdrift. Tittar man i prislistan kostar ju framför allt deras löselement väldigt lite pengar.

Det är ju naturligtvis till viss del subjektiva åsikter, men jag tror att de flesta kan skriva under på att fritt val av Meyer Sound, L´acoustics och d&b både låter bättre och kostar mer pengar.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Henrik: Då menade du ungefär som jag skrev...
Tyvärr var spajorerna dåliga på att bygga lådor till sina element. Träet var för mjukt och dom flesta lådorna var sunkiga. Nu på senare år påstås det att dom blivit bättre. Vad hjälper det när det kommer modernare uppstickare med mera utvecklade element.
...att D.A.S. har kommit lite på efterkälken mot t ex dom du nämnde. 8)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 10:02
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Henrik Elamson »

.....och jag skrev dessutom ungefär som jag menade :-)

Det börjar bli krångligt det här.....
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster