CROWN XTi 4000

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Ola Nilsson
Rookie
Rookie

CROWN XTi 4000

Inlägg av Ola Nilsson »

Har någon erfarenhet av att importera själv från USA ?
Frakten kostar ju en del, moms i sverige och Tullavgift ?
Men kan man köpa TAX-free i USA ?

Ett slutsteg CROWN Xti 4000 kostar c:a 14000 SEK i Sverige och i staterna 6500 SEK !!!!!!
Kanske om man är på sem där, kan man ta hem en som souvenir och som handbagage :-)

/Ola

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ett coverband här uppe åket över och köpte 6st steg. Vart en tung resväska.

Kolla med No Comments, Peder heter han. Dra iväg ett mail å fråga hur han gjorde.

Det var enkelt minns jag att han sa, samt att han gjorde en grymt bra affär. Han köpte i en Musikaffär och gickrunt å dealade .-)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Re: CROWN XTi 4000

Inlägg av Mikael Thieme »

Ola Nilsson skrev:Men kan man köpa TAX-free i USA ?

Ett slutsteg CROWN Xti 4000 kostar c:a 14000 SEK i Sverige och i staterna 6500 SEK !!!!!!
Återbetalning av state sales tax i USA är borttaget för flera år sedan, vilket jag själv erfor när jag köpte en iPod i New York i våras och ville få återbetalt på flygplatsen. Amerikanska skatter gäller alltså, liksom svensk moms (25%) och tull (4,5% för produktkod 8518 40 89 10 dit slutsteg hör) tillkommer. Visst kan man gå på grönt och chansa men det finns säkert någon avskräckande straffavgift som kommer ifråga, om det inte blir åtal på grund av omfattningen (varornas värde).

Garantireparationer kan man rimligen se sig i månen efter, om man inte är beredd att åka över med steget i en icakasse till handlaren i USA igen.
Nätdelarna är kanske möjliga att enkelt koppla om till 230 V... eller inte. Jag gissar på inte.

Ska du köpa snålbilligt så håll dig åtminstone inom EU blir mitt råd.

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Kontakt:

Re: CROWN XTi 4000

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Mikael Thieme skrev: Nätdelarna är kanske möjliga att enkelt koppla om till 230 V... eller inte. Jag gissar på inte.
Om de inte har universell nätdel kör de nästan garanterat med en current doubler-koppling. Om du har en USA-modell och en EU-modell bredvid varandra kan du nog ganska lätt se skillnaden. Har du otur kör de med olika PCBer för USA och EU vilket kan innebära skrapa och brygga, men jänkarna gillar att dra kablar kors och tvärs i sina steg så det kan vara så enkelt som en flytta en eller två kablar från en pad till en annan.

Dock, är du osäker bör du följa Mikaels råd.

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!

Inlägg av Samuel Nielsen »

Det är inga problem att köra Itech 4000 från USA, dom har ju universiella nät delar, som själv känner av vad det är för spänning och frekvens.

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2

Inlägg av Rikard Åberg »

Ljudförstärkningsanläggningar har produktkod 8518 50 00 90 hos tullverket. Vilket ger tullavgift på 2%.

Själv skickade jag efter audixmikrofoner i våras, med frakt tull och moms så blev priset ca 40% billigare än att skicka efter från thomann.
Mikrofoner har 2,5% tullavgift.

Momsen kan du ju lyfta om du är momsregistrerad.

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2

Inlägg av Rikard Åberg »

jag såg just att tonfrekvensförstärkare har produktkod 8518 40 89 90 med 4,5% tullavgift.

undras vad som krävs för att det ska klassificeras som en ljudförstärkningsanläggning med lägre tullavgift som följd.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Min erfarenhet är att vårt kära tullverk har minimal eller ingen koll på vår typ av utrustning. Det är väldigt sällan de vill klassa om utrustning där du själv specificerat tullkoden.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Rikard Åberg skrev:jag såg just att tonfrekvensförstärkare har produktkod 8518 40 89 90 med 4,5% tullavgift.

undras vad som krävs för att det ska klassificeras som en ljudförstärkningsanläggning med lägre tullavgift som följd.
Det har, såvitt jag förstått, att göra med huruvida det är en ljudförstärkare eller en ljudförstärkningsanläggning. Alltså enskild byggkloss alternativt sammansatt system/kombination av byggklossar.

Skriv svar