Lite hjälp med MagicQ

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Lite hjälp med MagicQ

Inlägg av Anton Gildebrand »

Hej på er därute i cyberrymden!

Jag har nu ägnat några dagar åt att lära mig MagicQ. Idag uppdaterade jag till senaste versionen eftersom jag hade en gammal av någon anledning.

Problemen som jag har med MagicQ är följande:

När jag patchar upp en Mac 250 Entour lägger den automatiskt upp palletter. men dom stämmer inte överens med armaturen. Efter en snabb koll i patchen för denna fixture visar det sig att det både är för få färger, och fel färger. när jag däremot kollar under ranges, så ligger alla färger där, inklusive split colors. kan man på nåt sätt överföra ranges till palletter?

Jag försökte få igång MultiWindows. innan jag uppdaterade MQ så gick detta till viss grad, dvs den lyckades connecta men men det gick inte att visa något förutom layout buttons och soft buttons. nu går det inte ens att connecta, trots att dom jobbar på samma subnet.

När jag uppdaterade hände det dessutom en till sak som uppstår när man har lagt upp en bitmap för lite ledfixtures i ett rutnät. när jag skriver text på bitmappen (hoppas ni förstår vad jag menar) så går det itne att skriva stora bokstäver, och dessutom så är det som att texten löper vidare. alltså om jag skriver in "hej" så visas det "hejhe". jag har inte satt texten på att den ska löpa heller.

Tacksam för hjälp/ Anton Gildebrand

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Glömde en sak.

Hur gör man för att få igång den inbyggda webservern i MQ?
Jag ställde in subnätsmasken på 255.255.255.255 . Kollade också ip-adressen och den står på 2.9.200.5. En snabb titt i manualen visar att klienten ska stå på samma nätmask, och en följande ip, alltså 2.9.200.6. Har gjort allt detta men ändå funkar det inte
Flest inlägg när den dör vinner!

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Tja Anton!

Har du aktiverat webservern i inställningarna?

Mvh
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Jodå, det har jag gjort. och när jag var på den sidan för dom inställningarna hittade jag en annan inställning för om multiwindows skulle köras remote eller på samma dator. denna stod sen tidigare på remote så jag ställde om den på samma pc istället, men det funkade inte. däremot när jag ställde tillbaka den till remote så lyckades multi windows connecta direkt. men när jag startar upp MQ och MW igen så funkar det inte rakt av utan jag måste ställa om till same pc och sen remote för att det ska funka. Dessutom så är det så att när jag kör MW så är det som ett flimmer i varje fönster MW fönster (ungefär som när webbläsaren uppdaterar sidan) som är otroligt irriterande och gör så att det inte går att klicka Windows i toolbaren i multiwindows, utan jag måste öppna det fönstret jag vill se i MW i MQ och klicka på Ext.

Robert Carlberg
PAR-20
PAR-20
Presentation: Arbetar på Hofmann Teknik AB. Support på ArKaos och ChamSys.
Kontakt:

Inlägg av Robert Carlberg »

Hej!

Om du vill så kan du ringa mig på 031-7193917 eller på 0733-101728 mellan 8-17 på vardagar så ska jag försöka hjälpa dig.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Hej!
Jag har en fråga till. Hur skapar man loopar.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Nu har jag råkat ut för ett konstig problem. Capture och MagicQ vägrar connecta. MagicQ dyker inte upp i listan i capture längre. förut har det funkat jättebra men inte längre. Samtidigt funkar det jättebra på andra datorer.

Är det ingen som vet hur man loopar/linkar (tror det heter så i HogII)?

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Har du capture och MaiicQ på samma dator eller i nätverk? Om du har dem i nätverk så lär du kolla så de ligger under samma nätmask och inte har samma IP-adress, annars blir det konflikt.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Daniel Ekstam skrev:Har du capture och MaiicQ på samma dator eller i nätverk? Om du har dem i nätverk så lär du kolla så de ligger under samma nätmask och inte har samma IP-adress, annars blir det konflikt.
Det är på samma dator. Jag har kollat nätmask ändå och det är samma i capture och magicq

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Hej!

Har du kollat inställningen som heter " Send to applications on this computer" om dens tår aktiverad har du kollat så att i DMX i/O har aktiverat visualisering i capture och valt samma dator.

Har du subnätmasken i grupp 2 d.v.s "2.*.*.*" t.ex "2.9.0.5" du kan också välja att köra med ip 127.0.0.1 som är local IP. funkar det fortfarande inte så kan du installera ett litet windows program som heter Loopback adapter som du sedan kan använda för att skicka din adress till rätt ställe :D

Lycka till :D
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Det vart bättre när jag installerade om Capture Polar

Skriv svar